Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

SUV-trenden er slett ikke over. Snarere tvert i mot. Stadig flere bilmerker vi ha sin del av «kaka» i dette viktige segmentet.

Det gjelder bare å finne på noe som gjør at man skiller seg litt ut i mengden, være litt annerledes – slik at man blir lagt merke til.

Det vil vi tro denne produsenten gjør. Vi snakker nemlig om Jaguar. For en erkebritisk og så konservativ produsent, er dette et stort steg å ta. Men sikkert også et viktig et.

Jaguar XJ: Sjekk hva du må betale for millionbilen nå

Dette er konseptbilen Jaguar C-X17
Dette er konseptbilen Jaguar C-X17

Jaguar F-Pace

Bilen de nå bekrefter at de setter i produksjon er SUV-en Jaguar F-Pace. Den kommer som 2016-modell og dermed kanskje allerede til høsten. 

Nå er ikke dette noen stor bombe. Ryktene har allerede surret og gått en stund og Jaguar har vist oss konseptbilen C-X17 som er utgangspunktet for Jaguar F-Pace

Bilen vil bli en fem seters crossover. Jaguar vil selv ikke kalle den en SUV.Så selv om de aller fleste kundene temmelig sikkert kommer til å se på bilen som en SUV, håper altså Jaguar selv at vi skal kalle den noe annet.

Ikke SUV?

Karosseriet bygger på Jaguars velkjente aluminiumstruktur og avanserte hjulopphengoppheng skal gir bilen både sporty og gode kjøreegenskaper, samtidig som utstyrsnivå, materialvalg og design skal feie all tvil til side - dette er Jaguar. 

Dette trolig for å skille den fra en annen engelsk luksus-SUV. Nemlig Range Rover.
Jaguar F-Pace vil få kjøreegenskaper mer rettet mot vei enn mot terreng. For hos Jaguar er det viktig å betone sporty, personbillignende kjøreegenskaper.

Det gjenspeiler seg også i designet, som er mer sportslig enn offroad-macho.

Gammel luksusbil til hverdagsbruk – er det smart?

BMW X5 og Porsche Cayenne blir blant konkurrentene her
BMW X5 og Porsche Cayenne blir blant konkurrentene her

Den første av flere nye 

Den skal være den første Jaguaren på en helt ny plattform også, en plattform som i sin tur vil danne grunnlag for flere nye biler – og en kraftig økning i antall modeller fra merket i årene som kommer.

Jaguar har tapt mye av både salg og inntekter på å ikke ha en SUV i sitt modellprogram.

Suksessen og marginene Porsche har hatt med sin Cayenne er et av mange bevis på hvor lønnsom SUV-satsing kan være.

Jaguar kommer sent til selskapet, men forhåpentlig godt. Jaguar har en så sterk merkevare at de bør ha gode forutsetninger for å hevde seg også det eksklusive SUV-selskapet. 

Brukt Jaguar - Langtfra katta i sekken

Laster inn forumet...