Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

I løpet av de siste årene har spørsmålet om bruktbilmarkedet for rene elbiler blitt mer aktuelt i den norske bilbransjen.

En runde med noen av bilforhandlerne i distriktet viser at det er stor skepsis til å ta inn rene elbiler i innbytte. Og spesielt gjelder altså dette luksusbilen Tesla, skriver  Laangendalsposten.

Markedet er mettet

– Tesla tar vi ikke inn hos oss. Jeg er livredd for dem, for å være helt ærlig. Markedet er mettet, og prisene kommer til å rase etter hvert, spår Stein Vikan.

Den daglige lederen hos Grangaard Vikan på Rødberg har ingen erfaring med elbiler som bruktbiler, og tolker vi hans uttalelser riktig er det heller ikke spesielt ønskelig. Han legger til at markedet i Nore og Uvdal ikke er interessert i elbiler eller hybridbiler.

– Her går det i bensin- og dieselbiler, forteller Vikan.

Men også i bilbransjen i Kongsberg er de forsiktige.

– Det har foreløpig ikke vært aktuelt hos oss, men når det er sagt er jeg veldig usikker på prisnivået. Det er veldig vanskelig å fastslå verdi, og vi vet ikke hvordan markedet vil utvikle seg framover, sier daglig leder Geir Hugo Ødegård-Hansen hos bilSpiten i Kongsberg.

Den daglige lederen tror hybridbiler har en lysere framtid enn elbilen fordi han mener en bruktbilkjøper vil være mest opptatt av hvor lenge batteripakken varer.

– En bil med fossilt brensel varer så lenge du vedlikeholder den, og slik er det ikke med en elbil, forteller Ødegård-Hansen, som sier de absolutt "måtte gå grundig til verks" hvis de skulle vurdere å ta inn en slik bil.

Ikke Tesla

Og det er altså Tesla som skaper størst skepsis blant bilforhandlerne.

I skrivende stund ligger det hele 116 stykker til salgs på Finn.no og det store antallet bruktbiler skyldes ifølge VG at den nye modellen med firehjulstrekk ble presentert i oktober i fjor. For nå er det mange Tesla-eiere som ønsker seg en avgiftsfri oppgradering til den nye modellen.

– Jeg ville vært mer forsiktig til Tesla enn andre elbiler, siden det er nytt bilmerke. De har eksistert som leverandør bare 2–3 år, og unge merker er alltid vanskelig å vurdere, mener Ødegård-Hansen.

Daglig leder Geir Hugo Ødegård-Hansen hos Bilspiten er forsiktig med å ta elbiler som innbytte i hans forretning. Han mener det blir veldig uforutsigbart. Foto: Foto: Christian Mauno
Daglig leder Geir Hugo Ødegård-Hansen hos Bilspiten er forsiktig med å ta elbiler som innbytte i hans forretning. Han mener det blir veldig uforutsigbart. Foto: Foto: Christian Mauno

Det samme mener salgskonsulent Rune Fremming hos Funnemark.

– Det er jo en aktuell problematikk når selv ikke Tesla tar inn sine egne bruktbiler. Da er det vel naturlig at forhandlere også er skeptiske, sier Fremming.

Han understreker ikke de ikke har en policy om å ikke ta inn elbiler, men at de er "veldig reserverte" og har spørsmål rundt både batterikapasitet og garantikostnader.

Daglig leder Kjetil Småland i bruktbilforretningen Autosentrum har i likhet med de andre lite erfaring med elbiler, og er heller ikke så veldig interessert.

– Det er veldig uforutsigbart å ta inn brukte elbiler siden det er såpass nytt, mener Småland, som i likhet med Ødegård-Hansen har mer tro på hybridbiler i fremtiden.

Ingen problemer

Autopartner i Kongsberg, som forhandler elbilen Nissan Leaf, har derimot – ikke helt uventet – ingen problemer med å ta inn brukte elbiler, og da spesielt sitt eget merke.

– Vi har både fått inn brukte elbiler og solgt dem videre, forteller daglig leder Tor Dubowski, som legger til at bruktbilene har vært så nye at diskusjoner rundt for eksempel batteripakker ikke har vært aktuelle.

– Hva med Tesla?

– Vi kunne godt tatt inn en brukt Tesla, men har ingen ambisjoner om det, avslutter Tor Dubowski.

Les flere bilsaker i Laagendalspostens motormagasin her

Les også: Dette kan bli årets nye elbilhit!