Det finnes mange kjedelige småbiler på markedet – dette er ikke en av dem! Vi lar oss imponere over hvor kvikk Mini føles i Cooper-utgave.
Det finnes mange kjedelige småbiler på markedet – dette er ikke en av dem! Vi lar oss imponere over hvor kvikk Mini føles i Cooper-utgave.

Dette er klassens morsomste bil

Og det må ikke koste skjorta, heller.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Småbil betyr ofte temmelig kjedelige greier der én ting har stått helt sentralt underveis i utviklingen: Å sørge for at prisen blir så lav som mulig. Da blir resultatet nødvendigvis heller ikke særlig spennende.

Men heldigvis finnes det unntak. Mini har stått fram som ett av dem helt siden " nye Mini" kom på banen for 15 år siden.

Under eierskap av BMW, har Mini blitt en stor retrosukses, og etter hvert vokst til en hel familie av biler.

Mer folkelig 

I fjor kom den "originale" Minien for første gang med fem dører. Dermed blir den plutselig langt mer anvendelig og aktuell for mye større kjøpegrupper enn før. De ekstra dørene betyr også endel mer plass, selv om vi ikke akkurat kan beskylde den for å være noen plassbombe.

Mini har aldri konkurrert på pris og gjør det heller ikke nå. Tidligere har vi testet denne bilen i Cooper S- og Cooper S D-versjoner. Det betyr mye motor og dertil hørende pris - men gjett om morofaktoren er høy.  

Nå skal vi imidlertid kjøre en langt mer folkelig utgave, nemlig Cooper som har 136 hestekrefter under panseret. Med automat er startprisen såvidt over 250.000 kroner, nærmere bestemt 253.700 kroner. 

Fem dører på en vanlig Mini, det er en stor nyhet for dette merket.
Fem dører på en vanlig Mini, det er en stor nyhet for dette merket.

Mini med mer krefter? Her kan du lese testen:

Hvordan er den å kjøre?

Etter å ha kjørt Cooper S (med 192 hestekrefter), var jeg stygt redd for at "vanlig" Cooper ville være en stor nedtur. Den gledelige nyheten er at nei, det er den ikke!  

Kjøreegenskapene er fortsatt svært involverende. Her KJØRER du virkelig bil, med nydelig styrerespons, fast og kontant understell og en automatkasse som girer lynraskt og silkemykt. Prinsipielt sett mener jeg en bil som dette bør ha manuell kasse, men etter å ha kjørt denne er jeg ikke like sikker.. 

Liten cabriolet som familiebil? Det kan holde hardt, ja ...

Hvordan er plassen?

278 liter bagasjeom, det er ikke spesielt mye.
278 liter bagasjeom, det er ikke spesielt mye.

Som vi har skrevet om denne bilen noen ganger nå: Hvis mest mulig plass for pengene er viktig for deg - da bør du velge noe annet.

Den er riktignok strukket 16 centimeter i lengden i forhold til tredørs-utgaven (og måler nå nesten nøyaktig fire meter), men Mini-ingeniørene får nok ikke prisen for best mulig plassutnyttelse.

Foran er det rommelig og greit, bak skal voksne slite med å sitte over lengre avstander. To store barneseter er heller ikke helt ukomplisert, de små dørene gjør det kronglete å komme inn og ut. Bagasjerom på 278 liter imponerer heller ikke. Men så er dette heller ikke beregnet som bil nummer én for familier som består av mer enn to personer. 

En bilekspert på over 1,90 meter har det temmelig trangt i dette baksetet ...
En bilekspert på over 1,90 meter har det temmelig trangt i dette baksetet ...

Dette er smart småbil med mye plass

Går den bra? 

Der Cooper S-utgaven feier unna 0-100 km/t på 6,8 sekunder, er tallet for Cooper 8,1 sekunder. Velger du manuell girkasse i stedet, øker det til 8,2. Da snakker vi ikke super-hurtig, men i praksis får du følelsen av å ha veldig bra kraftoverskudd. 

Det henger også sammen med hvor kjapp girkassa er - samtidig som kjøreegenskapene følger opp på alle måter. Vi snakker fortsatt morsom kjøremaskin, her har Mini virkelig fått optimalt ut av 136 hestekrefter! 

Kan et glass vann spare deg for drivstoffregninger? Les mer her:

Typisk Mini-interiør, med veldig mye særpreg.
Typisk Mini-interiør, med veldig mye særpreg.

Finest utenpå eller inni?

Det er ikke til å komme bort fra at de to ekstra dørene ser noe påklistret ut, særlig i starten. Samtidig er det ikke lett å se hvordan Mini-designerne kunne unngått akkurat det. Her er farge og litt ekstra pynt viktig, en Mini tåler å tøffes opp litt!

Interiøret er svært karakteristisk, med en rekke ovaler og karakteristiske vippebrytere. Kanskje litt rotete med en gang, med breddfullt av særpreg.

Tro det eller ei, dette er en småbil

Og hva er konklusjonen?

 Til 253.700 kroner er dette egentlig et lite kupp av en småbil. Sterk motor, særpreget design og såpass praktisk at den vil fungere fint for mange. Så forventer da også Mini at dette vil bli deres bestselger framover.

Når jeg skriver at den "egentlig" er et kupp, henger det sammen med at prisen veldig fort kan bli en helt annen hvis du ikke holder deg i skinnet når du bestiller. Testbilen er velutstyrt, men føles likevel ikke som noen utstyrsorgie. Allikevel har den ekstrautstyr for over 100.000 kroner. Mini har tydeligvis lært et og annet av moderselskapet BMW når det gjelder å hanke inn mye penger på det kundene "må ha". Til over 350.000 kroner, er det ikke riktig like lett å anbefale denne.

Men likevel: Med litt edruelighet, bør du fint komme i mål et stykke under 300.000 kroner. Du skal slite med å finne konkurrenter som gir mer morofaktor for de samme pengene.

Denne Minien er en prisbombe – på en måte ...

Den er ikke billigst, men du skal lete lenger etter en morsommere bil i denne klassen.
Den er ikke billigst, men du skal lete lenger etter en morsommere bil i denne klassen.

Varebil? Joda, de lager det også!

 

 

Laster inn forumet...