Så nær var passasjerflyet drone-katastrofe over en av verdens største flyplasser

En drone kom for tett på et passasjerfly over Heathrow i sommer. - Droner er en økende sikkerhetsrisiko, sier Norsk Flygerforbund.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

22. juli i år var et passasjerfly av typen Airbus 320 og en drone tett på å kollidere over Storbritannias travleste flyplass, Heathrow.

Om bord i flyet var 180 passasjerer, og det var tilfeldig at piloten oppdaget dronen drøye 200 meter over bakken. 

Rapporten etter nesten-ulykken ble klar denne uken, og hendelsen kategoriseres som en svært alvorlig.

Pilotforening advarer

Det har vært en stor økning i kjøp og bruk av ubemannede droner. Den britiske pilotforeningen (BALPA) kommer med en advarsel, og sier det bare er et spørsmål om tid før droner vil forårsake en flyulykke. 

– Hvis vi ikke får på plass et regelverk, og klarer å følge det opp, så kommer vi til å se ulykker, sier Jim McAuslan, lederen i BALPA, til Sky News

Norsk flygerforbund er enig i at droner som ikke brukes på rett måte, utgjør en økende sikkerhetsrisiko.

– Vi er mest bekymret for den uregulerte bruken av droner/UAS. Det er nesten helt umulig å se dem fra luften, og de dukker ikke opp på noe instrument, sier Andreas Sætre, helikopteransvarlig i flysikkerhetskomiteen i Norsk flygerforbund.

En drone kan gjøre stor skade på fly og helikopter. 

– Det spørs så klart hvor den treffer, men den kan for eksempel ødelegge en motor. På mindre fly og helikopter kan den også gå gjennom vindu, og den kan treffe en del av rotorsystemet, sier Sætre. 

15.000 droner i Norge

Ifølge Luftfartstilsynet er det rundt 15.000 droner i Norge, og det er stor sannsynlighet for at tallet vil øke etter at julegavene er pakket opp om få dager.

Av de 15.000 dronene har Luftfartstilsynet godkjent 206 operatører. 

– Her er store mørketall. Mange tror de kan benytte seg av droner akkurat som de vil, uten å sette seg inn i reglene for bruk av luftrommet, sier Bente Heggedal, flyoperativinspektør ved Luftfartstilsynet. 

Det er ikke alle som trenger godkjennelse fra Luftfartstilsynet. Droner som kun er til hobbybruk, trenger ingen godkjennelse. Men de kan like gjerne utgjøre en stor sikkerhetsrisiko. 

– Droneeiere som ikke har et reflektert forhold til bruken kan være svært farlig for ambulanse- og politihelikopter, og i områder tett på flyplasser, sier Heggedal. 

Drone er moro, regler er kjedelig

– Dette er en del av luftfarten som har utviklet seg så fort at regelverket ikke har klart å henge med, sier Andreas Sætre, helikopteransvarlig i flysikkerhetskomiteen i Norsk flygerforbund. 

Han mener det er et stort antall hobbybrukere som ikke har tilstrekkelig kunnskap om riktig dronebruk.

– Mange anskaffer seg droner for moro skyld, men for mange er det nok tidkrevende og vanskelig å sette seg inn i reglene, sier Sætre til TV 2.