Endelig er den perfekte vinterbilen blitt billig

Denne drømmer mange nordmenn om.

Akkurat slik er det gjerne vi ser for oss en Volvo XC70 - i snøen på fjellheimen - med et skipar like i nærheten. Denne doningen var ikke akkurat billig som ny - men i bruktmarkedet begynner prisene nå å bli riktig hyggelige.
Akkurat slik er det gjerne vi ser for oss en Volvo XC70 - i snøen på fjellheimen - med et skipar like i nærheten. Denne doningen var ikke akkurat billig som ny - men i bruktmarkedet begynner prisene nå å bli riktig hyggelige.

Volvo var tidlig ute da de lanserte en litt forhøyet, offroad-variant av en familiebil. Den fikk navnet V70 XC - og senere kom en ny variant som ble hetende XC70.

Denne bilen konkurrerte hovedsaklig med Audi Allroad - som bygget på familiebilen A6. Men som i prinsippet gikk ut på akkurat det samme: Litt plastikk rundt hjulbuene, bedre bakkeklaring og firehjulsdrift. En blanding mellom SUV og stasjonsvogn, rett og slett.

Og konseptet ble populært. Ikke minst blant aktive nordmenn som liker å bruke naturen rundt oss - sommer som vinter.

Dagens genersjon av XC70 har vært med oss siden 2007. Og den gang da kostet det fort 600.000-700.000 kroner for en "riktig" utstyrt modell. Det vil si D5 dieselmotoren på 185 hk, skinninteriør, automatgir og gjerne hengerfeste.

Les også: Volvos luksus-SUV blir 150.000 kroner billigere

Godt under 300.000 kroner

Nå har den rukket å bli noen år - og på bruktmarkedet er det plutselig mulig å få tak i svært gunstig prisede modeller. De aller rimeligste, med over 300.000 kilometer på samvittigheten, kan bli dine for så lite som 200.000 kroner. Men selv med svært moderat kilometerstand, er det flere å velge mellom til under 300.000 kroner.

Vi har funnet en 2008-modell som har rullet 118.000 kilometer, leveres med seks måneders garanti - og til en pris på 279.000 kroner. Ferdig registrert. Og nå som det nærmer seg jul, og bruktbilsalget gjerne går litt tregere, bør det være fullt mulig å prute litt også.

Les også: Topp 5: Volvos beste stasjonsvogner

Bra utstyrt

Det er imidlertid den klart billigste bilen med så mye utstyr og såpass lav kilometerstand. Den mangler automatgir, men har skinninteriør, xenonlys, D5-motoren, hengerfeste, motor- og coupevarmer og skiboks, for å nevne noe.

I tillegg blir levert med to sett dekk og felger - som ikke er noen selvfølge i bruktbilbransjen, dessverre. 

Viktig er det også at bilen leveres med full historikk fra merkeverksted. Den er importert  fra Sverige i 2010. Siden den gang har den hatt en eier.

Les vår test av Volvo XC70 her

Sikker - og driftssikker

XC70 av denne generasjonen har ingen spesielle skrekkhistorier å stri med, med tanke på driftssikkerhet. De er stort sett til å stole på - men det er verdt å sjekke litt ekstra på elektronikken - og forøvrig kan du lese mer om hva du bør se opp for i Brooms bruktbilguide.

For øvrig byr XC70 på sikkerhet i den særklasse du forventer. Dette er en av de tryggeste modellene du kan ta familien med på tur med.

God plass er det også. Bagasjerommet tar 555 liter - eller drøyt 2.000 om du legger ned baksetene.

Klikk her for å se hele annonsen

Automat

Aberet med denne bilen, for mange, er altså mangelen på automatgir. Akkurat nå er det ingen tvil om at folk flest gjerne vil slippe å bruke clutchen.

Men, det finnes absolutt lyspunkter med å gire selv. En ting er at Volvos automatgirkasser hverken er de raskeste eller mest effektive på markedet. Det gjør at XC70 med manuell girkasse er over et halvt sekunder raskere fra 0-100 km/t. Den bruker 9,3 sekunder - mot 9,9 med automat.

Et annet argument er at forbruket blir lavere. 0,73 l/mil med manuell - mot 0,83 l/mil med automat.

Og til sist, det blir vesentlig billigere å kjøpe. Og da blir det kanskje litt mer aktuelt å bruke clutchpedalen likevel?

Les også: Svensken ligger i 260 km/t - så gir han full gass