Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
På trackday-arrangement slipper kjøregleden i den lille bilen skikkelig fri, og Espen får igjen for alt arbeidet i garasjen. Foto: Privat
På trackday-arrangement slipper kjøregleden i den lille bilen skikkelig fri, og Espen får igjen for alt arbeidet i garasjen. Foto: Privat

Dette er kjøreglede som svært få kjenner til

Civicens glemte søskenbarn CRX er blitt en virkelig sjeldenhet.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Honda har lenge vært det av de japanske merkene som er tettest knyttet til begrepet «kjøreglede». Avanserte chassis med sikte på å hente ut selv de ørsmå forskjellene mellom «bra» og «veldig bra» har bidratt til det, og det har også teknisk avanserte motorer.

Brukte MC-kunnskap i bilproduksjon

Turtallsvillighet er også et stikkord. Honda har benyttet mye av det de har lært i motorsykkelbransjen også på biler, og dermed er det etter hvert mange nordmenn som har minner fra ganske så freske kjøreturer med Honda-biler gjennom årene.

Les også: BMW XD3 Biturbo – her er en hytteracer som virkelig skiller seg ut

I denne spalten har vi også vært borti mange forskjellige Hondaer, og det har vist seg at Brooms lesere har mange gromme biler av dette merket i sine garasjer. Mange av dem relativt spesielle og sjeldne modeller – og det er ikke akkurat dusinvare vi skal se på denne gangen heller.

Det til tross for at utgangspunktet er ganske ordinært for det som skulle bli Hondas lille «folkesportscoupé» på 1980-tallet. CRX var nemlig basert på volummodellen Civic, men henvendte seg til et publikum som ikke trengte veldig mye plass – og som ønsket seg enda morsommere kjøreegenskaper enn den mer vanlige småbilen den var basert på.

VVT-motorer og finstemte kjøreegenskaper hadde bilen allerede i utgangspunktet. Espen har lagt til ganske mye ekstra i sin CRX. Foto: Privat
VVT-motorer og finstemte kjøreegenskaper hadde bilen allerede i utgangspunktet. Espen har lagt til ganske mye ekstra i sin CRX. Foto: Privat

Lite kjent utenfor "menigheten"

At det aldri ble fryktelig mange CRX i Norge har selvsagt med pris å gjøre – i forhold til størrelsen var en slik liten tass med forholdsvis påkostet teknikk kostbar i utgangspunktet, og norske bilavgiftsmodeller har alltid på en eller annen måte sørget for at man må blø for å ha det mer gøy enn gjennomsnittet.

Les også: Full fart da Broom var med Honda-klubben på Vålerbanen

De som kjøpte dem kunne imidlertid kose seg i en bil som skilte seg ut med litt uvanlig design i forhold til de fleste andre små biler – og som viste den sportslige profilen ekstra godt. Men mange utenfor Honda-menigheten visste nok aldri helt hva disse bilene egentlig kunne by på den gangen de forekom i trafikken. For det begynner å bli lenge mellom hver gang man ser en i dag.

Bilene ble levert i tre generasjoner, hvorav den du ser på disse bildene representerer den midterste – og etter hva vi mener å huske den tross alt «vanligste» i Norge. De kom med et vell av forskjellige motoralternativer, og ble med Hondas geniale V-Tec-system med variable ventiltider svært så kjøreglade.

"Trimmer skiten ut av dem"

Dermed er mange kjørt hardt, men en del av dem eksisterer fremdeles, selv om vi som sagt ikke ser dem så ofte i trafikken lenger. Det kan kanskje forklares av at flere gjør som eieren av nettopp denne bilen – skrur mest, og kjører litt mindre – mens man har enda et eksemplar stående klart i garasjen i vente på å få en skikkelig oppgradering.

Les også: Vi hadde store forventninger da Hyundai Veloster var på gang...

Eier: Espen Magnussen, (30).

Bosted: Åmot.

Litt om meg selv: Gift mann på 30. Til daglig er jeg assisterende butikksjef på Kiwi Sokna. Fritiden går til mine to barn på 1 og 6 år.

Ellers er jeg mye opptatt i garasjen med bil-bygging, da jeg prøver å gjøre det meste selv. Alt fra pussing og lakkering, brette plater og trimme skiten ut av gamle Honda-motorer. Men har også brukt mye tid på andre merker som Nissan Patrol og Jeep, da man må ha noe å dra henger med.

