Skal du ut på bruktmarkedet og finne SUV – med budsjett type romslig: Da er dette tre gode kandidater!
Skal du ut på bruktmarkedet og finne SUV – med budsjett type romslig: Da er dette tre gode kandidater!

Her er Norges dyreste brukte SUV-er

For deg som her en million eller to til overs!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nytt år og nye muligheter, heter det  så fint. Det er jo riktig det.

Vi tipper at ikke så rent få av Broom-leserne har som nyttårsforsett å bytte bil i løpet av 2015. Noen tar den helt ut og realiserer drømmebilen med stor «D».

For mange av oss andre forblir det med drømmen. Men den er til gjengjeld helt gratis.

Etter en kjapp runde i bruktmarkedet på søken etter de dyreste brukt-SUV-ene som er til salgs i Norge akkurat nå, dukket bilene under opp. Det er på mange måter tre ganske like biler, og alle sammen har en betydelig drømfaktor over seg.

Det var forresten ikke bare lett å plukke dem ut. For hva er egentlig en brukt SUV? Grensen mellom hva som er nytt og brukt kan være hårfin.

Vi tillot oss derfor å luke ut 2015-modeller som har gått 25 kilometer. For de er vel strengt tatt ikke brukte i denne sammenhengen. Skulle de være med i vurderingen måtte de ha minst et par tusen kilometer på samvittigheten.

2014 Porsche Cayenne Turbo S

Faksimile fra finn.no
Faksimile fra finn.no

Det er mange år siden SUV var synonymt med simple kjøreegenskaper og dieselmotor av det tregeste slaget. Porsche Cayenne er en av dem som virkelig beviser at også høyreiste, store biler kan være raske og morsomme å kjøre.

Med "Turbo S"-emblemet på bakluka, forteller du alle at dette er noe man bør ha respekt for. 550 illsinte turbo-hestekrefter fra en 4,8-liters V8 gjemmer seg under panseret. Nok til å sende bilen fra 0-100 km/t på ultrakjappe 4,5 sekunder. Momentet i motoren er på røslige 750 nm. Og for å få stoppet spetakkelet igjen ble den bestilt med keramiske bremser...

Se hele annonsen og alle bildene her: 

Det er forresten ikke det eneste som ble krysset av på option-lista her. For å si det enkelt er bilen en typisk "utstyrsbombe". Det gjenspeiler også nybilprisen på 2014-modellen. Den var nemlig på tett oppunder 3 millioner kroner. Nå, 2.500 kilometer senere, kan du sikre deg den svært lite brukte herligheten for "bare" 2,29 millioner ...

Har tapt seg 600.000 kroner – på under ett år

2013 Mercedes-Benz G 63 AMG

Faksimile fra finn.no
Faksimile fra finn.no

Mercedes Geländewagen må være en av de mest seiglivede bilene som finnes? Man får liksom ikke tatt knekken på dem.

Vi kjenner G-wagen som alt fra enkle, militære kjøretøyer – til 80-tallets børstraktorer. Og de er fortsatt noe av det mest kostbare du kan kjøpe deg i SUV-verden. I alle fall om det er AMG-merke på bakluka – slik som på denne.

Det betyr i korthet at noen av verdens beste tunere har jobbet "litt" med motoren. Dessuten er den betydelig visuelt oppgradert også.

Se hele annonsen og alle bildene her:

Den er ikke fullt så kjapp som Porschen, men 0-100 km/t på bare 5,4 sekunder er slett ikke noe å skamme seg over. Snarere tvert i mot. Det er meget imponerende, særlig det firkantede designet tatt i betraktning.

For denne 2013-modellen med 10.000 km på telleverket, må du ut med drøye 1,7 millioner kroner. Som varebil. Skal du ha bakseter kommer et ørlite "honorar" til den norske statskassa i tillegg ...

Les vår test av Mercedes G-wagen her: 

2015 Land Rover Range Rover Sport KAHN

Faksimile fra finn.no
Faksimile fra finn.no

Litt billigere enn Merca er denne Range Roveren. 2015-modellen, som har gått 5.000 kilometer, skifter eier for den nette sum av 1.699.000 kroner. Og da får du i tillegg med bakseter.

Motoren her er ikke like rå som bensinmotorene på de to andre bilene her, men dieselmotoren – en V6-er på 292 hk – gir bilen prestasjoner som holder for de fleste av oss.

Dessuten har bilen fått et annet eksosanlegg som gir et nytt, bedre og råere lydbilde. I tillegg har den 22-tommers felger på vinterhjulene og 23-tommere på sommerhjulene.

Se hele annonsen og alle bildene her:

På utstyrsfronten mangler det heller ikke noe. Denne bilen har "alt" og beskrives av selger som Norges råeste Range Rover. Bilen er i utgangspunktet topputgaven Autobiography Dynamic, med Stealth Pack og er på toppen av det hele utstyrt med Khan-kit.

Det er med andre ord liten tvil om at vi snakker top notch her...

Range Rover Sport: Nå får du luksus-SUVen folkepris

Hvilken av disse tre hadde du valgt - og hvorfor? Skriv inn i kommentarfeltet under:

 

 

 

Laster inn forumet...