Bilsalget satte rekord –her er vinnere og tapere

Året endte med en helt suveren vinner.

Rekordhøyt salg av personbiler i Norge ga mange vinnere i fjor, men også noen tapere. Og bestselgeren slo alle konkurrentene med solid margin.
Rekordhøyt salg av personbiler i Norge ga mange vinnere i fjor, men også noen tapere. Og bestselgeren slo alle konkurrentene med solid margin.

Salget av personbiler i Norge ble rekordhøyt i 2014. Ikke siden 1986 har det blitt solgt flere biler her til lands. 

Tallet endte til slutt på 144.202, det er en økning på 1,4 prosent fra 2013 som også var et meget bra år for bilsalget.

Helt til topps gikk en bilmodell som var helt suveren i fjor. VW Golf solgte nesten dobbelt så mye som bilen på andreplass.

Elektrisk Golf 

9.679 nordmenn ble nye Golf-eiere i fjor. Det ga denne bilmodellen alene en markedsandel på 6,7 prosent. Golf økte salget sitt med 31,8 prosent i fjor. 

Introduksjonen av den elektriske e-Golfen har naturligvis hatt mye å si her, men salget av Golf med bensin- eller dieselmotor har også vært meget bra. Erkerival Toyota Auris ble solid frakjørt med sine 5385 eksemplarer. Men isolert sett var det et bra Auris-år, denne modellen økte salget med 11,8 prosent.

Rett og slett dømt til å bli en suksess

Leaf holdt koken 

Tredje mest solgte bilmodell i Norge i fjor ble en elbil. Vi snakker om bilen som for alvor sto for elbil-gjennombruddet her hjemme, nemlig Nissan Leaf. 

Til tross for at konkurrentene kom strømmende inn på markedet, klarte Leaf å holde på posisjonen, og økte salget sitt med 3,8 prosent. 4.781 nye Leafer rullet stille ut på norske veier i fjor, det er et tall Nissan har all grunn til å være fornøyd med.

Vi støvsugde Frankrike for bruktbiler - så ble det stopp

Tesla-suksess 

Hvis vi ser på de store vinnerne blant de mest solgte bilmodellene, er det to biler som virkelig skiller seg ut.

Tesla Model S hadde første fulle salgsår i Norge i fjor. Det resulterte i en økning i forhold til 2013 på hele 103,7 prosent.

Model S ble den femte mest solgte personbilen i Norge i fjor, salget endte til slutt såvidt over 4.000 eksemplarer. 

Størst blant de minste 

Det handler også i stor grad om elbil hos den andre modellen som hadde rekordøkning i fjor. 

VWs minstemann up! økte salget med 101,6 prosent. Her er det den prisgunstige elbilen e-up! som virkelig drar unna. Til sammen solgte de forskjellige up!-utgavene 3.807 ekemplarer i fjor. Det gjør den til en suveren bestselger blant de aller minste bilene.

Prosentvis øker Peugeot 308 enda mer enn disse, men her hører det med til saken at bilen såvidt var introdusert på det norske markedet i 2013.

308 SW: Derfor vil den gjøre livet surt for konkurrentene

Flere med økning 

Blant øvrige vinnere ble det i fjor et veldig bra år for Suzuki S-Cross. Det er kanskje ikke bilmodellen som gjør mest utav seg på veiene, men salget er solid og økte med 73 prosent i fjor, det ga den folkelige crossoveren 18. plass på registreringsstatistikken totalt sett.

Skoda Octavia i ny utgave gjorde det også sterkt. Her er det pluss 16,9 prosent, med det ble Octavia den fjerde mest solgte bilmodellen i Norge i fjor. 

Vi tar også med Volvo XC60 som fikk en oppgradering i fjor. Den begynner å få noen år på nakken, men holder koken svært bra. Pluss 15,3 prosent gjorde at XC60 kjørte inn til en 15. plass i fjor.

LES OGSÅ: Nå begynner den å bli billig i bruktmarkedet

Rygget tilbake 

Hva så med bilmodellene som tapte salg i fjor? Verst blant bestselgerne gikk det for Ford Focus. Den rygget tilbake hele 32,4 prosent, og endte med det på 19. plassen.

Ford hadde generelt et tungt år på personbilsalg i Norge i fjor. Oppgradert Focus og ikke minst helt ny Mondeo skal imidlertid gjøre noe med det i 2015.

To Volkswagen-modeller rygget også kraftig tilbake i fjor. Verst gikk det med kompakt-SUVen Tiguan som falt 19 prosent. Denne bilen har vært med i mange år nå, og begynner helt klart å merke alderen.

Modellskifte for Passat ga nedgang på 18 prosent. Her er det grunn til å vente en helt annen utvikling i år, med ny modell på plass.

Ikke lenger nyhet

To-sifret minustall ble det også på Mazda CX-5 og Volvo V40.

Mazdaen har vært en av de store kometene på bilsalg de siste årene. CX-5 har gitt merket et skikkelig comeback i Norge. Nå begynner imidlertid nyhetens interesse å avtal, CX-5 gikk tilbake 12,3 prosent i år, den ble til slutt nummer sju på salgsstatistikken.

11,5 prosent ble nedgangen for Volvo V40. Det ga tiendeplass blant de mest solgte bilmodellene i Norge i fjor, V40 ble også Norges mest solgte Volvo, 3394 eksemplarer, mot 3101 for storebror V70.

Ny Volvo blir 150.000 kroner billigere

Slik gikk det med de 20 mest solgte bilmodellene:

 

LES OGSÅ: Dette blir en av de store trendene i 2015