Var det hotteste på markedet – nå er det bråstopp

Fortsatt til salgs som bruktbil  i Norge. 

Fisker Karma er noe av det lekreste vi har fått på bildesignfronten de siste årene. Men dessverre fikk det ferske, amerikanske bilmerket en svært trang fødsel. Faksimile: finn.no
Fisker Karma er noe av det lekreste vi har fått på bildesignfronten de siste årene. Men dessverre fikk det ferske, amerikanske bilmerket en svært trang fødsel. Faksimile: finn.no

I 2011 kom det en helt spesiell bil på markedet. Designet sto en danske ved navn Henrik Fisker for. Og da har nok noen av dere gjettet hva det er snakk om. Nemlig Fisker Karma.

Men selv om mange kanskje har glemt den, synes vi det er på tide å minne om at denne bilen fortsatt er mulig å få kjøpt på bruktmarkedet i Norge. Det ligger faktisk to stykker til salgs akkurat nå.

Og om du liker flott design, gir beng i god bagasjeplass og liker miljøet men ikke elbiler, så tror vi dette kan være et godt alternativ for deg.

Les også: Tapte 3,6 millioner per solgte bil

Banebrytende 

Vår mening er at utseendet byr på noe av det aller tøffeste på markedet i dag. Kanskje ikke helt tilfeldig. Godeste Henrik Fisker er mannen som også tegnet Aston Martin DB9. Han vet med andre ord godt hva han driver med.

Det spektakulære designet er imidlertid ikke det meste spesielle med denne bilen. Da den kom, like før elbilen Tesla Model S, var den egentlig ganske banebrytende. Ikke minst med tanke på miljøaspektet. 

Fisker Karma er nemlig en ladbar hybrid – som har to elmotorer, samt en vanlig bensinmotor. Sistnevnte er imidlertid ikke knyttet opp mot drivverket på noen måte – men fungerer utelukkende som generator for elmotorene.

Det faktum at den kunne kjøre 80 kilometer bare på strøm og i tillegg ikke var en ren elbil med begrenset rekkevidde – ble også ansett som en stor fordel.

Les også: Her er luksusbilen som nesten ikke bruker drivstoff

Fikk mye oppmerksomhet

Miljøaspektet fortsetter i detaljene rundt bilen. Her er trelistene laget av trær reddet fra skogbrann eller storm i California, eller hentet fra bunnen av Lake Michigan. I lakken finnes det resirkulert glass – mens skinnet i interiøret kommer fra kuer fra økologiske gårder.

– Når du blir lei av denne bilen trenger du ikke å levere den til høggeren. Du kan bare slenge den i komposthaugen bak låven, og så blir den borte av seg selv, humret kollega Benny da vi testet den.

Den høye miljøprofilen var helt klart med på å bygge opp hypen rundt bilen. Plutselig skulle massevis av kjendiser ha en Fisker Karma. Til og med Jostein Bever, eller hva han nå heter, kjøpte seg en! 

Den amerikanske staten jublet også, og bidro med lån på nesten tre milliarder kroner for å hjelpe til med å få prosjektet på bena. Det kom dessuten store beløp fra private investorer.

Det ble ganske enkelt masse ståhei rundt denne bilen.

Les vår test av Fisker Karma her

Tesla-konkurrent

Men Fisker-eventyret tok brått slutt. En rekke problemer – inkludert en omfattende tilbakekallelse av bilene på grunn av batteriproblemer – var begynnelsen på slutten. 

Det hjalp nok heller ikke at Tesla lanserte sin helelektriske konkurrent, Model S.

Etter det fulgte en lang periode med usikkerhet og stadig dårligere odds for å overleve, før det hele endte i konkurs.

I fjor høst kom nyheten om at en ny, kinesisk eier er på plass, med både penger og tro på produktet. Det loves at Fisker Karma skal vekkes til live i år, og snakkes dessuten om flere nye modeller. Det kan bli spennende å følge med på.

Tungsolgte ...

I mellomtiden er det nok ikke veldig lett å selge de to  Fisker Karma-modellene som ligger til salgs i Norge. Den ene er priset til like under millionen, den andre knappe 1,2 millioner. Begge er 2012-modeller, de har altså ikke rukket å bli mer enn tre år gamle.

Ladbare hybrider har  ikke samme momsfritak som elbilene. Og selv om det er totalt tre motorer, er det ikke snakk om firehjulstrekk. Det er kun fire sitteplasser og trangt for de to i baksetet – og bagasjerommet er høyst begrenset.

Men for de som tar sjansen, er det en heftig motorpakke som totalt er på drøyt 400 hk - kombinert med et oppgitt, blandet forbruk på bare 0,2 l/mil. 

Du kan dessuten være sikker på at naboen ikke har maken – og at du knapt kan oppdrive en bil som vekker mer oppmerksomhet.  

Les også: Fisker-oppfølgeren som vi neppe får se