Her koster det en hundrelapp å kjøre seks mil

MINNESUND (TV 2): Velkommen til nye E6, med nye bommer og høyere pris på de gamle bomstasjonene.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mandag morgen ble det 70 prosent dyrere å kjøre E6 mellom Hamar og Gardermoen. Mest fordi en ny bomstasjon er satt i drift på en helt ny strekning med firefelts vei, men også fordi prisen i de eksisterende bomstasjonene er økt.

BOMMER TETT I TETT: Det er ikke gratis å kjøre standsmessig langs Mjøsa. Foto: e6bompenger.no
BOMMER TETT I TETT: Det er ikke gratis å kjøre standsmessig langs Mjøsa. Foto: e6bompenger.no

Å kjøre én vei koster nå 97 kroner. Når den siste vegstrekningen er ferdig i juni, vil det koste 117 kroner å kjøre seks mil.

En som pendler strekningen daglig, vil årlig måtte ut med over 50.000 kroner, 45.000 med brikkerabatt.

– Hinsides all fornuft

NAF mener bompengebelastningen er helt urimelig og krever raske grep som gjør det mulig for lokale brukere å kjøre på veien.

– Godt over hundre kroner etterhvert, for å kjøre seks mil på E6, det er forbi all fornuft, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.

For dagpendlere kan kostnadene komme til å utgjøre opptil to månedslønner.

– Det er helt håpløst. Jeg skal forbi to bomstasjoner selv om dagen, så jeg vet hvordan dette blir, sier Rune Gulbrandsen, innehaver av Shell på Espa.

Vil bruke oljepenger

NAF-sjefen mener de høye prisene vil skille regionene Hedmark og Akershus mer enn den nye veien knytter dem sammen. Skjøstad mener de høye bomprisene på E6 er et sterkt argument for å endre vegfinansieringen.

– Ved å øremerke årsavgiften på bil, og begynne å bruke av overskuddet av oljefondet, så har vi altså penger til å investere i ny vei i dette landet. Og da trenger vi ikke å ha bompenger i det hele tatt, sier Skjøstad. 

Gunn Stutlien sier det ikke frister å kjøre den flunkende nye motorveien.

– Så det blir jo bakveier når det åpner, sier Stutlien.