Batteripakken som ligger nerderst i en Tesla Model S kan bytttes på bare tre minutter på verdens første Tesla-batteribytte-stasjon.
Batteripakken som ligger nerderst i en Tesla Model S kan bytttes på bare tre minutter på verdens første Tesla-batteribytte-stasjon.

Nå kan Tesla levere fullt batteri – på tre minutter!

Helt ny stasjon klar i disse dager.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

Helt siden Tesla lanserte sin revolusjonerende, elektriske familiebil, Model S, har de snakket om hvor raskt en kan bytte batteripakken.

Noe av kritikken mot elbiler går nemlig på at det tar for lang tid å lade opp. Selv med Teslas egne superladere, som kan gi over 200 kilometers rekkevidde på 20 minutter, er det langt mer tidkrevende enn å fylle en tank med bensin eller diesel.

Men snart kan dette være i ferd med å snu.

Les også: Tesla: – Nei, vi tar ikke innbytte

Tar tre minutter

I fjor viste Tesla at de har planer om å sørge for fulladet batteri på rekordtid. I kjent stil var det skikkelig show-faktor og Halleluja-stemning i Los Angeles, da Tesla-gründer Elon Musk var der for å demonstrere hvor raskt de kunne utføre et batteribytte. Det tok vesentlig mindre tid enn å fylle tanken på en vanlig bil.

Denne uka åpner de sin første batteribytte-stasjon i Harris Ranch, California.

Siden demonstrasjonen i LA har det kommet en ekstra beskyttelsesplate i titan og aluminium under bilen. Men likevel tar det bare rundt tre minutter å bytte batteripakken. 

Og Tesla sier selv at de med økt automatisering og effektivisering skal klare å redusere tiden til under ett minutt. Selv med beskyttelesplaten.

Les om Tesla Model S i vår bruktbilguide her

Ikke gratis

På Teslas egen blogg uttales det nå at batteribytte-muligheten skal bli et alternativ for de som vil ha et svært raskt bytte. Det vil koste penger – i motsetning til superladerne, som er gratis.

Foreløpig vil batteribyttet koste litt mer enn å fylle en vanlig tank med bensin, opplyser Tesla. Uten å si så mye om hva det betyr i rene penger. Men i USA fyller du i alle fall tanken for noen få hundrelapper...

Målet med den første stasjonen er både å få testet ut teknologien rundt dette – og å kartlegge etterspørselen.

Les også: Stjele denne? Det er neppe smart ...

Tror superchargers er viktigst

Per i dag er det totalt 312 Tesla-stasjoner, og 1.748 superladepunkter, som er gratis. Brooms bilekspert, Benny Christensen, tror fortsatt det er disse som vil være viktigst i årene som kommer.

– De fleste klarer seg fint med å kunne lade halv batteripakke på drøye 20 minutter. At det er gratis, og samtidig en god anledning for å ta en pause, gjør det ikke mindre attraktivt. Dette med å bytte batteripakken, og dermed kunne kjøre videre etter bare et par-tre minutter, er det nok relativt få som har behov for eller tar seg råd til, mener Benny.

Les også: Så bra er den nye Tesla-modellen med 700 hk

Gamle batterier

Det vites foreløpig heller ikke hvilken type batterier du eventuelt får når du bytter. Derfor er det vanskelig å si om du gjør "lurt" i å bytte batteripakke, i stedet for å lade den du har.

– Hvis du får nye batteripakker vil nok noen bruke dette som en billig måte å kvitte seg med gamle batteripakker på. Hvis du derimot får gamle batterier som er ladet opp, og slik blir det vel, er det nok en del som vil være skeptiske til å bytte de til seg, tror Benny.

Les også: Om tre år kan det være halv pris på superelbilen