Dette interiøret finner du i en Citroën C4 - og det er slett ikke noe dårlig sted å være. Høy komfort og stort bagasjerom er to av styrkene til denne bilen.
Dette interiøret finner du i en Citroën C4 - og det er slett ikke noe dårlig sted å være. Høy komfort og stort bagasjerom er to av styrkene til denne bilen.

Den har aldri hatt tøffere konkurranse

Spørsmålet er om Citroën C4 likevel holder mål.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

Hva er dette?

Citroëns innslag i Golf-klassen, C4, danner utgangspunkt for en rekke modeller, som flerbruksbilene C4 Picasso og Grand Picasso og den lille sjarmøren C4 Cactus.

Opprinnelig er imidlertid C4 en bil i kompaktklassen – som skal være et alternativ til VW bestselgerne VW Golf og Toyota Auris.

Dagens generasjon av C4 har vært med oss siden 2011. Siden den tid har det skjedd en hel del i bilverden. Ikke bare har det kommet en ny Golf, men også blant andre Mazda 3, Toyota Auris, Peugeot 308, Honda Civic og Hyundai i30 er fornyet.

Kort sagt: Markedet er dermed tøffere enn noensinne i dette segmentet. Spørsmålet er hvordan Citroëns bidrag står seg.

Les også: Denne bilen er ikke som alle andre

Hvordan er den å kjøre?

C4 er ingen sportsbil – det er i alle fall sikkert. Den er i stedet satt opp mest mulig mot komfort. Det er jo i utgangspunktet fornuftig i et segment som baserer seg mye på nettopp fornuft.

Den er også fin på vinterføre – med forhjulstrekk som hjelper deg fram.

Men i dagens konkurransesituasjon, er det også et økt krav til at bilene skal kunne brukes litt aktivt i svinger. By på en litt mer rampete side, side rett og slett.

Den mangler hos C4. Styrefølelsen er ikke særlig god, det krenger i svingene hvis du gir på litt – og du har ingen knapper som kan stramme opp understellet eller gjøre styringen skarpere.

Her finnes du masse Citroën-stoff

Citroën C4 er en bil som byr på masse komfort.
Citroën C4 er en bil som byr på masse komfort.

Finest utenpå eller inni?

Design er et av de områdene vi synes Citroën leverer best. De har noen flotte modeller på samvittigheten allerede – og ikke minst mye spennende på vei inn.

C4 er imidlertid mer kneipbrød-varianten. Litt kjedelig og etterhvert utdatert. Her trengs det en skikkelig vitamininnsprøytning.  

Interiøret ser ryddig og pent ut – men infotainmentsystemet er litt tungvint å bruke. Mange små knapper og ikke like intuitivt som hos flere av konkurrentene – med Mazda 3 som kanskje bestemann i klassen.

Glasstak gjør imidlertid kupeen lys og åpen. 

Vi liker likevel interiøret best.

Les også: Sær luksus til halv pris

Stort glasstak gjør kupeen lys og trivelig - men takhøyden i baksetet er for lav for mange voksne. Beinplassen er heller ikke spesielt god. Bagasjerommet er imidlertid stort for klassen.
Stort glasstak gjør kupeen lys og trivelig - men takhøyden i baksetet er for lav for mange voksne. Beinplassen er heller ikke spesielt god. Bagasjerommet er imidlertid stort for klassen.

Hvordan er plassen?

Om vi starter med forsetene, er det ikke noe å klage på her. Begge de som sitter foran har nok plass. 

Litt upraktisk plassert høyttaler/SUB - men ellers et rommelig bagasjerom på over 400 liter.
Litt upraktisk plassert høyttaler/SUB - men ellers et rommelig bagasjerom på over 400 liter.

I baksetet er det verre. Det er vanskelig for de av oss som er over 185 cm å finne seg skikkelig til rette – både fordi takhøyden er for lav og benplassen begrenset. 

Bagasjerommet er på solide 408 liter. Det er mer enn i mange av konkurrentene. Plassmesteren Civic er en av svært få som byr på mer, med sine 467 liter. Det er også lett å utnytte plassen, nå er det også på plass praktiske kroker til å henge poser på.

Fronten begynner å bli litt traust og gammelmodig. Her trengs det litt ny giv.
Fronten begynner å bli litt traust og gammelmodig. Her trengs det litt ny giv.

Les også: Citroën: 10 høydepunkter siden 1919

Går den bra?

Testbilen er utstyrt med en helt ny, tresylindret bensinmotor som yter 130 hk/230 nm.

Det skal i utgangspunktet holde til å gi denne bilen relativt spenstige ytelser. Men slik er det ikke i praksis. 0-100 km/t tar hele 10,8 sekunder. Mazda 3 – med "bare" 120 hk – klarer samme øvelse på omtrent to sekunder kortere tid.

I praksis oppleves den heldigvis piggere enn teorien skulle tilsi, og det er først når du virkelig vil gi på, eller ved forbikjøringer, at du merker at den gjerne skulle hatt mer å gi.

En klar forbedring siden vi testet den sist, er at den har fått en sekstrinns girkasse. Det hjelper mye når du kjører på motorveien. Den blir ikke masete å kjøre eller å høre på selv når du kjører i 100-110 km/t. 

C4 med den nye, tresylindrede bensinmotoren har lavt forbruk.
C4 med den nye, tresylindrede bensinmotoren har lavt forbruk.

Den skal også ha ros for at forbruket er lavt. Den klarer seg med bare 0,49 l/mil. Det er lavere enn nevnte Mazda 3 og på nivå med Golf med 140 hks TSI-motor.

Les også: Nå er det slutt for Citroëns luksusbil

Hva er konklusjonen?

Undertegnede testet denne bilen også i 2012 – da med en litt annerledes motor. Når den nå skal i ilden igjen, er bilen fortsatt like bra som den gang. Problemet er at alle de andre er blitt så mye bedre.

En bil har aldri blitt raskere gammel enn den blir i dag, og det synes veldig godt på C4. 

Prisen på denne utgaven starter bare 6.000 kroner under det en tilsvarende utstyrt Golf Highline-utgave koster. Og da er det ikke så vanskelig å skjønne at salget ikke akkurat ginstrer. Skal denne bilen selge, må prisen være et helt klart konkurransefortrinn.

Vi har ikke veldig sansen for de store baklyktene - men ellers er C4 en pen bil.
Vi har ikke veldig sansen for de store baklyktene - men ellers er C4 en pen bil.

Skulle vi hatt en Citroën, ville vi nok valgt en av de andre C4-variantene...

Les også: Så billig blir årets mest spesielle bil