DYSLEKSI: Andreas fikk god hjelp av sin mamma Hilde Birgitte Smedsgård Haug da han måtte lære seg å gjøre lekser på en annerledes måte. Foto: Kristin Åsarmoen Rygg.
DYSLEKSI: Andreas fikk god hjelp av sin mamma Hilde Birgitte Smedsgård Haug da han måtte lære seg å gjøre lekser på en annerledes måte. Foto: Kristin Åsarmoen Rygg.

Dyslektiske Andreas (9) lærte å lese med ny metode 

Andreas Smedsgård Haug (9) har dysleksi, men har lært å lese ved hjelp av lydfargemetoden. 

Hva er dysleksi?

Dysleksi er en spesiell form for lese- og skrivevanske.

Dysleksi er en fonologisk vanske. Det er ingen sammenheng mellom dysleksi og evnenivå.

Omtrent 5 % har dysleksi. Det er mange flere som har generelle lese- og skrivevansker. Omtrent 20 % har så lav leseferdighet at de ikke kommer seg igjennom en vanlig avisartikkel.

Her er noen eksempler på typiske lese- og skrivefeil.Disse er ikke nødvendigvis typiske for elever med dysleksi,men for alle med lese- og skrivevansker.

Skrivevansker

Dobbelt konsonant (man = mann, forberredt = forberedt)
Bokstavene bytter plass (klarte = klatre, starks = straks)
Sammensatte ord (motor sykkel = motorsykkel)
Bokstaver utelates i ord (væreser = værelser, midt = mitt)
Ordet skrives lydrett (domme = dumme, gjærne = gjerne)

Lesevansker

Problemer med å lese høyt
Det tar lang tid å lese
Linjene eller bokstavene kan ”hoppe” på papiret
Det er vanskelig å lese tekst på TV eller kino
Det er vanskelig å lese håndskrift (også sin egen)
Det er vanskelig å forstå eller uttale lange ord
Det er lettere å forstå en tekst som andre leser høyt enn om man leser den selv

Kilde: Dysleksi Norge. 

Det var i slutten av første klasse at foreldrene Hilde Birgitte Smedsgård og Leif Erik Haug forstod at sønnen Andreas (9) slet med lesing og skriving på skolen. 

–  Andreas hadde det ikke bra, og han ville ikke gå på skolen i det hele tatt, forteller mamma Hilde Birgitte til God morgen Norge.

– Da vi skulle gjøre lekser så merket jeg at han slet jo lengre lese-leksa ble, og da jeg leste høyt for ham så merket jeg at han lærte seg å huske innholdet.

Lese og skrive-vansker

Mens foreldrene ventet på at Andreas skulle bli kartlagt av PPT - pedagogisk-psykologisk tjeneste, ble det bare verre og verre for gutten på skolen.

– Andreas tok lett til tårene og den ellers positive og aktive gutten ble mer og mer urolig og lei seg. Det gikk ut over hele familien, forklarer Hilde Birgitte Smedsgård Haug.

Lydfargemetoden

Andreas sine foreldre tok kontakt med helsesøster på Hemsedal helsestasjon, og hun fortalte at hun kjente til lydfargemetoden. 

I lydfargemetoden brukes det forskjellige farger og materiell for å synliggjøre og konkretisere lydene i språket. 

LYDFARGEMETODEN: Maaike Visser er pedagogen som utarbeidet den norske lydfargemetoden. Foto: Privat
LYDFARGEMETODEN: Maaike Visser er pedagogen som utarbeidet den norske lydfargemetoden. Foto: Privat

Pedagog Maaike Visser

En metode som pedagog Maaike Visser hadde fått etablert noen år tidligere da hennes egen sønn fikk lese og skrive-vansker. Den nederlandske familien kom til Norge i 1992.

– Jeg fikk høre om metoden fra et søskenbarn i Nederland og fikk ved hjelp av Gol skule innarbeidet metoden i skolehverdagen til sønnen vår som hadde alvorlig grad av dysleksi, forteller Maaike Visser.

Siden utarbeidet pedagog, helsesøster og trebarnsmoren Maaike Visser, metoden tilpasset norsk språk og skole.

Merketusjer, lydklosser og hopping

En del av øvelsene er ved lesing å bruke verktøy som merketusjer, ved skriving så brukes lydklosser og for at elevene skal lære seg lydene i ord så brukes det hoppe-matter. Du kan lese mer om lydfarge-metoden her.

AKTIV: Andreas er i dag en aktiv fjerdeklassing som har mange jern i ilden. Foto: Krisitn Åsarmoen Rygg.
AKTIV: Andreas er i dag en aktiv fjerdeklassing som har mange jern i ilden. Foto: Krisitn Åsarmoen Rygg.

Hyller Ulsåk oppvekstsenter

Det var i april i andre klasse at Andreas Smedsgård Haug fikk sin første privattime hos Maaike Visser, og allerede i mai hadde han lært å lese.

– Jeg måtte selv lære meg lydfargemetoden og det har jeg vært viktig for meg som mamma, forteller Hilde Birgitte.

Samarbeidet med skole og lærere skryter også familien av. 

– Og så er det så fantastisk at Ulsåk oppvekstsenter i Hemsedal har utdannet to lærere i lydfargemetoden, konkluderer en fornøyd mamma.

Fjerdeklassing

Men sønnen Andreas som nå er fjerdeklassing, forteller til God morgen Norge at han var den som lærte metoden før mammaen sin.

– Jeg forstod lydfargemetoden før deg, mamma!

Hjelpe andre

Andreas forteller også at han håper at det vil hjelpe andre hvis han forteller hvordan han hadde det før han fikk hjelp, for det var ikke noe moro å gå på skolen når alle de andre leste bedre og bedre.

