Norske Thomas (29) med OnePiece-suksess i USA

Nordmannen har åpnet en ny butikk hvor det gis rabatt til folk med mange følgere på sosiale medier.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Midt i hjertet av New York, i Soho har klesplagget Onepiece åpnet en såkalt Pop-up-butikk. Det er en butikk som dukker opp for en periode, for så å forsvinne igjen.

Pop-up butikk

I det populære og eksklusive shoppingstrøket poserer gründeren Thomas Adams i bestselgeren, en Marius-onepiece . Pop-up-butikken åpnet for tre uker siden og skulle egentlig stenge i midten av januar etter en måned. Men nå vurderer de å utvide kontrakten etter stor suksess i USA.

– Planen var egentlig ikke å åpne butikk i det hele tatt, planen var å åpne et kontor. Og det har vi gjort, med fire ansatte. Planen var å være her til midten av januar, men nå har det gått såpass bra, vi har fått mye presse, mange besøkende og salget er over all forventning, sier gründeren til TV 2.

OnePiece salget hjemme i Norge eksploderte i 2009, men i 2011 dalte interessen her hjemme. Noen år senere opplever firmaet kjempesuksess verden over. At OnePiecen faktisk er en av Norges største moteeksporter for tiden er det få som vet.

– Hvis du spør folk i Norge hva OnePiece er, så tror de fleste at vi har lagt ned. Men vi har egentlig aldri solgt mer enn hva vi gjør nå. Nå har vi 150 forskjellige dresser og modeller. Nå lager vi fulle kleskolleksjoner også, sier Adams til TV 2.

Innovativ markedsføring

I den nye butikken har gutta vært særdeles innovative. Kundene får rabatt på sine kjøp, på grunnlag av hvor mange følgere de har på sosiale medier, i noe de kaller «social currency». Det lønner seg altså å handle for kunder med mange følgere på sosiale medier som YouTube, Facebook, Twitter, Pinterest, Linkd In og Instagram.

– Når vi gjør ting har vi lyst til å få inn sosiale medier og bruke en kreativ markedsføring i det vi gjør. Alt vi har gjort er å bruke sosiale medier kreativt på å skape salg, sier han.