CRX er Espens drømmebil, og han har enda en stående i garasjen, på vent for en skikkelig make over. Foto: Privat
CRX er Espens drømmebil, og han har enda en stående i garasjen, på vent for en skikkelig make over. Foto: Privat

Vognkortet var viktigst...

Drømmen er å bygge en bil som kan vise muskler i trackday- og GT cup-event. Ekstremklassen, om jeg får Hondaen til å henge sammen…

Les også: Så ekstrem kan faktisk en helt vanlig Honda bli

Bilen: Honda CRX, 1991-modell.

Hvor lenge har du eid den? Siden mai 2014.

Hva har du gjort med den? Jeg kjøpte eller byttet til meg bilen i mai. Bilen var mer eller mindre demontert og hadde sett sine bedre dager. Men bilen hadde en verdi som jeg har lett lenge etter: Endret effekt i vognkort som gjorde det enklere å kjøre turbo-Honda langs veien.

Store deler av bilen ble demontert og satt sammen igjen. Oppgraderte oljekjølingen, ryddet motorrommet og pusset ned halve bilen. Fikk montert to nye framskjermer og tilpasset fangere og så videre litt bedre. Samt utbedret en hel del andre mangler, før den fikk en runde med god gammeldags garasjelakk og en EU-kontroll, slik at de hvite skiltene kunne skrues på igjen.

Plukker stadig stein fra slicksene...

Bilen er nå utstyrt med AEM 1080 sprut, 550 dyser, Garret t3 snurre og WB bensinpumpe. Frontmontert oljekjøler sammen med en stor IC. Understell av Skunk2 og OEM Honda, samt borrede og slissede skiver med DC2500 klosser. Ellers har bilen det meste av målere på plass, samt en Greedy boost controller.

Les også: Prius pickup – nei, denne ble virkelig ikke bygget slik på fabrikken!

Kan avslutte med at bilen ruller på Jamson Brown felger og slicks av typen Avon ZZR med thredwear 20. Har nappet ut litt stein av dekka til tider…

Bilen ble mappet og benket av Norges flinkeste innen Honda og tuning etter min mening; Andreas Tsamis v RaceLab AS i Rakkestad.

Liker best med bilen: Det er mange ting. Lyden i den er helt rå, samt draget i 1,6 literen. B16a2 er jo fantastisk. Fullt ladetrykk ved 2.300 rpm og et drag som bare fortsetter og fortsetter.

Det er jo ikke mange i 2014 som vet hva en CRX er. Dette er en bil som snur hoder hvor enn jeg kjører.

Det er mye kjøreglede å finne bak dette rattet – kjøreglede som de mange som aldri fikk med seg denne bilmodellen aldri rakk å oppdage. Foto: Privat
Det er mye kjøreglede å finne bak dette rattet – kjøreglede som de mange som aldri fikk med seg denne bilmodellen aldri rakk å oppdage. Foto: Privat

Har en til i garasjen

Liker minst med bilen: Hard clutch og mangelen på varmeapparat.

Beste opplevelse med bilen: Rudskogen Trackday i høst, da jeg kjørte fra en Evo7 på sletta etter å ha jaget ham en runde.

Les også: Odds Toyota MR2 kan komme til å få V6-motor

Framtidsplaner for bilen: Bytte til Fullrace grenrør og klaske inn en litt mer moderne turbo EFR Borg Warner. Runde 300 whp. Eller muligens salg i 2015 for å ferdigstille en annen bil.

Drømmebil: Den står i garasjen. Honda CRX det også. Under oppbygging til banebil. Kommer tilbake til denne en annen gang, kanskje.

Annet: Ikke annet en at jeg gleder meg til Trackday-sesongen 2015. Og håper det står en sekk med penger utenfor døren min sånn uten videre, så jeg kan fullføre alt jeg har planer om.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: MX-5 GT får mer krefter, mindre vekt – og blir mer morsom

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Espen om? Bruk kommentarfeltet under!

<span style="font-family: flama, sans-serif; font-size: 35px; font-style: italic; font-variant: normal; line-height: 36.75px; text-align: center;" id="ext-gen1356">Populære klipp fra Broom:</span>

Vis flere