Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I februar 2015 kommer det en ny konkurrent som skal kjempe om kundene som fram til i dag har valgt BMW X3, Audi Q5 og Mercedes GLK. 

Land Rover har nemlig kommet med en erstatter for Freelander II, som blir større og mer eksklusiv enn den utgående modellen. Den skal hete Discovery Sport. Freelander-navnet forsvinner altså fra modellutvalget.

Tidligere i høst fikk vi vite prisene – og de tilsier at dette kan bli en riktig så brysom konkurrent i segmentet. Den starter nemlig på 529.000 kroner (150 hk, diesel). 

Les også: Norsk drømmebil – nå er prisene klare

"Gammel" motor 

Over en halv million kroner for en bil er naturligvis mye penger. Men det er likevel gunstig i dette selskapet. Skal du ha automat, øker prisen til 555.000 kroner.

Større motor – 190 hk – koster fra 570.900 kroner med manuelt gir og 596.000 kroner med automat. Mens verstingen, med 240 hk, kun leveres med automat – og en prislapp som starter på 704.000 kroner.

Discovery Sport kan bli ganske barsk om du tør å være litt vågal med fargevalget.
Discovery Sport kan bli ganske barsk om du tør å være litt vågal med fargevalget.

Nå har britiske Autoexpress som en av de første fått testet bilen. De har fått prøve 2,2-literen på 190 hk.

Dette er i bunn og grunn samme motor som sto i Freelander II. Testteamet til Autoexpress synes den blir for grov i gangen og mener den ikke er like raffinert som konkurrentene.

De er også klare på at automatgirkassen er en investering som kan være verdt pengene. Det skrytes av at den reagerer raskt og girer mykt. Med denne på plass er også bilen vesentlig raskere – og fikser 0-100 km/t på 8,9 sekunder, mot 10,4 sekunder med manuell kasse.

Nytt infotainmentsystem er også på plass i Discovery Sport.
Nytt infotainmentsystem er også på plass i Discovery Sport.

Les også: Freelander: Det er faktisk mulig å elske denne bilen

Rå i terrenget

Terrengegenskapene blir også rost opp i skyene. Autoexpress mener denne bilen er overlegen sine konkurrenter når det kommer til kjøring utenfor allfarvei.

De nevner både et avansert 4x4-system med ulike innstillinger avhengig av underlaget, vademuligheter i opptil 60 cm, god bakkeklaring, mer avansert hill descent control og muligheten til å takle bratte stigninger uten at fronten eller hekken tar nedi.

Discovery Sport er også den eneste i klassen som kan tilby muligheten for en tredje seterad – og dermed syv seter. Andre seterad kan flyttes framover, slik at både tilgangen til de to bakerste setene og beinplassen kan justeres.

De to bakerste setene er imidlertid ikke beregnet på voksne.

De to bakerste setene er i utgangspunktet ikke ment for voksne.
De to bakerste setene er i utgangspunktet ikke ment for voksne.

For øvrig er det massevis av små og store oppbevaringsrom, koppholdere, et lite bord for passasjeren i passasjersetet foran og flere 12V-uttak. Freelander Sport får skryt for å være praktisk og familievennlig.

Les også: Det blir ikke tøffere enn dette

Høyt forbruk

Når det kommer til forbruket er det imidlertid ikke mye å skryte av. Her henger den "gamle" motoren ikke med – og den taper for eksempel kampen mot den svært effektive motoren i BMW X3 2.0d med 190 hk. Discovery Sport bruker 0,61 l/mil – mens den tyske konkurrenten klarer seg med 0,52 l/mil.

Tilsvarende blir også utslippene høye, sammenlignet med konkurrentene. 161 g/km Co2, mot 136 g/km for tilsvarende motorisert X3.

Totalt sett er imidlertid Autoexpress godt fornøyd med bilen, og gir den fire av fem stjerner.

Skal du kjøre utenfor allfarvei - er det ingen SUV-er i dette segmentet som gjør jobben bedre enn Land Rover.
Skal du kjøre utenfor allfarvei - er det ingen SUV-er i dette segmentet som gjør jobben bedre enn Land Rover.

PS: Vi kommer naturligvis tilbake med en mer omfattende test når vi får kjøre bilen selv.

Les også: Her skjuler det seg en stor nyhet under skallet 

 

 

Laster inn forumet...