Denne bilen ser du absolutt ikke hver dag, men nå er det faktisk to eksemplarer til salgs i bruktmarkedet. Faksilime fra www.finn.no.
Denne bilen ser du absolutt ikke hver dag, men nå er det faktisk to eksemplarer til salgs i bruktmarkedet. Faksilime fra www.finn.no.

Stor SUV som virkelig skiller seg ut

Bare noen få i Norge - sjekk prisen nå!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Stor SUV med firehjulstrekk og sju seter er noe veldig mange nordmenn drømmer om. Dette er på mange måter oppskriften på den perfekte bilen for aktive familier med bruk for både plass og framkommelighet.

Her er det imidlertid ikke veldig mye å velge mellom, og felles for de fleste aktuelle bilene er at de fort blir så kostbare at de blir uaktuelle for mange.

Men det finnes unntak: Ett av dem er en bil som virkelig er en sjelden fugl i bruktmarkedet.

Bare to? 

Vi snakker om Suzuki XL7: En stor SUV med høy USA-faktor. Der første generasjon XL7 var en ganske vanlig og svært folkelig bil i Norge, var generasjon to en bil som egentlig ikke kom hit i det hele tatt.

Det vil si: Den norske importøren hentet inn noen få eksemplarer, det skal visstnok bare være snakk om to stykker, som ble registrert tilbake i 2008. Og to eksemplarer er faktisk til salgs i bruktmarkedet akkurat nå!

Designet er som resten av bilen USA-inspirert, XL7 er faktisk bygget på en GM-plattform.
Designet er som resten av bilen USA-inspirert, XL7 er faktisk bygget på en GM-plattform.

Kilometerstand og pris

I skrivende stund ligger det nemlig to 2008-modeller ute, begge registrert 15. august det året.

Uvanlig nok er det eksemplaret som har gått lengst som er dyrest. Suzuki-forhandleren i Stavanger selger nemlig en XL7 med 109.600 kilometer på telleren, til 339.000 kroner.

Mens hvis du tar turen til Halden i stedet, kan du kjøpe en XL7 som har gått 74.385 kilometer. Her er prisforlangende 299.000 kroner.

Klikk her for å se annonsen på bilen

Mye motor og automat 

Vi vil anta at det siste nok er mest realistisk pris på en bil veldig få vet om, og som nok veldig få også i utgangspunktet er ute etter.

Skal vi ta det positive først? Jo, dette er altså en velvoksen SUV med sju seter. Den er også ganske bra utstyrt, i alle fall i forhold til alderen.

Sterk motor og automatgir er noe veldig mange ønsker seg i denne klassen. Og Suzuki-kvaliteten er det absolutt ikke noe å si på.

Sju seter er på plass og interiøret skal være fleksibelt.
Sju seter er på plass og interiøret skal være fleksibelt.

Kostbare besøk 

Det var det positive. Det er nok dessverre også et par ankepunkter her. Det viktigste er nok motoren, som er en 3,6-liters bensinmotor på 254 hestekrefter.

Ja, vi snakker diger bensinmotor. Perfekt for amerikanere (som var målgruppa her) - langt fra like perfekt for fornuftige nordmenn som ser for seg altfor mange kostbare besøk på bensinstasjonen hvis de går for denne. 

I tillegg må vi ta med et interiør som faller tvers gjennom hvis man skulle ønske å sammenligne XL7 med statuskonkurrenter fra Tyskland. Her hadde Suzuki et par ting (eller tre) å lære den gangen, også.

Prute mye 

Og helt til slutt er det naturligvis også en stor usikkerhetsfaktor hva man eventuelt kan få for bilen den dagen den skal selges igjen.

For dette er en sær og spesiell bil i det norske markedet, og akkurat det går nok ikke noen gang over.

Derfor tror vi det er gode muligheter for å prute mye her, hvis du ønsker deg en stor SUV som naboen garantert ikke har maken til. Da kan du til gjengjeld sikre deg veldig mye bil for pengene hvis du går for XL7!

Dette var nok ikke spesielt eksklusivt tilbake i 2008 heller, innvendig sladrer mye om at XL7 var ment å være en billig bil i hovedmarkedet USA.
Dette var nok ikke spesielt eksklusivt tilbake i 2008 heller, innvendig sladrer mye om at XL7 var ment å være en billig bil i hovedmarkedet USA.

 

Laster inn forumet...