DYSLEKSI: Andreas fikk god hjelp av sin mamma Hilde Birgitte Smedsgård Haug da han måtte lære seg å gjøre lekser på en annerledes måte. Foto: Kristin Åsarmoen Rygg.
DYSLEKSI: Andreas fikk god hjelp av sin mamma Hilde Birgitte Smedsgård Haug da han måtte lære seg å gjøre lekser på en annerledes måte. Foto: Kristin Åsarmoen Rygg.

Dyslektiske Andreas (9) lærte å lese med ny metode 

Andreas Smedsgård Haug (9) har dysleksi, men har lært å lese ved hjelp av lydfargemetoden. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det var i slutten av første klasse at foreldrene Hilde Birgitte Smedsgård og Leif Erik Haug forstod at sønnen Andreas (9) slet med lesing og skriving på skolen. 

–  Andreas hadde det ikke bra, og han ville ikke gå på skolen i det hele tatt, forteller mamma Hilde Birgitte til God morgen Norge.

– Da vi skulle gjøre lekser så merket jeg at han slet jo lengre lese-leksa ble, og da jeg leste høyt for ham så merket jeg at han lærte seg å huske innholdet.

Lese og skrive-vansker

Mens foreldrene ventet på at Andreas skulle bli kartlagt av PPT - pedagogisk-psykologisk tjeneste, ble det bare verre og verre for gutten på skolen.

– Andreas tok lett til tårene og den ellers positive og aktive gutten ble mer og mer urolig og lei seg. Det gikk ut over hele familien, forklarer Hilde Birgitte Smedsgård Haug.

Lydfargemetoden

Andreas sine foreldre tok kontakt med helsesøster på Hemsedal helsestasjon, og hun fortalte at hun kjente til lydfargemetoden. 

I lydfargemetoden brukes det forskjellige farger og materiell for å synliggjøre og konkretisere lydene i språket. 

LYDFARGEMETODEN: Maaike Visser er pedagogen som utarbeidet den norske lydfargemetoden. Foto: Privat
LYDFARGEMETODEN: Maaike Visser er pedagogen som utarbeidet den norske lydfargemetoden. Foto: Privat

Pedagog Maaike Visser

En metode som pedagog Maaike Visser hadde fått etablert noen år tidligere da hennes egen sønn fikk lese og skrive-vansker. Den nederlandske familien kom til Norge i 1992.

– Jeg fikk høre om metoden fra et søskenbarn i Nederland og fikk ved hjelp av Gol skule innarbeidet metoden i skolehverdagen til sønnen vår som hadde alvorlig grad av dysleksi, forteller Maaike Visser.

Siden utarbeidet pedagog, helsesøster og trebarnsmoren Maaike Visser, metoden tilpasset norsk språk og skole.

Merketusjer, lydklosser og hopping

En del av øvelsene er ved lesing å bruke verktøy som merketusjer, ved skriving så brukes lydklosser og for at elevene skal lære seg lydene i ord så brukes det hoppe-matter. Du kan lese mer om lydfarge-metoden her.

AKTIV: Andreas er i dag en aktiv fjerdeklassing som har mange jern i ilden. Foto: Krisitn Åsarmoen Rygg.
AKTIV: Andreas er i dag en aktiv fjerdeklassing som har mange jern i ilden. Foto: Krisitn Åsarmoen Rygg.

Hyller Ulsåk oppvekstsenter

Det var i april i andre klasse at Andreas Smedsgård Haug fikk sin første privattime hos Maaike Visser, og allerede i mai hadde han lært å lese.

– Jeg måtte selv lære meg lydfargemetoden og det har jeg vært viktig for meg som mamma, forteller Hilde Birgitte.

Samarbeidet med skole og lærere skryter også familien av. 

– Og så er det så fantastisk at Ulsåk oppvekstsenter i Hemsedal har utdannet to lærere i lydfargemetoden, konkluderer en fornøyd mamma.

Fjerdeklassing

Men sønnen Andreas som nå er fjerdeklassing, forteller til God morgen Norge at han var den som lærte metoden før mammaen sin.

– Jeg forstod lydfargemetoden før deg, mamma!

Hjelpe andre

Andreas forteller også at han håper at det vil hjelpe andre hvis han forteller hvordan han hadde det før han fikk hjelp, for det var ikke noe moro å gå på skolen når alle de andre leste bedre og bedre.

– Er jeg ikke litt helt, da, mamma? En skikkelig helt, er du, svarer Hilde Birgitte.

Nettprat

Du møter Andreas og mamma Hilde Birgitte sammen med pedagog Maaike Visser i God morgen Norge, tirsdag 6. januar, kl. 08.10.

Fra klokken 08.30 svarer Maaike Visser på nettprat.