Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Arctic Trucks Norge, med aner fra sagaøya Island, har siden 1998 spesialisert seg på modifisering og ombygging av SUV-er og pickuper for bruk i tøffe og ekstreme miljøer.

Vi snakker om der veien tar slutt, men du må videre og underlaget er snø, is, gjørme og søle, steinrøyser eller ørken og sand. Med andre ord svært krevende forhold.
- Det er her de Arctic Trucks ombygde bilene kommer inn i bildet,  sier Ørn Thomsen som sjef for Arctic Trucks i Norge som holder hus i Drammen, når Broom er på jule-besøk.

Toyota Hilux: Denne har vært på Sydpolen

- Storehjul er bare det du ser, men det er så utrolig mye mer du ikke ser, sier ØrnThomsen og viser oss et 42-tommers hjul.
- Store hjul er bare det du ser, men det er så utrolig mye mer du ikke ser, sier Ørn Thomsen og viser oss et 42-tommers hjul.

Ikke bare store hjul

- Dette handler om mye mer enn store hjul. Her bygger vi om biler etter behov. Det er svært viktig for oss å ivareta bilens opprinnelige kjøreegenskaper – eller helst gjøre de enda bedre, sier Thomsen.

De mest vanlige bilene å bygge om er Toyota LandCruiser og HiLux - både nye og gamle, Jeep Wrangler, VW Amarok og Isuzu D-Max.

Når det snakkes om slike ombygginger, er det ofte litt kryptiske tallkombinasjoner som brukes. Slik som 32, 38 eller 42. Det er da snakk om hjulstørrelsen i tommer. Jo større hjul, jo mer jobb - og dyrere, som regel.

- For å få plass til de store hjulene, begynner ofte vår jobb med å skjære ut skjermer og hjulhus. For å få plass. Ellers måtte vi hevet bilen så mye at det hadde gått ut over både kjøreegenskaper og komfort. Samt at den hadde blitt upraktisk i daglig bruk.

- Siden setter vi det hele sammen igjen med prefabrikkerte deler, og som oftest andre skjermutbyggere for å romme de store hjulene.

Dette er bilen Nansen og Amundsen skulle hatt

Ombyggingenekan tidvis være helt ekstreme . Her en Toyota Hilux med 6-hjulstrekk.
Ombyggingene kan tidvis være helt ekstreme . Her en Toyota Hilux med 6-hjulstrekk.

Skal se originalt ut

- Vi etterstreber at det skal se så originalt ut som mulig. Særlig er jeg fornøyd med løsningen på VW Amarok. Der ser men nesten ikke forskjell før man setter en original og ombygget bil ved siden av hverandre, forklarer Thomsen.

Så monteres andre støtdempere og fjærer, videre modifiseres for- og bakstilling, styring og differensialsperre kan monteres ved behov. Bilene kan også gires ytterligere ned for enda bedre framkommelighet.

- Det høres kanskje enkelt og greit ut, men sannheten er at det massevis av små ting som ikke synes og som man ikke tenker på, som også må tilpasses og modifiseres.Mye av jobben vi legger ned er under bilen og vises ikke når bilen er ferdig bygget.

Myepå Arctic Trucks bilene er håndlaget. Her lages og loddes et nytt ledingsnett.
Mye på Arctic Trucks bilene er håndlaget. Her lages og loddes et nytt ledingsnett.

- En liten detalj er at rattakselen blir for kort. Så da har vi laget en ny og lengre. Slike ting er strengt. Det kreves både tester og dokumentasjon, men det har vi på alt vi lager og bruker, forklarer Thomsen.

I løpet av et år bygger selskapet om mellom 100 - 150 biler. En ombygging tar normalt fra 300 til 600 timer, avhengig av hva som skal gjøres.

De kan også pansre biler. Det tar ytterligere noen hundre timer. Bilen får da en mervekt på fra 400 kilo til 2 tonn. Sistnevnte kan kjøre over både bomber og granater ...

Mange biler er også innom for mindre jobber som service, montering av ekstralys, veltebøyer og vinsjer.

For deg som vil ha orden i sysakene

Hit, men ikke lengre. Et beist av en Toyota Landcruiser V8 er en av de hemmeligebilene vi ikke slapp helt innpå.
Hit, men ikke lengre. Et beist av en Toyota Landcruiser V8 er en av de hemmelige bilene vi ikke slapp helt innpå.

Hemmelige biler

Arctic Trucks har rammeavtaler både med Forsvaret og NATO. I fjor ble det levert 81 biler bare til Forsvaret, samt at både politiet og kreftselskaper står på kundelisten.

Noen av bilene er såpass "hemmelige" at vi ved vårt besøk ikke får ta nærbilder, eller se nøye på bilens tekniske løsninger. Det er noen digre beist av Toyota Landcruiser V8-er det er snakk om. Ombygget til 42-tommer.

Da begynner det å bli røslige hjul. Vi snakker godt over meteren i diameter, de er punkteringsfrie, veier over 100 kilo stykket og ett hjul koster 32.500 kroner. Og de er ikke godkjent for bruk i Norge.

Disse bilene skal leveres i forbindelse ned NATO-oppdrag i Afghanistan.
Men det er også mange privatpersoner og næringsdrivende som ønsker en tøff og annerledes bil og som bestiller ombygging på bilen sin hos Arctic Trucks.

- For disse kundene selger vi ikke bare en bil. Vi selger en livsstil, sier Ørn Thomsen.

Her er pickupen for cowboyer som mener alvor

Mellom100 og 150 biler bygges om på verkstedet i Drammen hvert år.
Mellom 100 og 150 biler bygges om på verkstedet i Drammen hvert år.

Har fått laget eget dekk

- Vi er også veldig fornøyde med å ha fått til en avtale om produksjon av vinterdekk til bilene våre, forklarer Thomsen.

- Det er finske Nokian og vi som sammen har utviklet et helt nytt dekk i dimensjonen 315/70 R 17 til bruk på snø, is og vinterveier. Det har vi manglet tidligere og er godt fornøyde med å ha på plass nå, avslutter Ørn Thomsen.

Folk gjemmer seg nesten når du kommer kjørende!

EnArctic Trucks-ombygget Jeep Wrangler  erperfekt der det ikke er vei.
En Arctic Trucks-ombygget Jeep Wrangler  er perfekt der det ikke er vei.

Arctic Trucks: De skal kjøre skibakken opp - med bil!

Laster inn forumet...