Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er noe helt spesielt med gamle biler som har blitt stående lenge. Enten det er i en garasje, i en låve - eller nedgravd i en hage. 

For tenk deg å komme over noe sånt. Kanskje med en fillete gammel presenning over, en presenning du drar av med stor forsiktighet - og så sakte, men sikkert avslører hva som skjuler seg under den.

Vi skrev om mange slike biler og mange slike funn på broom.no i 2014. Nå som året er over, benytter vi anledningen til å oppsummer litt hvilke saker som har lest aller best innenfor flere ulike kategorier.

I dag har turen kommet til "låvefunn". Og da skal vi først en snartur til USA:  

Bare en gammel Ford ..?

Der dukket nemlig bilen du ser på bildet over opp, i en låve i utkanten av New York. 

Den ble satt bort i 1991 og først var det kanskje ikke den helt store entusiasmen hos de som oppdaget den: - Det var bare en gammel Ford, jo...

Men se nærmere: Bilen har et vakkert todørs hardtop-karosseri. Så ser du "vorta" på panseret. Den bør du titte nærmere på. Det er liksom den som er fasiten og hemmeligheten her.

Bare 29 produsert

428 Cobra jet, står det på den. Om bilentusiasten ved siden av deg nå får rennende øyne og pustebesvær er det neppe på grunn av allergi etter støvet som er i ferd med å legge seg etter avdukingen av bilen. For 428 Cobra jet er en betegnelse på et skikkelig råskinn...

Motoren under det digre panseret er av det røslige slaget. Her snakker vi big block V8 med slagvolum på omtrent det samme som seks folkevogner fra samme tid - nemlig 7 liter. Ikke nok med det, den har effekt som TI folkevogner.

21. januar i 1969 trillet bilen av samlebåndet. Allerede uka etter var den solgt til en eier som tok godt vare på den, brukte den forsiktig og ikke kjørte veldig langt.

Kun 29 slike biler skal ha blitt produsert i denne konfigurasjonen, noe som gjør den ganske unik!

Klikk her for å lese hele saken på dette låvefunnet:

Verdens vakreste

Fra sjelden Ford skal vi videre til en bil som flere ganger har blitt kåret til verdens vakreste - nemlig Jaguar E-Type.

Den legendariske Jaguaren sto i blikk-skuret siden 1981 - så kom den ut og ble solgt på nettauksjon. Foto: ebay.
Den legendariske Jaguaren sto i blikk-skuret siden 1981 - så kom den ut og ble solgt på nettauksjon. Foto: ebay.

Den har forlengst fått klassikerstatus, derfor har også veldig mange av de over 70.000 eksemplarene som ble bygget mellom 1961 og 1974 blitt tatt vare på.

Men ikke alle like bra. Dette eksemplaret har stått bare delvis i skjul under et primitivt blikk-skur i hele 33 år.

Vet du hvordan du skal bruke tåkelysene? Se video her:

Klart seg rimelig bra

Uvisst av hvilken grunn ble den parkert i 1981, av eier nummer to. Ut fra bildene så den ut til å ha klart seg rimelig bra. Men nei, det er nok ikke slik at det er bare å vaske av det tykke støvlaget å kjøre av gårde.

E-type var også teknisk svært avansert for sin tid. Alle modeller var utstyrt med uavhengig hjuloppheng og skivebremser på alle hjul, noe som veldig få andre kunne by på den gang.

Series 1 - slik som denne bilen - gjenkjennes lettest ved at hovedlyktene er dekket av glass (frem til 1967), baklykter over støtfangerne og doble, frekke eksosrør som kom ut under nummerskiltet midt bak bilen.

Klikk her for å lese hele historien om bilen som sto i 33 år

Nederst i hagen

Det du ser konturene av her, er en gammel bil - og den har vært nedgravd i 40 år. I fjor ble det gitt bort, mot at den nye eieren gravde den opp og hentet den. Foto: Privat.
Det du ser konturene av her, er en gammel bil - og den har vært nedgravd i 40 år. I fjor ble det gitt bort, mot at den nye eieren gravde den opp og hentet den. Foto: Privat.

Fra USA skal vi hjem til Norge, og vi skal også ut av låven. Her skal det nemlig handle om en bil som ble gravd opp i løpet av året som gikk. 

Bilen, en Willys fra det herrens år 1934, var å finne nederst i en hage i Frogn kommune, rett utenfor Oslo.

Der ble den etter lang og tro tjeneste nedgravd, sannsynligvis på slutten av 60-tallet.

Gammel og verdiløs

Bilen, som i sin tid ble kjøpt ny i Norge, var både i orden og i kjørbar stand og kjørte til gravstedet for egen maskin.

Den ble altså ikke parkert og nedgravd på grunn av feil eller mangler, men den var rett og slett en gammel og verdiløs bil den gangen.

- Den ble byttet ut mot en nyere og mer hensiktsmessig varebil. Det forteller Mari fra Bekkestua som  ga bort familieklenodiet som bestefaren til hennes mann gravde ned for mer enn 40 år siden.

Klikk her for å lese hele denne historien: 

 

Laster inn forumet...