Lexus lanserer en ny modell som ligger an til å bli en bestselger - mens Saab kjemper en siste kamp for å overleve. Det er store kontraster mellom ytterpunktene i bilbransjen. Foto: Knut Skogstad og Scanpix.
Lexus lanserer en ny modell som ligger an til å bli en bestselger - mens Saab kjemper en siste kamp for å overleve. Det er store kontraster mellom ytterpunktene i bilbransjen. Foto: Knut Skogstad og Scanpix.

Broom-året 2014: En har stor suksess - den andre kjemper for å overleve

Her er to av de største ytterpunktene i bilbransjen akkurat nå.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

2014 er over – og vi benytter anledningen til å oppsummere og mimre litt.

Nå skal du få lese hva de ulike medlemmene i Broom-redaksjonen husker aller best fra året som har gått.

I dag er det redaktør Knuts tur. Her er hans historie:

- Er det skummelt å sende helt ny bilmodell ut på markedet og vite at det er du som har ansvaret for om den blir en suksess - eller en fiasko?

Jeg er i London, høsten 2014. I samme fancy bygård som Stella McCartney (ja, hun som er datteren til ...) har kontorene sine. Her kjører Lexus Europa-premiere på sin nye kompakt SUV NX. Jeg sitter rundt et bord sammen med noen andre journalister og skal møte Takeaki Kato som er mannen som har hatt prosjektansvaret for denne bilen helt fra start til slutt.

Den er rett og slett hans baby, hans ansvar fra utviklingen startet, til bilen nå er helt klar. Det er ikke så ofte vi får anledning til å møte noen som kjenner produktene så godt. De andre journalistene er ganske stille, så jeg kaster meg fram med spørsmålet.

Tenke på alt

Han ser på meg, tenker seg litt om, så svarer han:

Takeaki Kato, her sammen  med den norske Lexus-sjefen Jan Christian Holm.
Takeaki Kato, her sammen  med den norske Lexus-sjefen Jan Christian Holm.

- Så klart det er! Man kan jo aldri helt vite. Eller: Det jeg vet, er at vi har en veldig bra bil. Vi har forsøkt å tenke på alt det kundene kan ønske seg i en bil som dette. Alt.

- Men det er naturligvis skummelt akkurat nå. Før vi vet hvordan kundene tar imot bilen og før bestillingene begynner å komme. Den fasen er spennende for Lexus, og for meg. 

Les saken: Her presenterer de en stor bilnyhet

Fortjener ny sjanse 

Et par måneder senere, lenger nord i Europa. På en sølete parkeringsplass utenfor en brakke, ved en lettere gjengrodd testbane. Jeg er der med spørsmålene mine igjen:

- Tror du dere kan kan overleve - mot alle odds?

- Ja, vi tror det. Fordi det er en enorm drive i alle som jobber i dette selskapet. Vi føler at vi fortjener en sjanse til. Vi har mye å komme med, mye kunnskap og mange erfaringer. Jeg føler at det er mange som unner oss å få vise fram det!

Ny elbil

Denne gangen jobber intervjuobjektet i Saab. Han er med oss på testbanen for å kjøre elbilen 9-3 Electric. Og han er stolt over det de har fått til, minst like stolt som vår venn fra Lexus.

Det er langt fra Lexus til Saab. Fra Toyotas bejublete luksusmerke - til restene av et lite og særpreget svensk bilmerke. 

Jeg har møtt begge i året som snart er over, og når jeg skal oppsummere mitt Broom-år er det kontrasten mellom disse to som har gjort det sterkeste inntrykket.

Saab 9-3 Electric: Kanskje blir dette den aller siste bilmodellen fra Saab.
Saab 9-3 Electric: Kanskje blir dette den aller siste bilmodellen fra Saab.

Bli med på testbanen: Dette kan bli den siste Saaben

Lovende framtid

Fra Lexus med sine enorme krav til seg selv og produktene sine - til Saab som akkurat nå kjemper for å få en siste comeback-sjanse.

Da Lexus startet opp i 1989, hadde Saab allerede en rik historie. De hadde tilsynelatende også en svært lys framtid. Amerikanske GM skulle gjøre dem til sitt europeiske luksusmerke. Fra å være temmelig sulteforet på ressurser, skulle dollar og kompetanse strømme til Trollhättan. BMW og Mercedes måtte passe seg, Audi var liksom ikke engang med i konkurransen.

