2. mars er den nye fristen for Saab: Til da er de og eierselskapet NEVS beskyttet fra kreditorene.
2. mars er den nye fristen for Saab: Til da er de og eierselskapet NEVS beskyttet fra kreditorene.

Tingretten sa ja: Siste sjanse for Saab

Og nå kan framtiden være lys.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter at fabrikken hadde stått stille siden mai, fikk Saab og eierselskapet NEVS ( National Electric Vehicle Sweden) tidligere i høst beskyttelse mot kreditorene - mens man jobbet med en løsning for å unngå konkurs.

I Sverige kalles dette en rekonstruksjon. I praksis betyr det at ingen kan slå selskapet konkurs så lenge dette varer. NEVS fikk i første omgang innvilget rekonstruksjon fram til 28. november. Men denne datoen kom og gikk, uten at NEVS hadde funnet en vei ut av uføret.

Vi besøkte Trollhättan - les intervjuet her:

Strenge krav 

Selskapet skal ha en gjeld på rundt 500 millioner svenske kroner, og ingen mulighet til å gjøre opp for seg.

NEVS gikk derfor til Tingretten og ba om ytterligere tre måneder med rekonstruksjon. I utgangspunktet stilles det strenge krav for at et selskap skal kunne få en slik forlengelse. Men nå er det klart at Saab og NEVS har kommet gjennom dette nåløyet. De har fått ny frist til mars 2015.

LES OGSÅ: Saab skal ha fått ny eier fra Asia

Trengte mer tid 

Bakgrunnen for dette skal være at NEVS har gjort avtale med indiske Mahindra som skal bli ny hovedeier i selskapet.

Så langt skal det være snakk om en intensjonsavtale. Derfor trengte NEVS mer tid for å få alle brikkene på plass. Men Tingretten har tydeligvis ansett dette som så håndfast og ikke minst verdifullt for selskapet, at de mente det var riktig å gi dem mer tid.

Eier annen bilprodusent 

Lekkasjer rundt søknaden til NEVS, går på at Mahindra primært skal være ute etter merkevaren Saab. De har også snust på merket tidligere, både før og etter at Saab gikk konkurs i 2011.

Mahindra er blant annet verdens største produsent av traktorer, og de eier også en annen bilprodusent, nemlig koreanske SsangYong.

Mahindra har tidligere også vist interesse for både Aston Martin og Jaguar/Land Rover, sistnevnte havnet til slutt hos indiske Tata.

Tata Aria - har du hørt om denne?

Har det travelt 

I bilbransjen går det nå rykter om at Mahindra skal se på en overtagelse av Saab som starten på en ny storsatsing.

Konsernet ledes av Anand Mahindra, som tidligere har uttalt at selskapet behøver nye varemerker, men at de har det for travelt til å bygge dem selv. Slik sett gir det absolutt mening å kjøpe eksisterende merke som Saab.

Mahindra skal også ha en offensiv strategi på elbiler, der kan den elektriske versjonen av Saab 9-3 være interessant for dem.

2. mars er den nye fristen NEVS og Saab har fått for å redde selskapet. Innen da vet vi sannsynligvis mye mer om hva som kommer til å skje med Saab videre.

Vil erobre Europa med råbillig SUV 

Dette er Mahindra Quanto, en liten crossover som Mahindra også har ambisjoner om å selge mye av i Europa. Men her starter inderne helt på scratch, uten noen kjent merkevare.
Dette er Mahindra Quanto, en liten crossover som Mahindra også har ambisjoner om å selge mye av i Europa. Men her starter inderne helt på scratch, uten noen kjent merkevare.

Til salgs i Norge - her snakker vi virkelig sjelden bil!

 

Laster inn forumet...