Northugs Coop-stunt i målområdet får TV 2-ekspert til å flire

– Føyer seg inn i rekken av hendelser som provoserer konkurrenter og andre.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Se video av målgangen i videovinduet øverst i saken.

Toblach (TV 2): Petter Northug har sprudlet både med og uten ski på beina så langt i Tour de Ski. Lagkamerat Chris Jespersen har fått tyn, Calle Halfvarsson har fått beskjed om at han lever i en drømmeverden, og Northug leder Tour de Ski etter tre av sju etapper. 

På sprinten i Val Müstair tok Northug med seg 56 verdifulle bonussekunder. Samtidig sørget Northug for at hovedsponsoren Coop fikk verdifulle sekunder med reklame.

I målområdet var det nemlig ett eneste Coop-skilt. Mens Sundby kollapset like etter målstreken, seilte Northug videre helt til han la seg ned foran Coop-skiltet. TV 2s langrennsekspert Fredrik Aukland humrer når han ser tv-bildene.

– Petter Northug er proff. Han er avhengig av sine sponsorer. Jeg tror ikke det er tilfeldig at han ligger der han ligger, sier Aukland.

– Hva ser du på bildet?

– Jeg ser en sliten Petter Northug som ligger foran skiltet til sin hovedsponsor. Jeg registrerer at Northug ikke har luen med Skiforbundets sponsorer på.

Aukland mener det er et positivt tegn at Northug provoserer alt og alle. 

– Det er typisk Petter å havne i en sånn type situasjon. Dette føyer seg inn i rekken av hendelser som provoserer både konkurrenter og andre, og da mener jeg Northug er tilbake der vi kjenner ham. Han sender stikk både til konkurrenter og Skiforbundet, og det tolker jeg som et positivt signal, sier eksperten og legger til:

– Jeg har ikke sett Northug slik siden han var i form. Det henger sammen med hans selvtillit. Vi som ser på skal bare være glad for at dette skjer. Det betyr at vi får en offensiv Northug, sier Aukland.

Fra 24. november og ut sesongen kan ikke Northug markedsføre sin private sponsor Coop - som er en direkte konkurrent av skiforbundets sponsorer.