Liten brikke

Men slik skulle det ikke gå. GM manglet strategier, det ble tatt feil valg, altfor mange kortsiktige løsninger. Saab ble en liten brikke i et uforutsigbart spill, og da er det ikke lett å lykkes.

De amerikanske bilprodusentene var rett og slett havnet i bakleksa. De skjønte ikke hva kundene egentlig ville ha. Det ble Saab offer for - samtidig som Lexus kunne utnytte dette til å slå seg forbausende fort opp i USA.

Bilprodusent måtte snu - nå får eierne erstatning

Nekter å gi opp

Rett før jul dro hele den lille Broom-gjengen vår til Trollhättan. Vi testet biler og vi besøkte det som er igjen av Saab. Det ble et sterkt møte.

Det er stille hos Saab i Trollhättan, men bak kulissene jobbes det hardt. Foto: Scanpix.
Det er stille hos Saab i Trollhättan, men bak kulissene jobbes det hardt. Foto: Scanpix.

Jeg har skrevet veldig mange artikler om Saab de siste årene. Det aller meste har vært negative nyheter, etter kaoset som oppsto da GM valgte å kvitte seg med Saab og solgte dem til eventyreren Victor Muller og hans selskap Spyker.

Det er på mange måter naturstridig å drive bilfabrikk i en liten svensk by som Trollhättan. Men det er altså noen som fortsatt nekter å gi opp håpet. De jobber intenst for å redde fabrikk og arbeidsplasser - og kanskje også merkevaren Saab. 

Jeg må ærlig innrømme at jeg er veldig i tvil om at de kan klare det. Men som bilentusiast heier jeg på dem og håper det skal være mulig.

Aldri fire på kravene

Dette er noe av det som gjør bilbransjen så fascinerende. Den preges av enorme selskaper og store organisasjoner. Men også her handler til syvende og sist om enkeltpersoner og hva de kan få til.

Som Takeaki Kato i Lexus. I motsetning til de som jobber i Saab, slipper han redselen for at arbeidsplassen hans kan forsvinne. Men han har litt av hvert annet å tenke på. Hvis han tråkker feil, kan det få store konsekvenser, også for jobben hans. Det handler om å gjøre sitt aller beste, hver eneste dag. Aldri fire på kravene, aldri godta noe som er nest best. Akkurat det er en kultur og et tankesett vi alle kan lære mye av. 

Les mer: De satte ny rekord - igjen

Norges største

Det gjelder naturligvis også for oss som lager Broom. 2014 har vært et krevende og spennende år også for oss.

Vi har befestet posisjonen vår som Norges største nettside om bil. Det har ikke kommet av seg selv og det krever maksimal innsats av oss hver dag. Det jobbes tidlige morgener, sene kvelder, i helger og ferier. Men gjett om det er moro! Det er få ting som er bedre enn å lykkes med noe man virkelig brenner for.

Spennende år

2014 har også vært en veldig spennende år på bilfronten, og alt tyder på at 2015 blir enda bedre. Bilbransjen skal pøse ut flere modeller enn noen gang før. Du skal slite med å finne et bilmerke som ikke har tenkt å øke salget sitt. Mye. Det eneste sikre er at alle ikke vil klare det.

Her hjemme får elbilene nok et jubelår, selv er jeg mer spent på hvor fort de ladbare hybridene vil ta av. Det er kanskje den aller mest spennende trenden akkurat nå.

VW Golf kommer til å bli Norges mest solgte bil, den mest spennende kampen tror jeg vi får mellom storebror Passat og Ford Mondeo. Hvis du vurderer én av dem har du noe å glede deg til. Det har aldri vært bedre å være bilkjøper enn i dag! 

Alt dette skal du få lese mer om her på broom.no i 2015. Vi kommer også helt sikkert til å skrive om flere Lexus-suksesser. Og kanskje - kanskje - kan vi også bringe noen positive nyheter om Saab. Jeg krysser fingre og håper du blir med oss også i det nye året!

LES OGSÅ: Dette blir tidenes familiebil-duell

Ungene mine er ikke heeelt ukjent med å være med pappa på jobb. Her i baksetet på nye Ford Mondeo stasjonsvogn. Har du tre barneseter som må inn? Da bør du nok se etter en annen bil enn dette.
Ungene mine er ikke heeelt ukjent med å være med pappa på jobb. Her i baksetet på nye Ford Mondeo stasjonsvogn. Har du tre barneseter som må inn? Da bør du nok se etter en annen bil enn dette.

I 2013 havnet Knut i grøfta - med vilje. Les mer om det her:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Hvorfor tror du egentlig 

Laster inn forumet...