Ronnie Krabberød og bladet "Right On" er velkjent for minst et par generasjoner av norske bilentusiaster. Etter 10 års pause kommer bladet nå i kiosken igjen. Foto: Stein Vidar Gjøstøl/HM Fagmedia/Montasje
Ronnie Krabberød og bladet "Right On" er velkjent for minst et par generasjoner av norske bilentusiaster. Etter 10 års pause kommer bladet nå i kiosken igjen. Foto: Stein Vidar Gjøstøl/HM Fagmedia/Montasje

Lover bilentusiastene mye moro i 2015

Norges "værste" motormagasin gjør comeback etter 10 år.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Livet er uforutsigbare greier. Av og til kan pauser bli mye lengre enn planlagt – og noen ganger forandres virkeligheten totalt mens man har tatt et skritt til siden for å orientere seg.

For 10 år siden forsvant et av de mest særpregede norske bilbladene fra kioskhyllene for siste gang. I hvertfall så det slik ut etter en stund, da det aldri kom noe nytt nummer av «Right On» – bladet som i alle år hadde vært en enmannsbedrift i regi av utgiver Ronnie Krabberød fra Fredrikstad.

"Norges værste"

Ronnie hadde en personlig stil, og var på fornavn med hele bil-Norge. Og tonen i «Norges værste bilmagasin» var uhøytidelig og engasjerende – men likevel ble det altså stille.

Les også: Apropos "værst" – denne er ikke for nybegynnere...

Helt til nå. For i slutten av januar neste år gjenoppstår bladet, nå med selveste Hjemmet Mortensen Fagmedia som utgiver. Åtte utgaver skal det bli i løpet av neste år, med Krabberød i redaktørstolen og i det hele tatt det meste slik leserne var vant med det ved siste korsvei.

– Ja, dette skal bli bra. Og med så mange utgaver blir det jo veldig struktur på dette, mer enn det noen gang har vært. Man pleide jo å si om meg at jeg var en bedre redaktør enn utgiver, ler Krabberød.

Mer struktur enn noen gang

For om bladet en gang i tiden var kjent for å være svært så underholdende, var det ikke akkurat noe å stille klokka etter. Eller kalenderen. For Krabberød ga det ut i sitt eget tempo, totalt kom det ut 95 utgaver fra starten i 1978 og frem til 2005.

Men sulten etter motorstoff var stor i Norge da som nå, og Krabberød gjorde på denne måten hobby til levebrød. Det startet med stoff om amerikanere og Harley, så kom roadster- og California look-trenden på VW inn mellom permene, og mot «slutten» fikk leserne også servert litt mer klassikerstoff uansett opphavsland, samt noe nybilstoff om entusiastmerkene.

Les også: Allsidige bilentusiaster har mye mer moro enn merketilhengerne

– Hva blir det nå da?

– Mer av alt. Vi fortsetter der vi slapp. Satser vel kanskje ikke så veldig på nybilstoff, men på den annen side skal vi få med båt. Allerede i første utgave vil man finne en herlig gammel mahogny-båt, sier Krabberød, og bobler på sitt sedvanlige vis av entusiasme.

Satser mot den digitale strømmen

Å vekke til live et avsovnet bladprosjekt etter 10 år er i høyeste grad å satse mot strømmen, men han er like sikker på at interessen finnes der som han er glad for at forlaget har bestemt seg for å bli med på prosjektet. Nå får han mulighet til å konsentrere seg om redaktørjobben, mens andre tar seg av marked og distribusjon. Og med et stort forlag i ryggen er forutsetningene bedre enn noen gang, mener han.

– Jeg tror folk fremdeles liker å ha noe de kan bla i, og ikke bare en skjerm. Det får vi uansett svaret på nå, sier han.

Les også: Top Gear Live – slik kan man lage ekstremshow av et kjent konsept

– Men hvorfor stoppet det egentlig opp?

– Tja, jeg freelancet jo litt ellers også, og jeg hadde faktisk ferdig en hel utgave av «Right On». Nummer 96 forelå som prøvetrykk, men jeg var ikke helt fornøyd. Syntes det så litt trist ut, så jeg ville ikke gi det ut. Etterhvert ble det så mye andre oppdrag, at det ble liggende på is. Og så har det aldri blitt tid til å ta tak i det før nå, sier Krabberød – og spøker med at stoffet fra det u-utgitte nummer 96 kanskje kan komme til nytte i en eller annen sammenheng.

95 utgaver ble det av
95 utgaver ble det av "Right On" mellom 1978 og 2005. Med forlag i ryggen skal det fra slutten av januar bli så mye som åtte utgaver i året. Foto: HM Fagmedia.

"Ånden" har levd videre

I årene som har gått har publikum kunnet lese Krabberøds artikler blant annet i «Norsk Motorveteran» og diverse annonseblader, og han har også i disse bladene presentert sine artikler med den særegne layouten som var kjent fra «Right On». Slik sett har ånden fra «Norges værste» levd videre.

– Folk har hele tiden kommet bort til meg på treff og utstillinger og spurt om det snart kommer et nytt nummer, selv nå nesten 10 år etter. Så det virker jo som at det er etterspørsel der ute – slik virker også reaksjonene på Facebook etter at dette ble kjent nå før jul, sier han.

Første nummer er altså klart, og like rundt hjørnet. Deretter blir det full fart for den selvdefinerte «bladkællen» fra Fredrikstad, med et mer ensrettet fokus enn på mange år.

– Så lenge leserne vil kjøpe det, og ikke bare sier at de vil det, ler han. Rimelig sikker på at dette skal gå bra.

Les også: Mange har også møtt Krabberød som konferansier på biltreff...

Laster inn forumet...