LEGGER OM: McDonald's i USA fjerner en rekke produkter fra menyen, men bestselgeren Bic Mac skal få bli.
LEGGER OM: McDonald's i USA fjerner en rekke produkter fra menyen, men bestselgeren Bic Mac skal få bli.

McDonald's varsler drastiske burger-endringer

McDonald's tar store grep for å redde den synkende omsetningen. Burgere forsvinner og menyen skal gjøres enklere for kundene. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

McDonald's i USA gjør store endringer i både menyen og måten maten blir produsert på.

Dette gjør burgerkjeden i et forsøk på å få opp omsetningen etter en tung høst, skriver Business Insider.

McDonald's administrerende direktør Don Thompson og seniordirektør Mike Andres sier ifølge nyhetsbyrået AP at de amerikanske kundene, som teller 25 millioner daglig, i økende grad har fokus på sunn mat.

Undersøkelser viser at de fleste leste i målgruppa, folk i 20- og 30-årene, forbinder McDonald's med usunn hurtigmat. De synes også at den stadig økende menyen er forvirrende og vanskelig å forstå.

Dette vil burgerkjeden gjøre noe med snarest, og omleggingen starter i USA. Deretter står resten av verden for tur.

Vil fjerne konserveringsmidler

Det drastiske tiltaket ble nylig presentert for familierestaurantens investorer under et møte i Illinois onsdag, etter at inntjeningen på det amerikanske markedet i november sank 4,7 prosent. 

– Trenger vi å ha konserveringsmidler i maten vår? Nei, det gjør vi ikke, sa Mike Andres. 

McDonald's fjerner flere produkter fra menyen sin. Dette som et forsøk på å gjøre det lettere for kundene å velge.

De siste ti årene er det blitt lagt til over 100 forskjellige produkter i menyen. Siden 2007 har menyen vokst med hele 70 prosent. 

Nå skal menyen halveres, og bare i desember skal åtte produkter forsvinne. 

Amerikanerne har frem til nå kunnet velge mellom blant annet fire typer Quarter Pounder-burgere, og tre Premium Chicken-burgere. I 2015 skal det kun finnes én av hver sort. Målet er å til slutt kun tilby én av hver burger kjeden selger, i stedet for mange varianter. 

Fra før har kjeden fjernet Angus Third Pounder-burgerne sine, som fikk kritikk fordi de inneholdt nærmere 800 kalorier. 

Bestselgere som Bic Mac og vanlige cheeseburgere forsvinner ikke. 

Bestemme egen burger

I tillegg lanserer 2000 av de 14.000 restaurantene i USA kampanjen «Create Your Taste», hvor kundene selv får bestemme type brød, ost og garnityr. Fungerer kampanjen, vil den trolig bli lansert i Australia om kort tid. 

Siden 2010 har kjeden forsøkt å endre sitt usunne image, og har lansert en rekke forskjellige salater. Deretter begynte de å tilby frukt. 

I 2012 annonserte McDonald's at alle deres utsalg i USA skal opplyse om hvor mange kalorier det er i måltidene de serverer.

– Vi erkjenner at kundene ønsker å vite mer om ernæringsinnholdet i maten og drikkevarene de bestiller, sa McDonald's leder i USA, Jan Fields.