Broom-året 2014: Tro det eller ei – dette var årets store nedtur

Store forventninger ble knust...

Hvordan er det er mulig å gjøre en testperiode på en uke i en BMW M4 til en nedtur? Spør værgudene!
Hvordan er det er mulig å gjøre en testperiode på en uke i en BMW M4 til en nedtur? Spør værgudene!

2014 er over – og vi benytter anledningen til å oppsummere og mimre litt.

Nå skal du få lese hva de ulike medlemmene i Broom-redaksjonen husker aller best fra året som har gått.

I dag er det redaksjonssjef Vegards tur. Her er hans historie:

Jeg skal ikke legge skjul på at jeg har stor sans for det BMW får til med sine M-biler. Jeg har vært heldig nok til å kjøre en god del av dem.

I høst var det derfor en uke jeg har spesielt store forventninger til. På programmet stotest av nye BMW M4. Tenk deg: EN UKE i det som regnes som en av de aller råeste sportsbilene som er lansert i år. 

Ærefrykt er vel det som best beskriver følelsen av å motta nøklene, gå ned i kjelleren hos BMW på Fornebu og trykke på startknappen. En ujevn og grov gange i starten, før den roer seg på en stabil, men mektig broomming. Lyden gir frysninger - selv om det ikke lenger er en V8-er under panseret, men snarere en omdiskutert dobbel-turbo rekkesekser. Det levner uansett ingen som helst tvil om hva som bor i bilen.

Jeg kommer meg ut av parkeringshuset – til en strålende dag med sol og blå himmel. Det kribler i hele kroppen. Dette har jeg gledet meg lenge til!

Her kan du lese om da jeg testet BMW M5 på selveste nasjonaldagen!

Bytte til Porsche

M4-gleden er imidlertid kortvarig. Tilfeldighetene vil nemlig ha det til at jeg samme dag skal til Drammen og hente en Porsche 911 Turbo som skal brukes i TV-innspilling. Jepp – 911 Turbo og M4 på samme dag! Har jeg verdens beste jobb? JEG synes det ...

Uansett – M4-nøkler byttes med Porsche-nøkler. Mer om opplevelsen jeg fikk med den fantastiske Porschen, det var svært hyggelige, drøye 24 timer, kan du lese her.

Det er ikke ofte en kan gi fra seg en 911 Turbo, uten å egentlig være så veldig trist. Men når det står en splitter ny BMW M4 og venter, er det liksom greit...

Regn, regn og atter regn

Men en ting har endret seg fra den dagen jeg hentet BMWs råskinn. Været har gått fra sol og varm høst – til pøsende regnvær og surt høstvær.

Høstsleipe veier kombinert med med 430 hk, et dreiemoment på 550 nm og bakhjulstrekk, er ingen drømmesituasjon. 

Og værgudene fortsetter å stikke kjepper i hjulene. Det striregner hver eneste dag resten av hele testperioden. En periode snør det også! Og testbilen har sommerdekk.

Det er ganske enkelt ikke noe grunnlag for å kunne teste bilen skikkelig. 

Jeg har riktignok fått kjøre både nye M3 og M4 et par runder på Rudskogen i perfekte forhold tidligere på sommeren - men heller ikke det er godt nok grunnlag til å lage en test.

Så når jeg motvillig må gi tilbake BMWs nye råskinn, er det med et brennende ønske om å få prøve igjen når forholdene blir bedre. Når det skjer lover jeg å gi en fyldig rapport!

Her kan du lese om opplevelsen med M3/M4 på Rudskogen

Spesielt møte med svensk bilindustri

Men ALT har ikke handlet om å kjøre rundt i drømmebiler. Et annet minne jeg sent vil glemme, er Broom-gjengens roadtrip til Sverige.

Vi dro i samlet flokk for å besøke Saab-fabrikken i Trollhättan. Med oss hadde vi nye Lexus NX300h, Volvo XC60 T6 og Audi SQ5. Flotte biler alle tre – men det er besøket på fabrikken jeg vil huske best.

En gang i tiden det dette et av Sveriges stolteste industristeder. I dag minner fabrikkområdet mer om en spøkelsesby. En gang en viktig arbeidsplass - i dag en påminnelse om at intet varer evig.

En kjølig høstdag med bitende kald vind og mørke skyer bidrar til en passende ramme for en fabrikk som flere ganger har overlevd nedlegging. Men som nå klamrer seg fast til en særdeles usikker framtid. Igjen.

