Dacia Duster har blitt en suksess – og nå skal det komme en oppfølger. Den nye modellen blir blant annet tilgjengelig med syv seter.
Dacia Duster har blitt en suksess – og nå skal det komme en oppfølger. Den nye modellen blir blant annet tilgjengelig med syv seter.

Snart får lavpris-SUVen en viktig nyhet

Neste generasjon får et attraktivt tillegg.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

Det er nok fortsatt ganske mange som hverken har hørt om eller kan uttale navnet til bilmerket Dacia. Men lavpris-merket til Renault er likefullt et av de merkene i bilbransjen som akkurat nå har mest suksess.

For mens mange andre legger stor innsats i å bli mer jålete og at bilene skal ha stadig høyere premiumfaktor, går Dacia andre veien. De tenker snusfornuft, lav pris og kostnadsbesparelse.

Hvordan? Jo, de bruker velprøvd teknikk, dropper det mest fancy utstyret – og kan dermed holde prisen nede.

Den oppskriften har så langt vært en stor suksess. 

Les også: Men - er det ikke noe kjent med denne?

Syv seter

Den kompakte SUV-en Duster er en av de viktigste modellene. Den er også tilgjengelig på det norske markedet – og er en av de aller billigste SUV/crossoverene med 4x4. Du får den for rundt 250.000 kroner.

Om ikke så lenge vil det komme en ny generasjon av Duster, skriver carscoop. Og den skal få en viktig nyhet som ikke er mulig i dagens modell – nemlig en tredje seterad. Dermed kan du trolig om et års tid få en helt ny, svært rimelig sjuseter med 4x4 og ekstra bakkeklaring.

Konseptbilen Oroch er et av Dacia sine mer kreative sprell. Den baseres på SUVen Duster - og snart kommer nettopp denne bilen i helt ny versjon. Kanskje blir det også en pick up-variant?
Konseptbilen Oroch er et av Dacia sine mer kreative sprell. Den baseres på SUVen Duster - og snart kommer nettopp denne bilen i helt ny versjon. Kanskje blir det også en pick up-variant?

Ikke minst her i Norge verdsetter vi muligheten for en tredje seterad høyt. Så er spørsmålet hvordan resten av bilen blir seende ut, og hvilke andre nyheter den vil bringe til torgs.

Les også: Så barsk kan billig-SUVen bli

Støynivå

Mye tyder også på at den vil vokse en del i størrelse, hvilket også betyr bedre bagasjeplass. 

Vi har forøvrig et ønske om at støynivået i kupeen skal reduseres, det er viktig for kjørekomforten på både korte og ikke minst lange turer.

I tillegg skulle vi gjerne hatt seter med litt mer sidestøtte og litt mer kvalitetsfølelse i interiøret.

Les vår test av Duster her

Flere viktige endringer

Carscoop henviser for øvrig til en fransk nettside som skriver at den tredje seteraden er en av flere "high risk"-forandringer. Hva som legges i det, vites ikke. Men kanskje har det noe med designet å gjøre?

Det er ikke så lenge siden Dacia viste fram en ganske spesiell konseptbil – nemlig den du ser bilde av øverst i denne saken (PS: Duster selges både som Dacia og Renault i forskjellige markeder. Derfor har denne konseptbilen Renault-merker på)

Duster Oroch Concept, som den heter, er riktignok en femseter. Men den får et lite lasteplan bak, som gjør dette til en praktisk arbeids- og familiebil. Kanskje kommer neste generasjon av Duster i flere karosserivarianter. Vi venter i spenning...

Les også: Norges billigste SUV blir enda billigere