Vinmonopolet håver inn på norsk ølbølge

Alkoholavgiftene forklarer ikke de skyhøye prisene på øl.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nordmenn har blitt et øldrikkende folk, og endringen har skjedd raskt.

I 2009 solgte Vinmonopolet 820 000 liter øl. I år vil salget trolig nå hele 1 850 000 liter øl. Det er mer enn en dobling på bare fem år.

Dersom du skal kjøpe en flaske spesialøl med over 4,7 prosent alkoholinnhold, må du kjøpe den på Vinmonopolet. Det koster. 

Høye priser i Norge

For eksempel koster en halvliter med bestselgeren Erdinger Weissbier 49,90 kr. Drar man til Sverige koster den samme flasken 21,90 svenske kroner på Systembolaget. Det tilsvarer 20,06 norske kroner dersom man legger et årsgjennomsnitt av valutakursen til grunn. Med andre ord er det en forskjell på nesten 30 kroner for en flaske av samme type øl.

TV 2 har tatt utgangspunkt i Vinmonopolets 50 mest solgte øl- og vintyper hittil i år. Av de 50 mest solgte øltypene, selges 20 også på Systembolaget i Sverige.

Gjennomgangen viser at ølet i gjennomsnitt er 50 prosent billigere på Systembolaget. Det tilsvarer en prisforskjell på hele 24,55 kroner. 

Hvorfor er det slik?

Vinmonopolet: Høye alkoholavgifter i Norge

At salgsprisen er høyere i Norge enn i Sverige, tilskrives i første rekke den norske alkoholavgiften. Vinmonopolet selv sier at særlig høye alkoholavgifter her til lands er hovedårsaken til at en øl som Erdinger Weissbier altså koster nesten 30 kroner mer her enn hos våre naboer. 

- Årsaken til at det er forskjeller på prisen i Sverige og Norge er i hovedsak alkoholavgiften. Alkoholavgiften er i Norge er mer en dobbelt så høy som den er i Sverige, sier kommunikasjonsdirektør Halvor Bing Lorentzen i Vinmonopolet til TV 2. 

Jo, alkoholavgiftene i Norge er høyere enn i Sverige. Men kan høyere alkoholavgift forklare forskjellen på utsalgsprisene? 

* Alkoholavgiftene i Norge finner du her. I Sverige her. I beregningene har vi brukt avgiftssatsene for inneværende år. 
* Her kan du lese hvordan Vinmonopolet setter prisene på sine produkter. Her hvordan Systembolaget priser sine produkter. 

TV 2s undersøkelse: Høyere alkoholavgift forklarer lite av prisforskjellen

For å finne svaret på om høyere avgifter forklarer prisforskjellen, har vi trukket fra alle avgifter både i Norge og Sverige for de 20 øltypene vi har undersøkt. Hensikten er å finne ut om prisforskjellen mellom ølet på Vinmonopolet og Systembolaget blir mindre når man tar hensyn til ulike avgiftsnivåer i Norge og Sverige.  

Se beregningen for alle øltypene i tabellen under.

Bestselgeren Erdinger Weissbier er fortsatt 58 prosent billigere i Sverige, etter at man har tatt hensyn til at Norge har høyere avgiftsnivå for alkohol. Grafikk: Margunn Hindenes/TV 2
Bestselgeren Erdinger Weissbier er fortsatt 58 prosent billigere i Sverige, etter at man har tatt hensyn til at Norge har høyere avgiftsnivå for alkohol. Grafikk: Margunn Hindenes/TV 2

La oss bruke Erdinger Weissbier som eksempel. Fra salgsprisen trekker vi først fra alkoholavgiften, og deretter andre avgifter som merverdiavgift (25 prosent av utsalgsprisen i begge land) og miljøavgift.

Før var ølet 60 prosent billigere på Systembolaget. Nå ser vi at selv når man tar vekk avgiftene i begge land, er Erdinger Weissbier fortsatt 58 prosent billigere i Sverige. Forskjellen i avgifter forklarer nesten ingenting av hvorfor ølet skal være så mye dyrere i Norge. 

Denne konklusjonen gjelder hele 18 av de 20 øltypene vi har undersøkt. Disse 18 øltypene er minst 25 prosent billigere i Sverige - og mange enda billigere - selv justert for avgiftsnivået. 

I gjennomsnitt er ølet på Systembolaget hele 43 prosent billigere, selv utenom avgifter (50 prosent billigere med avgifter). 

Denne trenden er også til stede for vin. Basert på salgsprisene er de 20 vintypene vi undersøkte 43 prosent billigere i Sverige. Når man fjerner avgiftene, er vinene i snitt 23 prosent billigere (se tabell under). 

Vinmonopolet: Andre faktorer spiller også inn

Når TV 2 konfronterer Vinmonopolet med funnene, står det fortsatt ved at alkoholavgiftene er en hovedårsak. Men de understreker at også andre forhold spiller inn på prisfastsettelsen. 

- Først og fremst er det alkoholavgiftene som utgjør forskjellen, sier kommunikasjonsdirektør Halvor Bing Lorentzen til TV 2. 

- Men vi har regnet ut at den utgjør ikke så stor forskjell. 

- Nei, men det er en forskjell på alkoholavgiftene i Norge og Sverige. 

- Men den forklarer ikke prisforskjellen. 

- Nei, og det er klart at innprisen til Vinmonopolet også har mye å si. Og det er klart at det som påvirker innprisen er flere forhold. Det generelle prisnivået på varer og tjenester er lavere i Sverige enn i Norge ...

- Men hvorfor velger ikke dere billigere leverandører til Vinmonopolet da?

- Vinmonopolet skal handle av norske importører og norske leverandører. Det er slik innkjøpsreglene er for Vinmonopolet. 

- Er du enig i at ordningen med et vinmonopol forutsetter at dere har de beste prisene?

- Jo, selvfølgelig, og det mener vi at vi har. Og driftsmarginene våre viser at de ikke er unormalt høye i forhold til annen handel, sier Lorentzen til TV 2.

Lorentzen peker også på at Systembolaget omsetter mer øl enn Vinmonopolet i Norge. Dette kommer særlig av at Systembolaget også selger øl med alkoholvolum ned mot 3,5 prosent. 

I TV 2s undersøkelse har vi utelukkende sett på spesialøl med alkoholinnhold over 4,7 prosent. 

- Ølet er den nye vinen

På Ølakademiet i Oslo merker innehaver og bryggmester Brynjar Lie trenden på kroppen. I over 25 år har han brygget sitt eget øl. Rett før jul arrangerer han ølsmakings- og bryggekurs seks dager i uken.

- Interessen er jo eksplosiv. Nå de siste årene er det blitt en helt utrolig økning i interessen rundt spesialøl. For ølet er jo blitt den nye vinen. Det er det jo ikke tvil om en gang, konkluderer Lie.

Øl.
Øl.

 

Vin.
Vin.