Snart klart for en ekte prisbombe

Mer plass for pengene finner du neppe - nå er produksjonen i gang.

Tredje generasjon Skoda Fabia stasjonsvogn er rett rundt hjørnet, produksjonsstart ved fabrikken i Tsjekkia er denne uken.
Tredje generasjon Skoda Fabia stasjonsvogn er rett rundt hjørnet, produksjonsstart ved fabrikken i Tsjekkia er denne uken.

Gjennom tre generasjoner har Skoda Fabia markert seg som noe av det mest fornuftige du kan kjøpe på bilfronten.

Skodas småbil har hatt klasseledende plass, mange smarte interiørløsninger og en prislapp mange av konkurrentene har slitt med å matche. Så har den da også blitt en stadig større salgssuksess.

Europas mest solgte

Nå er det straks klart for tredje generasjon også av stasjonsvognutgaven. Den skal komme til Norge på nyåret, og denne uken starter produksjonen offisielt ved Skoda-fabrikken i Mlada Boleslav.

Dette er Europas mest solgte stasjonvogn innenfor sitt segment. Det er en posisjon Skoda selv er fast bestemt på å videreføre med den nye modellen.  

Storebror ble helt ny - og billigere

Banker større biler

Selv om vi segmentmessig snakker småbil, er det alt annet enn små dimensjoner over plassforholdene i denne bilen.

Fabia stiller nemlig med et bagasjerom som rommer imponerende 530 liter. Det er klasseledende - og det er såpass stort at svært mange strengt tatt ikke trenger større bil enn dette.

Ja, med dette volumet, banker den lille Skodaen mange biler i klassen over. Feller du ned baksetet, går det inn 1395 liter bagasje. 

Denne familiebilen kan virkelig lure deg trill rundt

Smarte løsninger

Det klarer Fabia til tross for kompakte ytre mål. Den nye stasjonsvogna er 4,27 meter lang, det er én centimeter mer enn forrige generasjon Fabia stasjonsvogn.

Også den var en liten plassmester, men nå hever altså Skoda lista ytterligere.

Dette klarer de gjennom ekstremt god plassutnyttelse. I tillegg har bilen mange praktiske og smarte løsninger - også dette ting Skoda er tradisjonelt gode på.

Skarpere linjer

Baksetet felles ned i to operasjoner, først sitteputen - så ryggen. Skoda oppgir at man kan få med gjenstander på inntil 1,55 meter inne i bilen, smart når du skal ha med deg for eksempel IKEA-esker.

Designmessig har funksjon fortsatt prioritet over form, men Fabia-linjene har blitt både skarpere og litt mer sporty enn tidligere.

Unik Superb: Dette er en ulv i fåreklær

Smart-telefon

Mange av designelementene kjennes igjen fra både Octavia og Superb. I det nye konseptet ligger også en utnyttelse av moderne teknologi, som blant annet inkluderer såkalt Mirror-link for integrering av smart-telefoner i bilen.

På motorfronten kan kundene velge mellom tre dieselmotorer eller fire bensinmotorer, alle utstyrt med start-stopp automatikk..

Nei - nå ler vi ikke av Skoda lenger

Denne Skodaen er både tøff - og fornuftig