Dette blir årets SUV-duell
Hva bør du velge: Audi eller Volvo?
Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.
Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:
Hei Benny!
Jeg er nok litt over middels bilinteressert - og følger godt med på nyhetene som dukker opp. Og jeg må si at det er særlig to biler jeg ser fram til i 2015: Nye Volvo XC90 og Audi Q7.
Det er to skikkelige luksus-SUVer, som jeg tror mange av oss drømmer om.
Men jeg er sannelig ikke sikker på hvilken av dem jeg ville valgt. Derfor tenkte jeg å høre med deg. Hvis du fikk velge fritt, hvilken av disse to hadde du gått for? Hilsen Bjørnar.
Heisann, Bjørnar!
Ja, her snakker vi sannelig om en hyggelig "utfordring". De som sitter og lurer på hvilken av disse to bilene de skal kjøpe i løpet av 2015, har et luksusproblem mange vil misunne dem.
Nå har vi jo ikke fått kjøre noen av disse bilene – ennå. Men det skal jeg love deg at vi skal gjøre raskt. Selv skal jeg på presselansering av XC90 i Barcelona om ikke så lenge.
Det er derfor vanskelig å gi et svar på dette spørsmålet så tidlig. Blant annet er ikke prisen på Q7 klar enda. Men vi forventer at den kommer til å koste en del mer enn Volvoen - som har en startpris på 725.000 kroner med 190 hk.
Startprisen på dagens Q7, med 245 hk, er 884.200 kroner. Innstegsmodellen av nye Q7 får 218 hk.
Les også: Volvo XC90: Blir 125.000 kroner billigere
Diger skjerm i XC90
Men om vi ser bort fra pris, så er det jo ting som motor, utstyr og plass som vektlegges.
Volvo har virkelig gått et langt steg videre med XC90 på innsiden. Helt nye seter, nytt design og ny infotainmentskjerm, som er mye større enn den som kommer i Q7. Mens Q7 ser svært påkostet ut innvendig og trolig stikker av med seieren i kategorien opplevd kvalitet.
Begge to bruker også digital skjerm i instrumentpanelet - som i tillegg til turteller og speedometer, blant annet vil ha kartvisning til navigasjonen.
Det er også mye nytt på utstyrsfronten ellers, på begge bilene. De som har mye penger kan virkelig gå berserk når de skal velge ekstrautstyr.
Les også: Audi: Det kommer flere SUV-er
Plass - i massevis
Både Q7 og XC90 er veldig store biler - og plass er det nok av på begge to. Q7 har til tross for at den er blitt mindre og lettere, fått enda bedre plass enn forrige generasjon. Bagasjerommet er på 890 liter som femseter. Volvo ligger på omtrent samme nivå.
Både XC90 og Q7 har også mulighet for en tredje seterad - og sju seter.
Begge bilene kommer også med hybrid motorisering. XC90 med bensin, som yter totalt 400 hk, Audi med diesel som byr på 373 hk.
Men det er naturligvis innstegsmodellene som blir mest interessante her hjemme.
Viktig i alle nye biler er dessuten å redusere vekten - og det har vært en skikkelig slankekur for disse SUV-ene. Q7 har kvittet seg med opptil 326 kilo (!), og letteste versjon veier nå under 2 tonn.
Les også: Dette blir en ny plassmester
Volvo får forsprang
Som sagt, det er vanskelig å si hvilken av disse bilene jeg ville valgt, siden det er såpass tidlig. Her må bilene sees i virkeligheten og ikke minst kjøres, før jeg kan konkludere.
Men Volvoen har en fordel i at den kommer først. Og forhåndsinteressen for denne har jo vært veldig god. Så den får et lite forsprang.
Audien er ventet å lanseres til våren, med de første bilene på plass hos norske eiere til sommeren.
Vi gleder oss til å se, prøve og teste begge to!
Stort arkiv
Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.
Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen
Velkommen – og lykke til!
Les også: Dette er en glemt godbit i bruktmarkedet