Denne har vi ikke sett til salgs i Norge før: Sjuseteren Lodgy fra Dacia. Faksimilie fra www.finn.no.
Denne har vi ikke sett til salgs i Norge før: Sjuseteren Lodgy fra Dacia. Faksimilie fra www.finn.no.

Her snakker vi supersjelden bruktbil

Og prisen er det ikke noe å si på.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dacia sliter med å få noe særlig fotfeste i Norge, men i mange andre europeiske land går det så det suser.

Renault bruker Dacia som sitt lavprismerke, og har bygget det opp fra én modell til en hel familie. Oppskriften er lik på alle: Det handler om å bruke velprøvd og forlengst nedbetalt teknologi, og lage enkle, men robuste biler. 

Begrenset salg i Norge 

Opprinnelig var det landene øst i Europa de skulle satse på, men det har vist seg at Dacia har stor appell også lenger vest.

Til Norge kommer det bare én modell via offisiell import, nemlig SUV-en Duster. Den er svært prisgunstig, men salget har likevel vært begrenset så langt. Det hjalp heller ikke at den etter hvert også kom med "bare" tohjulstrekk, nordmenn flest er tydeligvis ikke klare for et nytt bilmerke.

Norges rimeligste SUV ble mye billigere

Nøyaktig to år 

Men en og annen Dacia kommer også inn via bruktimport, noe vi antar er tilfellet med  2012-utgaven av flerbruksbilen Lodgy som nå har dukket opp i bruktmarkedet. Dette er den eneste utgaven av denne modellen vi har sett så langt i Norge. Her har du altså muligheten til å sikre deg en ekte sjeldenhet, til en absolutt hyggelig pris.

Bilen er første gang registrert i desember 2012. Den er med andre ord nøyaktig to år gammel, og har rullet såpass mye som 76.000 kilometer på denne tiden.

Lodgy er en kompakt sjuseter med imponerende gode innvendige mål.
Lodgy er en kompakt sjuseter med imponerende gode innvendige mål.

Nybil, men den har ikke engang servostyring

Ingen utstyrsorgie

Nå er prisforlangende 179.000 kroner. Du skal nok slite med å finne en annen såpass ny bil med sju seter og god plass som kan matche den prisen!

Dette eksemplaret er utstyrt med en svært velkjent 1,5-liters dieselmotor på 107 hestekrefter, den jobber i kompaniskap med en sekstrinns, manuell girkasse. Det betyr typisk fornuftig motorisering som ikke gir rom for særlige sprell.

Dacia er generelt sparsommelig utstyrte biler. Heller ikke denne kan sies å være noe utstyrsorgie, men du får i alle fall hengerfeste, parkeringssensor bak og mutifunksjonsratt.

Bakfra er designet temmelig spesielt, det sitter vel litt inne å mene at dette er en vakker bil.
Bakfra er designet temmelig spesielt, det sitter vel litt inne å mene at dette er en vakker bil.

Klikk her for å se annonsen på bilen:

God plass 

Til sjuseter å være, er Lodgy en svært kompakt bil. Den er 4,5 meter lang. Det vil si at den er på størrelse med de mer kompakte stasjonsvognene på markedet. Men Dacia har likevel fått plass til tre seterader.

Dacia leverte også Isofix-fester på de bakerste setene, det mangler mange av konkurrentene.

Med alle setene i bruk er bagasjerommet så vidt over 200 liter. Bruker du den som femseter, vokser det til hele 827 liter, forutsatt at du tar de to bakerste setene helt ut.

Lodgy appellerer til familier som vil ha nybil til samme pris som en bruktbil - den oppskriften har vist seg å være en stor suksess for Dacia.
Lodgy appellerer til familier som vil ha nybil til samme pris som en bruktbil - den oppskriften har vist seg å være en stor suksess for Dacia.

Denne er det nok bare én av i Norge

Dacia tar Sverige med storm - les mer her:

Laster inn forumet...