BRYTER LOVEN: Forbrukerrådet har undersøkt 150 nettbutikker og funnet klare lovbrudd. (Foto: Robert Schlesinger / NTB scanpix)
BRYTER LOVEN: Forbrukerrådet har undersøkt 150 nettbutikker og funnet klare lovbrudd. (Foto: Robert Schlesinger / NTB scanpix)

Forbrukerrådet: Ni av ti nettbutikker bryter loven

Oslo (NTB): Hvis du julehandler på nett, må du ofte kjenne rettighetene dine selv. Av 150 nettbutikker Forbrukerrådet har undersøkt, ga bare 9 prosent den informasjonen loven krever.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I undersøkelsen så Forbrukerrådet på om nettbutikkene fulgte 13 krav fra angrerettloven og ehandelsloven. Over halvparten av butikkene opplyste ikke om angrerettsskjemaet, og hele 85 prosent fulgte ikke de nyeste reglene som ble innført i sommer.

– Dette er skuffende. Når du driver en nettbutikk, har du et ansvar for å ta vare på forbrukeren, og du må selvfølgelig sette deg inn i hva loven krever, sier Jo Inge Bjørntvedt i Forbrukerrådet.

– Fra i sommer økte kravet til informasjon som selgerne i EØS-området skal gi forbrukerne. Det er urovekkende at så mange i bransjen ikke har fått med seg disse endringene, sier barne-, likestillings- og inkluderingsminister Solveig Horne (Frp).

En tredel av nettbutikkene opplyste ikke om angrefristen og kostnadene ved retur. I disse tilfellene kan forbrukeren kreve at butikken betaler for returkostnadene. (©NTB)