BMW fosser videre og ble igjen verdens mest solgte premiummerke i 2014. Her er nye X6, en av mange SUV-modeller fra  merket.
BMW fosser videre og ble igjen verdens mest solgte premiummerke i 2014. Her er nye X6, en av mange SUV-modeller fra  merket.

De er verdens største premiummerke – igjen

Men konkurrentene økte mer i fjor.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er mange konkurranser innenfor bilbransjen. En av de tøffeste står mellom de tre tyske premium-konkurrentene Audi, BMW og Mercedes.

De kniver konstant om å være størst. Her handler det både om penger, prestisje – og ikke så rent lite stolthet.

BMW har vært verdens største premiummerke helt siden 2005. De siste årene har Audi virkelig begynt å yppe seg – samtidig som Mercedes nå er midt i en voldsom offensiv.

God margin

Med andre ord: Her nytter det ikke å hvile på noen laurbær. Det gjør da ikke BMW heller. Tvert imot: De er i gang med å utvide modellvalget sitt voldsomt, med en rekke nye modeller i mange nisjer.

Når 2014 er oppsummert, viser tallene at BMW fortsatt holder førsteplassen. BMW-gruppen (som foruten BMW også inneholder Mini og Rolls-Royce) solgte til sammen 1,81 millioner biler. 

Det er en økning på 8 prosent fra 2013. Det meste peker oppover hos BMW, det eneste minuset finner vi hos Mini som var midt i et modellskifte i fjor.

Fred var først i Norge med superbilen i8

Økte mer

Men de to andre tyske økte faktisk mer. Audi på andreplassen endte til slutt på 1,74 millioner biler. Det er 11 prosent mer enn i 2013.

Også Audi satser tungt på nye modeller, og er i gang med et uhyre ambisiøst investeringsprogram. 

Det samme er Mercedes på tredjeplassen. De har lenge blitt beskyldt for å ikke være like flink som de to andre til å forutse trendene i bilbransjen. Men nå er Mercedes kraftig på offensiven.

Norske studenter snublet over BMWs framtidsbil

Nye nisjer 

Også her handler det om å utvide modellutvalget kraftig. Mercedes har de siste årene gått inn i en rekke nye nisjer. De har også satset tungt på rimeligere modeller, som både skal øke salget og sørge for rekruttering av nye kunder.

Totalt i 2014, endte Mercedes på 1,65 millioner biler. Det er en økning på 13 prosent sammenlignet med 2013.

Størst også i Norge

Også her hjemme er BMW vinneren blant premiummerkene. Etter at Audi i mange har vært størst, kjørte BMW solid forbi i fjor.

De økte salget med hele 39,6 prosent og ble med det Norges fjerde mest solgte bilmerke.

Audi rygget på sin side tilbake med 5,8 prosent i et år der de hadde relativt få nyheter. Mercedes økte 8,4 prosent i Norge i fjor. De ble nummer ni på salgsstatistikken, en plass bak Audi. 

LES OGSÅ: Nå skal Mercedes presse prisene på 4x4

Dette er siste nytt fra Mercedes: SUV-coupéen GLE som er basert på storselgeren M-klasse.
Dette er siste nytt fra Mercedes: SUV-coupéen GLE som er basert på storselgeren M-klasse.

De selger mest firehjulstrekk også, les her mer:

 

 

Laster inn forumet...