Le også: Her er elbilen som skal redde Saab

Jobbes på spreng

Vi får møte noen av de få ansatte som fortsatt holder liv i bygningene og passer på at fabrikken ikke støver ned. Den skal være klar til innsats på kort tid, hvis ting går som en håper på. 

Etter mye fram og tilbake er det kinesiske eiere nå, som ønsker å foredle og gi nytt liv til Trollhättan. NEVS - National Electric Vehicle Sweden. Akkurat nå jobbes det på spreng for å sikre at ikke bilindustrien i den vesle byen skal forsvinne.

Ingen kan vite hvordan det går. Og det er flere enn bare ansatte som følger spent med. 

For undertegnede, som er bilinteressert og som selv har eid en Saab, er håpet at det skal finnes en løsning.

Les også: Broom-guttas beste Saab-minner

Ugress på testbanen

I forbindelse med besøket fikk vi også anledning til å kjøre bilen som kan bli den neste som skal produseres på fabrikken, om investorene blir enige.

I utgangspunktet er det snakk om en Saab 9-3 – men om du kikker litt nøye etter, ser du at den er litt annerledes. Dette er nemlig NEVS sin elbil: Saab 9-3 Electric. 

Jeg setter meg bak rattet og gleder meg til å se hva dette er for noe. Vi kjører ut på Saabs egen testbane, like ved fabrikken. Også den bærer tydelig preg av forfall. Ugresset har klart å bryte gjennom asfalten og merkingen er mildt sagt sporadisk.

Men den gjør fortsatt nytten. I enden av den lengste strekka kommer en skarp dosert sving. Så er det en S-kombinasjon, en ny, lang sving før langstrekka. 

Les også: Vinterbil med særpreg - men tør du?

Prototype

Bilen fungerer godt, den. Det er omtrent som å kjøre en vanlig Saab – og for mange av oss er det et kompliment. De fantastiske setene er for eksempel med videre.

Men frasparket fra bunnen er som vanlig i en elbil mer markant enn på andre biler. Selv med "bare" 136 hk flytter det seg godt. Og rekkevidden, takket være batteripakken på 200 kilo, skal være rundt 200 kilometer.

Den er litt tyngre enn en vanlig 9-3 – men batteripakken som er plassert i gulvet – bidrar også til lavere tyngdepunkt. Dermed er den slett ikke verst gjennom svingene.

Interiøret er mer eller mindre identisk til utgangspunktet det også. Det er imidlertid en ny skjerm til infotainmentsystemet, som gjør meg litt nysgjerrig. Men dette er bare en prototype, og skjermen kan ikke vekkes til live.

Trist og tankevekkende

Turen til Trollhättan er både tankevekkende, trist og hyggelig på en gang. Tankevekkende fordi den gir et inntrykk av hva som en gang har vært her. Trist fordi det ser dårlig ut med tanke på framtiden. Hyggelig fordi vi møter engasjerte, positive NEVS-ansatte, flere med fortid i Saab, som brenner for det de jobber med. 

Vi krysser fingrene for at Trollhättan kan få oppleve en ny epoke med bilproduksjon, og at det igjen kan bli en viktig arbeidsplass for det vesle lokalsamfunnet.

Les mer om besøket og testingen av NEVS-bilen her

Gleder meg til ...

Nå som vi har kommet inn i et nytt år, og skriver 2015, merker jeg at forventningene er store. Det skjer veldig mye spennende. En masse, nye bilmodeller er på vei. Tesla Model S med firehjulsdrift, ny Audi A4, Volvo XC90, Mercedes sin X6-konkurrent GT og Ford Edge er blant bilene jeg gleder meg mest til. Nye VW Passat og Ford Mondeo har jeg alt fått anledning til å teste.

Og i mars drar HELE Broom-gjengen til bilutstillingen i Geneve. Det blir både sosialt og lærerikt. Jeg fikk være med på min første bilmesse i Paris - en opplevelse som virkelig ga mersmak. Disse bilutstillingene er virkelig et eldorado for alle autofile.

Jeg ser fram til å formidle inntrykk og opplevelser og opp- og nedturer med dere også i året som kommer.

Broom-universet brer stadig om seg – og vi har på det meste hatt nesten 300.000 unike brukere innom siden vår på en uke! Det gjør oss ydmyke og stolte - og gir oss motivasjon til å stå på videre og utvikle oss. Vær i alle fall sikre på én ting: VI DELER DERES LIDENSKAP! 

Les også: Broom på eksklusiv førvisning: 700 nordmenn skal kjøpe den i 2015