Dette er B6 Venator - en bil som skulle sørge for ny giv for Spyker. Den debuterte på bilutstillingen i Geneve i fjor, men rakk aldri å komme i produksjon før selskapet havnet i konkurs.
Dette er B6 Venator - en bil som skulle sørge for ny giv for Spyker. Den debuterte på bilutstillingen i Geneve i fjor, men rakk aldri å komme i produksjon før selskapet havnet i konkurs.

Nå er dette bilmerket konkurs

Men sjefen nekter å godta at det er over for godt.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det nederlandske entusiast-bilmerket Spyker er de senere årene kanskje mest kjent som eier av Saab en kort periode, før det endte i konkurs hos svenskene.

Men Spyker har røtter helt tilbake til 1880. De bygget sin første bil i 1889, og holdt det gående fram til 1926, med mange opp- og nedturer. 

Så ble det pustet nytt liv i Spyker-navnet i 1999. Da startet Victor Muller og Maarten de Bruijn opp med ambisjoner om å bygge seg opp som eksklusivt sportsbilmerke.

Spyker kjøpte Saab - men hvem var egentlig Spyker?

Truet med utkastelse 

Det eventyret har vart i 15 år, men nå ser det virkelig mørkt ut for Spykers framtid. 

Det meste av det som har skjedd rundt Spyker de siste årene, har handlet om økonomiske problemer, uklar eierstruktur - og flere mulige investorer som har trukket seg.

Senest i november var de truet med utkastelse fra fabrikken i Nederland. Spyker leier produksjonslokaler, og hadde havnet solid på etterskudd med husleien.

Spyker hadde SUV-planer også, sjekk denne:

Beskyttelse fra kreditorene

Da var den kontroversielle Spyker-sjefen Victor Muller (han markerte seg også sterkt i Saab-tiden) kjapt ute og annonserte at selskapet skulle gjøre opp for seg " i løpet av dager".

Slik gikk det ikke, og i starten av desember måtte Spyker gå til det nederlandske rettssystemet og be om såkalt konkursbeskyttelse. I praksis at de ble fredet fra kreditorene en viss periode, mens de jobbet for å få på plass langsiktige løsninger.

Skaffe penger 

Det ble innvilget da, men beskyttelsen varte ikke lenge. Nå har nemlig akkurat nyheten kommet om at Spyker er erklært konkurs, det skal skyldes at selskapet ikke klarte å skaffe penger til å dekke de løpende utgiftene.

Dermed skal de heller ikke ha innfridd kravene til å få videre beskyttelse fra kreditorene.

Med i dragsuget går to av Spykers datterselskaper. Foreløpig er det ikke kjent hvor store de totale kravene mot selskapet er.

Topp 5: Er dette de kuleste Saabene?

- Ikke slutten 

Victor Muller er imidlertid ikke mannen som har tenkt å legge seg ned og dø. I en offfisiell uttalelse etter konkursen gjenbruker han blant annet berømte ord fra Winston Churchill:

- Dette er ikke slutten, det er ikke engang begynnelsen på slutten. Men det er kanskje slutten på begynnelsen. Jeg skal gjøre mitt ytterste for å redde Spyker igjen, så fort det er praktisk mulig, sier Victor Muller.

Vakte oppsikt 

I tiden han ledet Saab, var Muller berømt (og beryktet) for sin evne til å hele tiden komme opp med nye utveier og løsninger, uansett hvor mørkt det så ut.

Det vakte stor oppsikt da lille Spyker tok over Saab. Skeptikerne mente fra dag én at selskapet manglet både finansiering og en realistisk forretningsplan, men Muller var høyt og lavt med massevis av energi og optimisme.

Lenge var det mange som trodde at Muller faktisk kunne leve opp til alle lovnadene og redde Saab til slutt. Men det endte i konkurs, en konkurs som også ga negative konsekvenser for Spyker.

Saab-konkursen: Slik så det ut ett år senere

Debuterte i fjor 

Muller har den siste tiden signalisert at selskapet har hatt planer om en elektrisk superbil, som skulle revolusjonere markedet. 

Sannsynligvis skule den baseres på elegante Spyker B6 Venator som ble vist første gang på bilutstillingen i Geneve i fjor. 

Etter planen skulle den vært ute på markedet i løpet av 2014. Det har altså ikke skjedd, og det er uklart hvor langt bilen egentlig kom i utviklingen. Slik det ser ut nå, er det nok tvilsomt om den noen gang kommer i produksjon. 

Dette er et godt kjøp til konkurspris

Her skinner sola, men i praksis ser nok ikke Spyker-framtiden veldig lys ut akkurat nå.
Her skinner sola, men i praksis ser nok ikke Spyker-framtiden veldig lys ut akkurat nå.

Les testen: Tidenes dyreste Saab