MyFord Touch-infotainmentsystemet som er i helt nye Ford Mondeo skal fases ut alt fra 2016-modellen. Ford har hatt en del problemer med feil og mangler, og har en arvtaker klar som skal være både bedre og lettere å bruke.
MyFord Touch-infotainmentsystemet som er i helt nye Ford Mondeo skal fases ut alt fra 2016-modellen. Ford har hatt en del problemer med feil og mangler, og har en arvtaker klar som skal være både bedre og lettere å bruke.

Dette ble for komplisert – nå skal det erstattes

Nytt og mer forbrukervennlig system på vei inn.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

I disse dager lanseres nye Ford Mondeo – en bil som det er store forventninger til i Ford-systemet. Med på kjøpet kommer et infotainmentsystem som kalles MyFord Touch. 

Det er Fords foreløpig mest avanserte berøringsskjerm-system – og baserer seg på Microsoft-teknologi. Det ble første gang introdusert i 2007 og har siden blitt utviklet kontinuerlig.

Ford slo på stortromma da siste versjon ble introdusert. De mente at det infotainmentsystemet virkelig tok steget videre i forhold til de andre på markedet.

Men nå har de  bestemt seg for å droppe det helt fra 2016. I stedet skal det innføres et nytt, som kalles Sync 3. 

Slik er skjermbildet om du for eksempel bruker navigasjonen. De fire hovedmenyene er markert i hvert sitt hjørne - nede til venstre med rød stripe, stereo, nede til høyre under den blå stripen, klimaanlegget, oppe til venstre telefonen (gul) og oppe til høyre navigasjon (grønn).
Slik er skjermbildet om du for eksempel bruker navigasjonen. De fire hovedmenyene er markert i hvert sitt hjørne - nede til venstre med rød stripe, stereo, nede til høyre under den blå stripen, klimaanlegget, oppe til venstre telefonen (gul) og oppe til høyre navigasjon (grønn).

Les også: Hva er best? Touch eller peke

Går bort fra Microsoft

MyFord Touch har nemlig ikke vært problemfritt. Det har vært kvalitetsproblemer – og problemene som har dukket opp i etterkant har blitt en lei utfordring, skriver det amerikanske nettstedet Autoweek.

I tillegg har en bestemt seg for at menyene er for kompliserte, touch "knappene" for små – og at fargene gjør det for vanskelig å få oversikt.

Sync 3 går bort fra Microsoft, og baseres på Blackberry QNX-systemet. 

Skjermen blir like stor som i dagens system – det vil si 8" – men alt annet endres.

Talesystemet skal reagere på mer folkelige uttalelser, og gi kortere og tydeligere tilbakemeldinger om det ikke skjønner hva som blir sagt.

Les også: – Neiiiiii! I hate you! Shut up!

Sync3 byr på lysere farger, større
Sync3 byr på lysere farger, større "knapper" og skal gjøre talestyring lettere. Foto: youtube.com

Lettere å bruke

Dagens infotainmentsystem har delt opp skjermen i fire like store deler med informasjon om stereo, klima, telefon og navigasjon.

Det nye systemet vil gå tilbake til en mer tradisjonell visning – med et hovedvindu, og en menylinje i bunnen. 

Det skal også bli lettere og raskere å manøvrere bakover i menysystemet.

Poenget har ikke vært å skape noe som ingen andre har gjort før. Men å gjøre systemet mye lettere å bruke enn det forrige var.

– Ved å redusere hvor mye informasjons som vises på skjermen samtidig, blir det lettere å bruke systemet. På den måten blir det begrenset hvor ofte sjåføren må flytte blikket bort fra veien og se ned på skjermen, sier en av de ansvarlige for Sync 3, Parish Hanna.

Les også: Slik kan du "fornye" bilen

Lytter til kundene

I forbindelse med utviklingen av Sync 3 de siste drøye 18 månedene, har Ford skaffet seg input i form av 22.000 kommentarer og forslag fra kunder. En testgruppe bestående av flere tusen MyFord Touch-brukere har også fått teste ulike prototyper og Fords virtuelle kjøresimulator.

Det nye systemet vil altså innføres fra og med 2016-modellene – og skal være standard på alle biler med Titanium utstyrsnivå. 

Klikk på videovinduet under for å se mer av det nye Sync3-systemet:

Spiller ikke klippet på mobil/lesebrett? Klikk her

Les også: Test av Ford Mondeo: En ting må du ha på denne bilen