
I år blir de et eget bilmerke
Det betyr blant annet færre forhandlere i Norge.
De franske bilprodusentene har havnet i bakleksa etter hvert som europeiske bilkjøpere har ønsket seg stadig mer premiumfaktor de senere årene.
De sov også lenge i SUV-timen. Resultatet har vært fallende salg og lite hyggelige regnskapstall.
Hos Citroën har man svart på dette ved å bygge opp DS som et mer eksklusivt undermerke. Og fra i år skal DS begynne å stå mer på egne bein.
Større forskjeller
Nå starter de nemlig på en offensiv som må sies å være svært ambisiøs. Det uttalte målet er nemlig å "matche appellen og eksklusiviteten til Audi", innen 2020.
Dermed forsvinner Citroën-logoene og også under skallene blir det større forskjeller på Citroën- og DS-modellene. Plattformene skal kunne være de samme, men DS skal ha sine egne kvalitetskrav underveis i produksjonen, og bilene skal for kundene framstå som klart mer luksuriøse enn modellene fra Citroën og søstermerket Peugeot.
DS-klassiker klar for nye eventyr
Bare i større byer
Her hjemme har nesten alle Citroën-forhandlerne til nå også solgt DS. Minstemann i familien, DS3, solgte ganske bra, særlig i starten. Citroën-salget i Norge har gått trått i mange år, derfor har DS vært kjærkomment for forhandlerne.
Den nye strategien gjør imidlertid at mange av dem nå mister DS, blant annet fordi volumet blir for lite til å kunne forsvare en økt satsing.
I praksis betyr det at DS i framtiden nok bare blir å finne i de større norske byene.
Bilen til Arne er noe helt spesielt
Flere nye modeller
Helt sentralt i DS-strategien er å satse på fransk særpreg. Her skal man blant annet samarbeide med innarbeidede luksus-merkevarer og motehus.
Nettopp for å skille seg ut fra de tyske premiummerkene, som imagemessig handler mye om nøktern, tysk fornuft. På dette området har de franske produsentene vinglet de siste årene. Satsing på fransk særpreg, har blitt avløst med strategier der man har lagt seg mye tettere opp mot de tyske produsentene.
DS skal utvide fra dagens tre til seks modeller i løpet av de neste årene. Blant annet er det snakk om en stor luksus-sedan skreddersydd for det kinesiske markedet, en SUV – og kanskje også en eksklusiv småbil for det europeiske markedet.
Spennende konsept: Jo - dette er faktisk en bil

Vanskelig å få mer SUV for pengene enn dette

Det neste nye bilmerket i Norge?

Om nye biler, gamle biler – og en drapstrussel

Ser du hva disse har til felles?

Nå fyller de 100

Klassikeren fortjener å bli tatt vare på
