Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De siste årene har det kommet stadig flere utenlandske vogntog på norske veier. Fokuset rundt problemer og ulykker har vært stadig større – og dette er tematikk som også engasjerer Broom-leserne sterkt.

Når 2014 nå nærmer seg slutten, har vi sett nærmere på hvilke artikler Broom-leserne har klikket aller mest på dette året. Vi har delt det inn i kategorier – og av nyhetsartiklene våre er det særlig én som virkelig skiller seg ut.

Kjørte rett forbi 

Det handler om da Statens vegvesen hadde storaksjon på Otta og i Fagernes tidlig i november.

Rundt 1.000 tyngre kjøretøy ble stoppet og kontrollert. Flertallet fikk kjøre videre etter en kjapp sjekk. Like bra gikk det ikke med et russisk vogntog som først bare kjørte rett forbi kontrollen. Det ble imidlertid hentet inn igjen, og i kontrollhallen fant vegvesenets folk grove feil på bremsene. I tillegg var det brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene.  

Klikk her for å lese hele saken: 

Ikke bremser

Det handler om kontroll og tunge kjøretøyer også i den mest leste nyhetssaken vår i 2014.

Denne gangen om den store september-aksjonen til Statens vegvesen i Oslo. Gjennom tre intensive kontrolldøgn, fikk så mye som 100 av 386 kontrollerte tungbiler kjøreforbud. 170 mangellapper ble skrevet ut, og 100 kjøretøy fikk kjøreforbud og måtte utbedre ett eller flere forhold før de fikk kjøre videre.

Blant de mest alvorlige sakene var et vogntog som ikke hadde bremser på hengeren i det hele tatt. Resultatet ble avskilting og anmeldelse. Både sjåfør og kjøretøy var her fra Norge.

Klikk her for å lese hele artikkelen

Få ned utslipp

Nummer tre av de mest leste nyhetssakene på brooom.no i 2014, handler om utslipp fra dieselbiler. Her har det vært mye fokus på skadelige gasser de siste årene.

En av løsningene som har dukket opp for å gjøre utslippene mindre skadelige, er å bruke noe som heter Adblue. Dette er en væske som i hovedsak består av ammoniakk og er på egen tank som er frostsikret med varmekabel.

Omdanner NOx

Væsken fylles i mange tilfeller på en "stuss" som er plassert ved siden av påfylling for drivstoff. Fortsatt er det mange som knapt har hørt om dette – men i busser og lastebiler har det allerede vært brukt i mange år.

Kort fortalt er Adblue en urealøsning med høy renhet som omdanner skadelig NOx fra dieseleksos til harmløs nitrogen og damp.

Ved å bruke dette reduseres utslippene betraktelig – og en hyggelig bieffekt er noe lavere forbruk.

Klikk her for å lese hele artikkelen

Noen dieselbiler har to to steder du kan fylle på væske - det ene er for vanlig diesel, mens den andre brukes til AdBlue - som optimaliserer driften på motoren.
Noen dieselbiler har to to steder du kan fylle på væske - det ene er for vanlig diesel, mens den andre brukes til AdBlue - som optimaliserer driften på motoren.

LES OGSÅ: Her er miljøbilen som kan parkere Tesla

Laster inn forumet...