Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Da Toyota rullet ut luksusmerket sitt Lexus tilbake i 1989, var det med en modell som var skreddersydd for velstående amerikanere med sans for komfort og plass.

Først ut var nemlig den digre sedanen LS. Det var ikke vanskelig å se at Mercedes S-klasse hadde vært en betydelig "inspirasjonskilde" underveis i utviklingen. Men Lexus gjorde samtidig ting på sin måte, og ble raskt berømt for en utrolig kvalitet.

Snobbe ned

LS ble en stor suksess i USA. Noen  eksemplarer fant også veien hit til Norge, selv om både vekt og motorisering gjorde at de ble fryktelige dyre som nybiler.

Noen havnet hos direktører som enten ville snobbe ned, eller ville ha noe som ingen andre hadde. Andre hos firmaer som hadde relasjoner mot Japan, der det passer veldig godt å ha en japansk luksusbil " i stallen".

Denne Lexusen er en liten sensasjon

Tunge, konservative linjer preger første generasjon LS. Her var det ikke snakk om å ta sjanser med store designsprell.
Tunge, konservative linjer preger første generasjon LS. Her var det ikke snakk om å ta sjanser med store designsprell.

Billig luksusbil - men ikke for oss i Norge

1,7 tonn med luksus

Fra tid til annen dukker noen av disse opp i bruktmarkedet, og nå har det skjedd igjen. Morten fra Minnesund selger nå sin LS 400 fra 1991. Og om prisen som nybil var drøy, er den nå blitt langt hyggeligere.

Den digre luksussleden blir nemlig din for 70.535 kroner, inkludert registrering. Da får du 1,7 tonn bil med det ypperste av luksusutstyr fra den gang den var ny.

Det er altså 13 år siden nå, og alderen må sies å merkes, både på utvendig og innvendig design. Men samtidig begynner klassiker-statusen etter hvert å komme krypende på disse bilene.

Klikk her for å se annonsen på bilen:

Legendarisk kvalitet 

Under panseret finner vi en stillfaren 4-liters V8-er på 245 hestekrefter. Den gir solid overskudd, men også solide bensinregninger. Men det hører med på en bil som denne!

Sølv bil med grått skinninteriør er absolutt ikke feil. Byggkvaliteten på disse bilene er legendarisk, men interiøret kan nok begynne å merke alderen. Her er det viktig å sjekke at alt er i orden, også at alt av utstyr faktisk virker.

Her sto Norges billigste Lexus

Sjekke nøye 

Noe av årsaken til den svært hyggelige prisen, finner vi nok i kilometerstanden. Dette er nemlig et LS-eksemplar som tydeligvis har vært i flittig bruk. 

Bilen har klokket inn 381.400 kilometer på de 23 årene den har rullet på norske veier. Det kan tyde på endel langkjøring, og slik sett absolutt ikke det verste en bil kan være utsatt for. Selger sier ikke noe om historikk eller servicehefte, så her er det nok all grunn til å sjekke nøye. Selv om kvaliteten er høy, trenger også en Lexus stell og oppfølging underveis.

Rune kjøpte drømmebil til 4,3 millioner - usett!

LS var starten på det som har blitt et skikkelig eventyr for Lexus, siden 1989 har de bygget seg opp fra null, til å bli en stor aktør innenfor luksus-segmentet.
LS var starten på det som har blitt et skikkelig eventyr for Lexus, siden 1989 har de bygget seg opp fra null, til å bli en stor aktør innenfor luksus-segmentet.

Vi har testet den nye: Hvor sitter egentlig Kongen?

Laster inn forumet...