Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Skoda leverte et rekordår i fjor, og passerte for første gang en million solgte biler på verdensbasis.

Også her hjemme gikk det svært bra for Volkswagen-konsernets folkelige og prisgunstige merke.

Og det er nok ingen grunn til å tro at det stopper her. Skoda har flere spennende nyheter på gang, først ut i år er en helt ny Fabia.

Mye bil for pengene 

Den nyter blant annet godt av flere elementer fra konsernets MQB-plattform, som danner utgangspunkt for biler som VW Golf og Audi A3. Nye Fabia har blitt større og mer rommelig enn bilen den erstatter, samtidig som vekten har gått ned.

Skoda har slått seg opp gjennom å tilby mye bil for pengene. Det fortsetter også her. Nye Fabia startet nemlig på svært konkurransedyktige 155.000 kroner. Da snakker vi Active-utgave med 1-liters motor på 60 hestekrefter.

Mer fornuftig enn dette blir det nesten ikke

Sikreste småbil

Da Fabia gikk gjennom kollisjonstestene hos Euro NCAP, endte det med toppkarakter og fem stjerner. Den var faktisk eneste småbil som klarte det blant alle som ble testet i fjor.

Når vi vet at Euro NCAP jevnt og trutt gjør testene sine mer krevende - og det dermed blir stadig vanskeligere å oppå toppscore - er det grunn til å regne med at Fabia er den sikreste småbilen på markedet akkurat nå.

Her har Fabia bokstavelig talt møtt veggen hos Euro NCAP. Den smellen kom den fra med æren i behold, og vel så det.
Her har Fabia bokstavelig talt møtt veggen hos Euro NCAP. Den smellen kom den fra med æren i behold, og vel så det.

Billigbil skuffet stort i krasjtest

Sikkerhetsutstyr

Foruten god passiv sikkerhet, har bilen standardutstyr som Front assist, hvor en frontplassert radar leser veibildet foran bilen, og automatisk bremser hvis trafikken foran stopper opp.

Om uhellet er ute, er  multikollisjonsbrems et system som etter et uhell automatisk bremser bilen, slik at den ikke ruller videre. Dessuten er elektronisk differensialbrems, XDS+ standard.

Flytter grensene 

En helt ny stasjonsvogn er heller ikke langt unna. Her flyttet Fabia grensene for stasjonsvogner i småbilklassen.

Bagasjerommet sluker nemlig hele 530 liter med baksetet i bruk, og 1395 liter når du feller det ned. Tillegget for stasjonsvogn er på beskjedne 8000 kroner.

Prisene starter altså på rett over 150.000 kroner. Dyreste blir nye Fabia i Style-utgave og med 90-hesters TDI-motor i kombinasjon med DSG-automat. Den kommer på 226.200 kroner, i kombiutgave.

Skodaen er ganske uskyldig – men det er utenpå!

Fabia flytter grensene for hva en stasjonsvogn i småbilklassen kan romme, med bagasjerom på hele 530 liter.
Fabia flytter grensene for hva en stasjonsvogn i småbilklassen kan romme, med bagasjerom på hele 530 liter.

 

Laster inn forumet...