Tredje generasjon Skoda Superb ruller straks inn. Den har blitt enda litt større enn bilen den erstatter - linjene er preget av Skodas nye formspråk som er skarpere og mer sporty enn tidligere.
Tredje generasjon Skoda Superb ruller straks inn. Den har blitt enda litt større enn bilen den erstatter - linjene er preget av Skodas nye formspråk som er skarpere og mer sporty enn tidligere.

Her skjuler det seg en stor bilnyhet

Første smakebit – kommer til neste år.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Modellen Superb har vært en stor suksess for Skoda i to generasjoner.

Superb troner øverst i Skoda-utvalget, og har helt fra starten av markert seg som veldig mye bil for pengene, samtidig som det har vært en imagebygger for Skoda. Særlig stasjonsvognutgaven av andre generasjon har hentet mange nye kunder til merket. 

Barnefamilie-favoritt

Kombinasjonen svært god plass, høy komfort, "riktig" motorisering og også muligheten for firehjulstrekk, har gjort Superb til et populært valg – spesielt hos barnefamiliene.

Dette er en av de største og rommeligste stasjonsvognene på markedet, plassen er gedigen både i bagasjerommet og i baksetet. Likevel er prisene i kjent Skoda-stil svært gunstige.

Når du skal ha størst mulig stasjonsvogn for pengene

Nærmer seg lansering

Nå er det straks klart for tredje generasjon Superb, og som trenden gjerne er i bilbransjen: Den blir enda større enn forgjengeren. 

Skoda har akkurat sendt ut de første bildene av bilen, sterkt kamuflert. Det betyr at de for alvor har startet oppkjøringen mot lansering.

Skoda skal vise den første gang hjemme i Praha i midten av februar 2015. Så er det klart for offisiell bilutstillings-debut i Geneve, tidlig i mars. 

Den er både tøff - og fornuftig 

Blitt lettere

Akselavstanden skal ha økt med hele 8 centimeter, det lover godt for den innvendige plassen. Nye Superb er bygget på Volkswagen-konsernets svært fleksible MQB-plattform. Den danner utgangspunkt for en rekke nye biler fra selskapet, og betyr i praksis store innsparinger.

Til tross for at bilen skal ha blitt både stivere og mer stabil, har vekten gått ned med gjennomsnittlig 75 kilo gjennom hele modellutvalget. 

Skoda lover også et mer påkostet interiør enn tidligere, med mulighet for svært mye ekstrautstyr. Her handler det både om komfort, luksus og sikkerhet.

Høy selvtillit

Interessant nok kommer nye Superb ut på markedet kort tid etter at VW-konsernet også har lansert en helt ny Passat.

Det betyr naturligvis fare for at man konkurrerer med seg selv, men her er strategien nå at Passat skal nærme seg premiumbilene i klassen - mens Superb skal ta seg av den direkte konkurransen mot biler som Ford Mondeo og Opel Insignia. 

Etter mange år med økning og mange oppturer, er selvtilliten høy hos Skoda. Med nye Superb lover de selv "den beste bilen vi noen gang har laget". 

Vi har testet Passat - så bra er familie-favoritten

Skoda har startet oppkjøringen til de skal lansere en helt ny Superb. Den er i praksis helt ferdig utviklet - så kamuflasjen er bare for å holde på nyhetens interesse litt til.
Skoda har startet oppkjøringen til de skal lansere en helt ny Superb. Den er i praksis helt ferdig utviklet - så kamuflasjen er bare for å holde på nyhetens interesse litt til.

Denne Skodaen er uskyldig - men det er utenpå!

Laster inn forumet...