Dette var et kjent innslag i det norske trafikkbildet for noen tiår tilbake. Nå ser man dem ikke så ofte mer. Faksimile fra finn.no
Dette var et kjent innslag i det norske trafikkbildet for noen tiår tilbake. Nå ser man dem ikke så ofte mer. Faksimile fra finn.no

Den norske folke-favoritten har stått på låven i 24 år 

Husker du denne? 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nei men, er det ikke en ...

Joda! Det er en Renault 10! Det som en gang var en helt alminnelig folkebil som knurret rundt på norske veier med motoren bak.

Norske låver er nemlig fylt med mye annet enn nissefanter og rotter som sloss om julegrøten.

Det finnes mye motorhistorisk interessant og rart stablet bort der også.
Blant annet denne bilen - som faktisk har stått på en låve siden 1990. Altså i 24 år!

VW Boble 1962: Slik sto den i 32 år

Skal selges nå

Nå skal bilen som bare har hatt to eiere selges. Og nettopp du har mulighet til å bli eier nummer tre på den blå tier'n fra 1971.

Under det tykke støvlaget etter alle årene på låven, skal det skjule seg en hel, pen og velfungerende bil. I alle fall var det slik da den ble satt bort i 1990.

Man bør vel likevel ikke bli overrasket om bilen nå krever litt ekstra omsorg og kjærlighet før den atter er klar for landeveiene.

Bak det tykke støvlaget skal det skjule seg en hel og pen bil om vi skal tro annonsen. Faksimile fra finn.no
Bak det tykke støvlaget skal det skjule seg en hel og pen bil om vi skal tro annonsen. Faksimile fra finn.no

Se hele annonsen og alle bildene her: 

Det mekaniske er forholdsvis enkelt og greit på disse bilene. Det er rust og dårlig interiør som er den største utfordringen. Denne bilen har blitt jevnlig rustbehandlet under bruks-perioden, kan vi lese av annonsen.

Det står også å lese at bilen ikke har noen rustskader. Dessuten følger det med ekstra interiør også. Prisen som forlanges for 1971-modellen med ukjent kilometerstand er 16.000 kroner, eller høyeste bud.

Norsk bil og historie

Man kan si hva man vil om importbiler, men biler med norsk historikk byr liksom på litt ekstra når det gjelder nostalgi og ikke minst historie.

Denne bilen ble solgt ny på Gjøvik rett før sankthans i 1971. Siden putret den stille og rolig rundt på veiene og flatbygdene vest i Oppland.

Kanskje avbrutt av tur til Strømstad for å kjøpe billig flesk og sukker, eller en ferietur til Danmark og Legoland, med ivrige unger i baksetet.

Da kom sikkert takgrinda godt med som ekstra bagasjeplass. Kanskje hang det en liten kombicamp etter på tilhengerfestet også?

Men i 1990 var det altså midlertidig over for den blå Renaulten.

Fant bilsamling til 100 mill. på bondegård

Renault 10 var en populær bil på norske veier på 60- og
70-tallet
Renault 10 var en populær bil på norske veier på 60- og 70-tallet

Større enn 8

Renault 10 ble lansert som et litt større alternativ til Renault 8, tilbake i 1965. Den er 20 centimeter lengre, takket være lengre overheng foran og bak.

Den innvendige plassen er derfor ganske lik. Men bagasjerommet - som altså er foran - økte fra 240 til 315 liter.

De første to årene ble den levert med runde frontlykter. Disse ble senere, som på denne bilen, gjort firkantet for enklere å skille Renault 8 og 10 fra hverandre.

Motoren var i utgangspunktet en 1100 kubikker. Den ble senere erstattet av en 1300-motor fra Renault 12, som egentlig var den mer moderne erstatteren til Renault 10 med blant annet motor foran og forhjulstrekk. Disse to bilene ble produsert og solgt parallelt et par år før Renault 10 forsvant.

Renault 10: Dette er en tidsmaskin

Laster inn forumet...