– Er jeg ikke litt helt, da, mamma? En skikkelig helt, er du, svarer Hilde Birgitte.

Nettprat

Du møter Andreas og mamma Hilde Birgitte sammen med pedagog Maaike Visser i God morgen Norge, tirsdag 6. januar, kl. 08.10.

Fra klokken 08.30 svarer Maaike Visser på nettprat. 

  • Maaike Visser

    Vi har en kjempe dag på TV2, fantastiske mennesker som jobber her.

    Takk for spørsmål og interesse!
    Dere kan kontakte oss på Lydfarge.no og facebook for flere spørsmål.

    Hilsen fra oss: Andreas, Hilde og Maaike
    09:52

    • Maaike Visser

      Hei,
      Det er tidlig. Det er ikke noe problem å starte med Lydfarge, men i en helgekurs med flere barn og foreldre kan være for krevende.
      Tar gjerne kontakt på mail, så kan vi finne en god løsning.
      Mvh maaike

      09:43

      • Gjest

        Kurs for barn og foreldre på Gol var fra 7 år. er det da for tidlig å bli med med ei jente på 6 år?
        09:38

        • Maaike Visser

          Hei,
          Lydfarge kan brukes uavhengig av læreverk. skal du bruke metoden i spes. ped. så anbefaler jeg å bruker lesehefter/bøker. Tekstene i disse heftene skal fargelegges. Erfaringen er at elven synes det er stas å få sine egne bøker. Du bruker ikke mange bøker til en elev som sliter og kostnadene er svært lite i fh til kostnaden til ekstra timer.
          Mvh Maaike

          09:34

          • Lærer

            Når man først har lært metoden, kan den brukes uavhengig av læreverk? Eller trenger man egne lesebøker til å markere med farger? Lurer også på om barna må markere hver eneste tekst de leser med tusjfarger, i så fall hvordan løses dette i praksis når de leser bibliotekbøker osv?
            09:28

            • Maaike Visser

              Hei,
              Det er ingen grunn til å vente med utredning. Har både du og mannen din dysleksi er det veldig stor sjanse at barnet dere har også dysleksi. Her kan du få støtte fra Dysleksi Norge.
              For å bruke Lydfargemetoden som pedagog skal man ha gjennomført kurs i metoden. Pedagogen/læreren kan da bruke Lydfarge til sine elever. Foreldre kan melde seg på helgekurs som vi arrangere på Gol eller i samarbeid med Dysleksilag.
              Mvh Maaike
              09:28

              • Nina Alfredsen

                hei! jeg har en sønn på 8 år som strever på skolen. kjenner igjen ting med ikke vil på skolen og gruer seg til timen for han får ikke til tin. likte den metoden med å lære å lese. Hvor får en tak i matrialene. Er det noe kurs for foreldrer . Meg og min man har dysleksi. Eg selv har tall og skriving.Hvordan kan jeg pusje på skolen for å finne ut om han har dysleksid. De mener vi å vente.
                09:18

                • Maaike Visser

                  Hei,
                  Det er flere skoler som bruker Lydfarge til generelt lese- og skriveopplæring i 1. og 2. trinn, i tillegg til spes. ped. Her har de også brukt Lydfarge i klassen til elever på høyere trinn. Det kan være komplisert å starte inn i 5. klasse med en enkel elev.
                  Mvh Maaike
                  09:11

                  • Sofie

                    Hvordan blir dette praktisert i klasserommet med flere elever ? Vil dette fungere for en elev i 5 klasse?
                    09:04

                    • Maaike Visser

                      Hei!
                      Vi har gode erfaringer med elever med dette problemet. Når eleven bruker Lydfargemetoden leser han/hun mer flytende og har energi til overs til å få med innholdet.
                      Mvh Maaike
                      09:04

                      • Gjest

                        Har en gutt på 10 år, som har dysleksi. Han har lært å lese, men det går så seint at det er ikkje altid han husker hva han har lest når ein
                        09:04

                        • Maaike Visser

                          Hei,
                          Vi har gode erfaringer med elever med dette problemet. Når eleven bruker Lydfargemetoden leser han/hun mer flytende og har energi til overs til å få med innholdet.
                          Mvh Maaike
                          09:02

                          • Gjest

                            Har en gutt på 10 år som har dysleksi. Han har lært å lese men det går så seint at det er ikke altid han husker hva han har lest, fordi han da har konsentrert seg slik om å lese. Er set metoder eller noen tips dere vet om som kan brukes her?
                            08:58

                            • Maaike Visser

                              Takk:-)
                              08:56

                              • Maaike Visser

                                Hei,
                                ikke enda, men det er to pedagoger som har meldt seg på kurset i januar og det flere interesserte. Vi skal arrangere kurs i Trondheim i vår/høst 2015.
                                Mvh Maaike

                                08:56

                                • Ulla Britt Morseth

                                  Har noen i Trondheim kompetanse i lydfargemetoden?
                                  08:54

                                  • Maaike Visser

                                    Hei Stian,
                                    Du skal være utdannet pedagog/lærer, så kan du ta kurs i Lydfargemetoden.
                                    Mvh Maaike
                                    08:54

                                    • Stian

                                      Hvordan utdanne seg for å kunne jobbe med å hjelpe? Hva kreves? Har selv dysleksi.
                                      08:53

                                      • Maaike Visser

                                        Hei,
                                        Nei, diagnose stilles på samme måten. Men jenter oppfører seg annerledes enn gutter, derfor kan det tar lengre tid å oppdage.
                                        Mvh Maaike
                                        08:53

                                        • Lisa Bjørnstad.

                                          Er det vanskeligere å finne ut om jenter har dyskeleksi en gutter?? Jeg har dyskeleksi selv og er veldig redd for at min datter har det.
                                          08:51