Fredriks gamle Toyota parkerer Porsche-gutta 

- Helt vilt. Folk smilte og lo, og lurte på hva i all verden dette var. Se video:

Den ser kanskje gammel og sliten ut - men under panseret banker et svært potent hjerte. Og bak rattet sitter en norsk sjåfør som kan mer enn de fleste om hvordan en kjører bil. Slikt blir det litt furore av på verdens mest beryktede racerbane ... Foto: youtube.com
Den ser kanskje gammel og sliten ut - men under panseret banker et svært potent hjerte. Og bak rattet sitter en norsk sjåfør som kan mer enn de fleste om hvordan en kjører bil. Slikt blir det litt furore av på verdens mest beryktede racerbane ... Foto: youtube.com

Nylig var 37-åringen Fredrik Sørlie fra Strømmen på den beryktede racerbanen Nürburgring Nordschleife i Tyskland med sin 1977-modell Toyota Cressida.

Nordschleife ble døpt «Det grønne helvetet» av den tidligere verdensmesteren i Formel 1 Jackie Stewart, og ansees som en av de tøffeste og mest utfordrende racerbanene i verden, skriver Romerikes Blad.

Den relativt anonyme veteranbilen fra Strømmen fikk både publikum og førere til å måpe da Sørlie entret banen og kjørte fra de fleste andre bilene og motorsyklene der.

Blant annet flere Porscher og heftige BMW-utgaver fikk se koffertlokket på den blå sedanen forsvinne i horisonten.

– Mange så litt forvirret ut, men alle syntes det var kjempegøy. Jeg kjenner jo bilen, så for meg er det ikke overraskende at den går bra. Det er klart at hvis du kaster et blikk på bilen, og deretter ser den på banen, så er det noe som skurrer. Men de skjønner at her er det «et eller annet». Ingen sa at jeg skulle ta med meg skraphaugen og pelle meg vekk, humrer Sørlie.

SE FLERE BILDER: Toyota Cressida på banetur til Tyskland

Som et gammelt krigsfly

I ettertid har han lagt ut en video på YouTube fra den raskeste runden. I skrivende stund er den sett 48.830 ganger.

Sørlie kjøpte Toyotaen i mai 2011, og brukte 2012 på å bygge bilen slik han vil ha den. Under det litt småbulkete karosseriet med rust i kantene skjuler det seg en bil som i prinsippet er så god som ny, ifølge eieren. Under panseret sitter en treliters rekkesekser fra sportsbilen Toyota Supra.

– Alt du kan tenke deg er byttet til nye deler. At den er bulkete og ikke ser helt strøken ut er litt av greia. Akkurat som et gammelt krigsfly har den med seg noen skavanker som viser at den har levd i noen år, men det er kun kosmetiske ting. Selv har jeg vært inne på tanken om å fikse karosseriet også, men mange har sagt at det må jeg ikke gjøre. Så da forblir den sånn, sier Sørlie.

Liker gamle biler best

Fredrik kjører stort sett veteranbiler, både til hverdag og treff. Mest av alt fordi han liker gamle biler best.

– Du kan si Toyotaen min er en motreaksjon til «Gatebil-standarden», som for eksempel er blankpolert Toyota Supra med 1.000 hestekrefter. Det er litt styrt av økonomi, siden jeg aldri har hatt råd til en tusenhesters Supra. Men jeg ville også se hvor billig kan man lage noe som får like mye – eller mer – oppmerksomhet som de dyre bilene. Du kan nesten si det er et sosialt eksperiment, sier 37-åringen.

Han synes det i enkelte miljøer blir for mye oppmerksomhet rettet mot bilens ytelser, og for lite oppmerksomhet rundt ferdighetene til den som sitter bak rattet.

– Det verste jeg vet er å se en bil jeg vet er ordentlig grom, som blir kjørt skikkelig dårlig. Det plager meg som racerfører. Samtidig skjønner jeg de gutta som har råd til å kjøpe seg en heftig bil, og heller fokuserer på det enn kjøringen. Så jeg dømmer dem ikke. Men jeg vil heller ha en bil som jeg kan pushe 110 prosent hele tiden, sier Sørlie.

Racingfører

Nå skal det nevnes at 37-åringen ikke har en gammel bil som av seg selv bare kjører fra moderne sportsbiler. Som tidligere racerfører kan Sørlie håndtere raske biler på racerbanen. På 90-tallet konkurrerte han blant annet mot Formel 1-stjernen Mark Webber.

– Jeg startet med gokart. Siden kjørte jeg en del billøp på 90-tallet. Blant annet Formel Ford i England og Skandinavia. Det ble imidlertid veldig dyrt etter hvert, så da gikk jeg over til å kjøre blant annet Chrysler Neon cup, rally og dragracing her hjemme. Formel 1-drømmen brast veldig fort, sier han.

I 2003 ble det drifting.

– Jeg var nok den første i Norge som kalte det for drifting. Vi har sladdet på Gatebil-treff siden 90-tallet og før det, men da internett begynte å komme ble vi mer klar over at de i Japan arrangerte konkurranser i grenen drifting, forteller han.

Kritiseres på nett

Med inspirasjon fra Japan begynte drifting-begrepet også å bre om seg i det norske bilmiljøet.

– Da ble det ikke bare sladding lenger. Man skulle sladde riktig, og fikk kriterier som skal følges. Det er blitt mer profesjonalisert, forteller Sørlie.

På sosiale medier får han kritikk fra enkelte hold fordi kjørestilen hans ikke er den mest effektive.

– Hvis målet mitt var å sette banerekord så hadde jeg satt på helt andre dekk og kjørt på en annen måte. Noen sier det ikke går fortest å sladde, og det er helt riktig. Men det var ikke målet heller. Målet er å ha det moro, forklarer Sørlie.

Respektabel rundetid

37-åringen har kjørt på Nürburgring flere ganger, men det var første gang med denne bilen. Den beste runden ble klokket inn til respektable 8 minutter og 26 sekunder.

– Det er i territoriet til en original BMW M3 kjørt av en bra fører. På den runden lå jeg bak en BMW M3 E46 med svær vinge, gateslicks-dekk, veltebur og en fører som kjørte med kjøredress. Vi jaget ham hele veien inn. Det var kult. Cressidaen slåss definitivt i noen vektklasser over der den hører hjemme, sier Sørlie.

– Hvorfor ville du ha med denne bilen dit?

– Jeg ville gjøre et «stunt» på slutten av året. I fjor lagde jeg en driftingfilm, og ville gjøre noe annet i år. Da tenkte jeg at å kjøre den bilen ned til Nürburgring. «Banke og kjøre» alt hva bilen klarer på banen i to dager og deretter kjøre hjem igjen. Det er det ingen andre som har gjort med en sånn bil, gliser han.

Klikk på videovinduene under for å se klippene fra Fredrik Sørlies tur til Nürburgring:

Les flere bilsaker i RBs motormagasin her

Les også: Nå er det siste sjanse til å sikre seg en ekte bilklassiker