EU-kontroll er viktig for å sikre standarden på bilparken. Fra nyttår skulle den egentlig blitt mer omfattende, men nå er nyordningen utsatt.
EU-kontroll er viktig for å sikre standarden på bilparken. Fra nyttår skulle den egentlig blitt mer omfattende, men nå er nyordningen utsatt.

Må utsette ny og grundigere EU-kontroll 

- Uprofesjonelt, mener Brooms bilekspert.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I lang tid har norske bilverksteder forberedt seg på en ny og mer omfattende Periodisk Kjøretøy Kontroll (PKK) – ofte kalt EU-kontroll. Denne skulle ifølge planen i gang fra 1. januar 2015.

Det er ikke lenge til - og nå er det klart at innføringen er utsatt.  Det blir rett og slett ikke noe av den planlagte oppstarten. Det skriver bransjenettstedet MotorBransjen.no (krever abonnement).

Les også: Nå blir EU-kontrollen strengere – og dyrere.

Ny dato

Vegdirektoratet utsetter nemlig  innføringen av den nye PKK-instruksen.

Årsaken til den plutselige kuvendingen skal være tvil om at dataleverandørene klarer tidsfristen. Man er  redd for at kvalitetssikringen i disse systemene ikke er god nok.

Etter det vi erfarer har nå Vegdirektoratet planlagt en ny dato for innføring av ny EU-kontroll. Den er satt til tirsdag 7. april 2015. Da har man tre måneder til å få de siste brikkene på plass.

Derfor kan du ikke alltid stole på EU-kontrollen

Useriøst

- At det nå ikke skjer likevel er nok veldig overraskende for bilbransjen. Mange verksteder har investert både tid og penger for å bli klare med dette innen utgangen av året, sier Brooms bilekspert, Benny Christensen. Han har selv lang og variert erfaring fra bilbransjen. 

Han mener det virker uprofesjonelt å bare utsette innføringen av den nye PKK-instruksen uten forvarsel. 

- Men enkelte av de som skulle hatt bilen på EU-kontroll er nok glade for utsettelsen, tror Benny. 

Sparte 15.000 på EU-kontroll

Ukjent for Autobransjens Leverandørforening

Daglig leder Arild Hansen i Autobransjens Leverandørforening (ABL) er et av medlemmene i Vegdirektoratets arbeidsgruppe.

- Jeg har ikke hørt noe om dette overhodet. Det er helt utrolig, sier Hansen til MotorBransjen.no

- Dette har Vegdirektoratet ikke evnet å gjennomføre til tross for EFTA-domstolens pålegg om å innføre det nye PKK-regiment (Direktiv 2010/48) innen årsskiftet 2014/15, sier Arild Hansen videre til nettstedet.

Mildt sagt underlig

- Det er jo betryggende at de vil kvalitetssikre dette, så klart. Slik sett respekterer jeg avgjørelsen. Men jeg synes likevel at det – mildt sagt – er underlig at de avlyser nå, rett før. Dette har man vist om i lang, lang tid og det hele tyder på at de ikke har hatt kontroll på prosessen rundt dette, mener Brooms bilekspert. 

- Det viktigste nå er at alle verkstedene får beskjed om at de ikke skal utføre PKK etter den nye kontrollinstruksen fra og med 1. januar 2015 likevel. Informasjonen rundt dette har heller ikke vært god nok. På langt nær, avslutter en litt oppgitt Benny. 

EU-kontrollen ble som en dødsdom for bilen

 

 

Laster inn forumet...