Peugeot 508 RXH er noe av det mest velutstyrte du kan kjøpe av bruktbiler. I tillegg har den 4x4, hybridmotor på totalt 200 hk og litt ekstra bakkeklaring.
Peugeot 508 RXH er noe av det mest velutstyrte du kan kjøpe av bruktbiler. I tillegg har den 4x4, hybridmotor på totalt 200 hk og litt ekstra bakkeklaring.

Utstyrsbomben som liker vinteren

Et kupp som ny - og nå kan du spare enda mer på bruktmarkedet.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

Akkurat nå er det svært vanskelig kjøreforhold mange steder i Norge. Når vinteren byr på mye snø, is og generelt vanskelige kjøreforhold, er det godt å kunne legge ut på tur i en bil som takler litt ekstra motstand.

Peugeot 508 RXH er en slik bil. Den har ekstra bakkeklaring og 4x4 - og ofte er det nok til å komme seg fram dit du skal.

Men RXH er mye mer enn bare praktisk. Den er allerede som nybil som et kupp å regne om du ser på prislappen. På bruktmarkedet er det enda mer å spare.

Les også: Dette er de mest lønsomme modellene

Utstyrsbombe 

Peugeot 508 er en ypperlig familiebil - stor og med høy komfort. RXH-varianten er en slags "Allroad"-versjon. Den er nesten som skapt for norske forhold. Finskoene er byttet ut med fjellsko. Den er hevet, og skinnende lakk har enkelte steder måttet vike for plast som tåler litt røffere behandling.

Ny kostet en 508 RXH like under 500.000 kroner. Det er faktisk veldig gunstig - med tanke på hva som er inkludert i denne summen. Utstyr som delskinn, navigasjon, glasstak og head up-display er standardutstyr. For å nevne noe.

På bruktmarkedet er det likevel mulig å gøre enda større kupp. Den rimeligste blir din for 345.000 kroner.

Les også: Sponser bilkjøperne med mange tusen kroner

Få til salgs 

Med tanke på at vi snakker om en bil som bare er drøyt to år gammel, må det ses å være mye bil for pengene.

Denne bilen har aldri blitt den helt store suksessen her i Norge. Det speiles også på bruktmarkedet. Det er i skrivende stund kun 11 slike til salgs. 

Vi hadde kanskje ventet at den skulle treffe bedre. I tillegg til 4x4 har bilen også en miljøvennlig hybrid-motor. Diesel og elmotor byr på totalt 200 hk. 

Klikk her for å se hele annonsen

Halv-automat til besvært

Noe av forklaringen på at salget kanskje har vært litt skuffende, er at den kun er tilgjengelig med halvautomatisk EMG-girkasse. Denne krever tilvenning, og kan oppleves ganske rykkete.

For å gi plass til batteriene, er også bagasjerommet noe mindre enn i en vanlig 508. 400 liter er ikke mer enn det må være i en stasjonsvogn. 

Kjøreegenskapene er ikke like skarpe som vi skulle ønske - men komforten er fin.

Les vår test av Peugeot 508 RXH

Mange grunner til å slå til

Bilen vi har funnet er sort, med tofarget skinninteriør og har rullet 68.000 kilometer. Det er jo et stykke, men den virker godt ivaretatt av den ene eieren den har hatt og alle servicer er tatt på merkeverksted. Det er byttet bremser og frontrute, du får to sett dekk på alufelger, samt en skiboks med på kjøpet.

Det står ikke nevnt spesifikt i annonsen, men hvis dette er en norsk bil, følger det også med norske garantivilkår. Det vil si at du har en god del garanti igjen.

Det er mange gode grunner til å slå til på en slik bruktbil - men også noen grunner til å la være. Du bør prøve den, slik at du får sjekket girkassen og kjøreegenskapene, før du legger inn et bindende bud.

Peugeot 508 RXH lar seg ikke skremme så lett - og i alle fall ikke av snø ...
Peugeot 508 RXH lar seg ikke skremme så lett - og i alle fall ikke av snø ...

Les også: Så sinna at selv gulvteppene var røde