Citroën girer  opp satsingen på DS, fra i år av skal de markedsføres som en egen merkevare. I Norge betyr det mer dedikerte forhandlere, som blir langt færre enn de som i dag selger DS.
Citroën girer  opp satsingen på DS, fra i år av skal de markedsføres som en egen merkevare. I Norge betyr det mer dedikerte forhandlere, som blir langt færre enn de som i dag selger DS.

I år blir de et eget bilmerke

Det betyr blant annet færre forhandlere i Norge.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De franske bilprodusentene har havnet i bakleksa etter hvert som europeiske bilkjøpere har ønsket seg stadig mer premiumfaktor de senere årene.

De sov også lenge i SUV-timen. Resultatet har vært fallende salg og lite hyggelige regnskapstall.

Hos Citroën har man svart på dette ved å bygge opp DS som et mer eksklusivt undermerke. Og fra i år skal DS begynne å stå mer på egne bein. 

Større forskjeller

Nå starter de nemlig på en offensiv som må sies å være svært ambisiøs. Det uttalte målet er nemlig å "matche appellen og eksklusiviteten til Audi", innen 2020.

Dermed forsvinner Citroën-logoene og også under skallene blir det større forskjeller på Citroën- og DS-modellene. Plattformene skal kunne være de samme, men DS skal ha sine egne kvalitetskrav underveis i produksjonen, og bilene skal for kundene framstå som klart mer luksuriøse enn modellene fra Citroën og søstermerket Peugeot. 

DS-klassiker klar for nye eventyr

Bare i større byer

Her hjemme har nesten alle Citroën-forhandlerne til nå også solgt DS. Minstemann i familien, DS3, solgte ganske bra, særlig i starten. Citroën-salget i Norge har gått trått i mange år, derfor har DS vært kjærkomment for forhandlerne.

Den nye strategien gjør imidlertid at mange av dem nå mister DS, blant annet fordi volumet blir for lite til å kunne forsvare en økt satsing.

I praksis betyr det at DS i framtiden nok bare blir å finne i de større norske byene.

Bilen til Arne er noe helt spesielt

Flere nye modeller

Helt sentralt i DS-strategien er å satse på fransk særpreg. Her skal man blant annet samarbeide med innarbeidede luksus-merkevarer og motehus.

Nettopp for å skille seg ut fra de tyske premiummerkene, som imagemessig handler mye om nøktern, tysk fornuft. På dette området har de franske produsentene vinglet de siste årene. Satsing på fransk særpreg, har blitt avløst med strategier der man har lagt seg mye tettere opp mot de tyske produsentene.

DS skal utvide fra dagens tre til seks modeller i løpet av de neste årene. Blant annet er det snakk om en stor luksus-sedan skreddersydd for det kinesiske markedet, en SUV – og kanskje også en eksklusiv småbil for det europeiske markedet.

Spennende konsept: Jo - dette er faktisk en bil

DS5 er toppmodellen i dag - men flere nye og mer eksklusive modeller er på vei.
DS5 er toppmodellen i dag - men flere nye og mer eksklusive modeller er på vei.

Vanskelig å få mer SUV for pengene enn dette

 

Laster inn forumet...