Mercedes C-klasse kommer snart som ladbar hybrid. Det vil nok mange norske bilkjøpere sette pris på.
Mercedes C-klasse kommer snart som ladbar hybrid. Det vil nok mange norske bilkjøpere sette pris på.

Nå blir den enda mer Norges-aktuell

Endelig kommer storselgeren som ladbar hybrid.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

Det er stadig økende interesse blant bilkjøpere for ladbare hybrider. De gir på mange måter de samme fordelene som en elbil, samtidig som du slipper rekkeviddeangsten.

I Norge har riktignok ikke disse bilene like store økonomiske fordeler som elbilene, men noe mer gunstig enn rene bensin- og dieselbiler er det likevel.

Og siste merke som kaster seg inn i kampen om kundene er Mercedes. De har seriøse planer på dette området – og vil komme med 10 ladbare modeller innen 2017.

Den forrige ladbare hybriden deres var direktørbilen S-klasse - nå er det volummodellen C-klasse sin tur.

Les vår test av Mercedes C-klasse her

Utvendig er det få forskjeller mellom den ladbare hybriden og en vanlig C-klasse.
Utvendig er det få forskjeller mellom den ladbare hybriden og en vanlig C-klasse.

275 hk!

C 350 Plug-in Hybrid heter den nye bilen. Men selv om det er lavt forbruk og utslipp, blir den nok temmelig kostbar i Norge. Årsaken til det er at totaleffekten er på hele 278 hk/600 nm.

Det imponerende antallet hestekrefter hentes fra en 1,9-liters bensinmotor på 211 hk, og en elmotor på 60 kilowatt (82 hk).

Til sammen sørger denne kraftpakken for en akselerasjon fra 0-100 km/t på bare 5,9 sekunder. 

Les også: Klarer du å gjette hva denne koster?

Lades på to timer

Rekkevidden bare på strøm er ikke fullt så imponerende som ytelsene: 33 kilometer. Mange tilsvarende ladbare hybrider klarer nå 50 kilometer. 

Likevel blir oppgitt forbruk ved blandet kjøring på svært hyggelige 0,21 l/mil. Men om EU-syklusen som avgjør oppgitt forbruk på en vanlig diesel- eller bensinbil kan være ganske misvisende, er dette enda mer tilfelle med ladbare hybrider.

Her vil nemlig svært mye handle om hvordan du velger å bruke bilen. Og i motsetning til tradisjonelle biler, er det nettopp ved småkjøring det er mest å hente i en ladbar hybrid.

Rekkevidden på strøm er 33 kilometer.
Rekkevidden på strøm er 33 kilometer.

Det skal ta to timer å få fullt batteri ved lading på 13 Ampers kurs.

Det blir forøvrig ikke firehjulsdrift på denne modellen. All kraft går til bakhjulene. 

Les også: Dette er stasjonsvogn for de virkelig rike

Komfort-konge

C 350 Plug-in Hybrid vises for første gang for publikum under bilutstillingen  i Detroit denne uken, og vil komme for salg i løpet av ikke så lang tid. Kanskje allerede i februar/mars. 

Prisene er ikke klare ennå, men vi vil naturligvis komme tilbake så snart det er noen nyheter om dette.

Bagasjerommet blir ca 10 prosent mindre i den ladbare hybriden, sammenlignet med en vanlig C-klasse stasjonsvogn. Det betyr at vi står igjen med rundt 450 liter.

C-klasse er for øvrig det siste tilskuddet i mellomklassen, og det er ingen tvil om at de på mange områder setter en ny standard. Ikke minst gjelder det på komfort – her er volummodellen nå veldig nært selveste S-klasse. Og det sier mye!

På hjørnet bak plugger du til laderen.
På hjørnet bak plugger du til laderen.

Les også: Millionbil? Nei, dette er den nye folke-Mercedesen

Passat-konkurrent

En av bilene den vil konkurrere med i år er Passat GTE. Det er også en ladbar hybrid. Den har 218 hk og en teoretisk rekkevidde på 50 kilometer. Frasparket er ikke like rått som i Mercedesen. 0-100 km/t er gjort på i underkant av åtte sekunder. Men GTE kan nok vise til en betydelig lavere pris.

I tillegg har den også større plass, både i baksetet og bagasjerommet. 

Oppgitt forbruk er mer eller mindre identisk med C350 Plug-in Hybrid, nemlig 0,2 l/mil. Men toppfarten i Passaten er begrenset til 130 km/t på strøm– uten at det bør ha all verdens betydning for norske bilkjøpere ...

Les også: Mercedes C-klasse: - Er jeg dum som ikke vil ha den?