I løpet av to år har Hyundai mer enn halvert salget sitt i Norge, de ble den store taperen blant volummerkene i fjor.
I løpet av to år har Hyundai mer enn halvert salget sitt i Norge, de ble den store taperen blant volummerkene i fjor.

De ble den store taperen i bilmarkedet 

Stygg tilbakegang i rekordbra marked.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fjoråret ble det beste året for nybilsalg her hjemme siden 1986. 144.202 nye biler rullet ut på norske veier i fjor.

Bilbransjen kunne juble for høyt salg og også at mange kunder tok seg råd til kostbare biler med mye utstyr. 

Hos volummerkene ble det plusstall for de fleste. Men selv i et meget bra år, var det noen som absolutt ikke hadde grunn til å feire.

Økt selvtillit

Verst i fjor gikk det for Hyundai som stupte på registreringsstatistikkene. 

Da Hyundai etablerte seg i Norge i 1992, var det med enkle og svært prisgunstige biler som fort skaffet seg et brukbart fotfeste i markedet.

Etter hvert ble bilene mer påkostet. Koreanerne skjønte betydningen av å tilpasse seg europeisk smak, og med økt selvtillit bestemte Hyundai seg for å ikke bare konkurrere på pris.

Plutselig var disse som sunket i jorden

Buttet imot

Etter å ha snust på en plassering blant Norges ti mest solgte personbilmerker, startet nedturen for Hyundai her hjemme for alvor i 2013.

I 2012 solgte de 5.527 personbiler, det ga en markedsandel på 4 prosent. Så buttet det imot. 2013 ble avsluttet med minus 24,7 prosent sammenlignet med året før. Til sammen 4.185 solgte biler, ga en markedsandel på 2,9 prosent. 

Og det skulle bli verre – langt verre – for Hyundai i fjor.

Sporty bil, men ingen god investering

Krise

Når 2014 er ferdig oppsummert, viser nemlig tallene at Hyundai-salget i fjor endte på 2243 eksemplarer. Det betyr minus 46,7 prosent i forhold til 2013. 

Med dette er Hyundai nede i en markedsandel på 1,6 prosent. De er nummer 19 på registreringsstatistikken, forbikjørt av merker som Subaru, Citroën, Suzuki og Tesla.

Da snakker vi krise, og en situasjon det neppe blir enkelt å snu over natten.

Dramatisk nedgang

- Nei, Hyundai er nok offer for flere ting samtidig. Faktorer som til sammen gjør at merket i fjor var i nærmest fritt fall. Det er dramatisk å gå fra 4185 til 2243 eksemplarer fra ett år til et annet, sier Broom-redaktør Knut Skogstad som følger bilbransjen tett.

Han legger til: 

- Dette er ille for importøren og det er nok ikke minst ille for forhandlerne som i mange tilfeller ikke har veldig mye å gå på. 

Bilen for direktører som virkelig tenker nytt

Mangler modeller 

- Men hva er hovedgrunnene til denne nedgangen?

- En av dem er relativt enkel og handler om produktene. Dagens produktmiks fra Hyundai er rett og slett ikke veldig godt tilpasset det norske markedet. De sliter blant annet med litt gammeldags motorteknologi, som gir mye avgift og dermed lite konkurransedyktige priser.

- De mangler også biler i noen segmenter. SUV-en ix35 kunne vært en viktig bil, men den har ikke slått an. Hyundai mangler også en mindre modell i denne klassen. Familiebilen i40 hadde mange store forventninger til, men også den har ramlet helt av lasset. Kompakte i30 er helt i skyggen av Golf, Auris og Focus. Og så mangler Hyundai helt elbil, det har vært viktig i Norge de siste årene, sier Skogstad.

Vi nordmenn elsker SUV-er, men Hyundai  ix35 har ikke tatt av her til lands.
Vi nordmenn elsker SUV-er, men Hyundai  ix35 har ikke tatt av her til lands.

Kuttet i garantien 

- Samtidig som dette skjer, har det vært mye turbulens i forholdet mellom importør og forhandlere, det er sjelden bra for salget. Enkelte forhandlere har blitt sagt opp, og generelt er Hyundai-forhandlerne svært lite fornøyd med importøren sin. 

- Importøren gjorde også et ganske merkelig krumspring i fjor. Mens flere merker kommer med stadig bedre garantier og vilkår, kuttet Hyundai sin garanti fra syv til fem år. Det er ikke sikkert det betyr så mye for kundene i praksis, men det er helt klart et uheldig signal å sende ut, særlig når det kanskje ikke har blitt forklart og kommunisert spesielt godt ut i markedet heller, mener Knut Skogstad.

Denne bilen møter du neppe maken til

Kan snu

Nå er altså Hyundai-salget mer enn halvert på to år. Spørsmålet blir da om dette kan snu – og eventuelt hvor fort.

- Det er et godt – og vanskelig – spørsmål. Det finnes nok ikke så mange enkle løsninger på problemer som dette. Men heldigvis for Hyundai har vi flere eksempler på at det kan snu fort i denne bransjen. Det beste de siste årene står nok Mazda for. De var på mange måter i samme situasjon som Hyundai for noen år tilbake, med svakt salg og også her dårlig forhold mellom importør og forhandlere, forteller Knut Skogstad og legger til:

- Så ble det nærmest snudd på hodet, takket være én bilmodell. SUV-en CX-5 ble en suksess fra første dag og har gitt Mazda en solid opptur. Og når bilsalget går unna, blir stemningen hos forhandlerne tydeligvis også mye bedre. Det er nok noe sånt Hyundai må håpe på hvis de skal klare å snu dette fort. Hvis ikke kan det nok bli en både langvarig og tung jobb å komme seg oppover på registreringsstatistikken igjen.

LES MER: Dette bilcomebacket har overrasket mange

Mazda CX-5 er et godt bevis på hvor fort det kan snu i bilbransjen, denne modellen har sørget for et skikkelig Mazda-comeback i Norge.
Mazda CX-5 er et godt bevis på hvor fort det kan snu i bilbransjen, denne modellen har sørget for et skikkelig Mazda-comeback i Norge.

Nå gjør legenden comeback

 

 

Laster inn forumet...