Laster inn forumet...

De aller, aller fleste av oss er først og fremst opptatt av hvordan tilstanden er når vi er ute etter å kjøpe bil. I noen tilfeller kan det også være interessant hvordan bilen har vært tidligere – men interessen pleier å kjølne hvis det ikke er så mye igjen av den.

Men noen ganger er historikken så viktig at tilstanden virker å være HELT uviktig. Få biler er så berømte, men unntakene er gjerne å finne blant gamle race-biler med fargerike merittlister.

Les også: Filmkjendisen "Eleanor" solgt på auksjon for 6,4 millioner kroner!

Rust med historikk

Et slikt eksempel dukket opp tidligere i desember, og vi ble naturligvis spente på hvordan dette fungerte i praksis. For da Dodge Charger Daytonaen på bildene dukket opp på eBay, beskrev både bilder og tekst at det her stort sett var snakk om et ganske totalt opprustet gammelt skall av en bil – om enn en bil det knyttet seg mange gamle minner og historier til.

Se eBay-listingen her:

Vi har flere ganger her på Broom omtalt de ekstremt bevingede muskelbilene fra Chrysler-konsernet, 1969 Dodge Charger Daytona og 1970 Plymouth Road Runner Superbird. Men da er det gjerne noen av de henholdsvis drøyt 500 og 1.920 produserte gateversjonene det gjelder.

Den gamle Nascar-raceren er noenlunde autentisk, selv om taket er byttet ut etter den store ulykken i 1970. Det du ser der hvor gulvet og bunnen av døren skulle vært, er imidlertid asfalten på parkeringsplassen... Foto: eBay.com
Den gamle Nascar-raceren er noenlunde autentisk, selv om taket er byttet ut etter den store ulykken i 1970. Det du ser der hvor gulvet og bunnen av døren skulle vært, er imidlertid asfalten på parkeringsplassen... Foto: eBay.com

Gateversjonene ble bygget kun for å homologisere de bevingede uhyrene for bruk i Nascar-racing, der de gjorde det så godt at regelverket ble forandret, slik at de ble utestengt fra 1971 og oppover. Dermed ble det en kortvarig karriere for noen av tidenes mest iøyenfallende Nascar-racere, noe som ikke akkurat har dempet interessen i ettertid.

Rundt 40 bygd – bare 6 eksisterer

Den svært begrensede tilgangen på ekte vare bidrar også til å øke interessen: Rundt 40 Daytonaer ble spesialpreppet av Nickels Engineering for racing det første året. De ble selvsagt kjørt hardt, vraket, gjenoppbygget og ofte vraket igjen, og av disse eksisterer visstnok bare 6 biler fremdeles.

Eller kanskje det er riktigere å si «fem komma ett eller annet». For en av de seks er altså denne rusthaugen som ble kastet ut til ulvene på eBay. Vi var nok mange som satt og fulgte med på hvor høyt budgivningen ville ende før den elektroniske klubba smalt i det like elektroniske bordet.

Les også: Thore kjører rallycross med 40 år gammel veteranbil

Bilen skal være godt dokumentert som den James Hylton kjørte i Nascar-serien i 1969 og 1970, med startnummer 48 på dørene. Tre løp stilte han i, hvorav en fjerdeplass i Texas i desember 1969 ble bestenoteringen. Deretter ble bilen solgt til et annet team, hvor den beklageligvis fikk sin plass i Nascar-historien på en tragisk måte:

1969: En Charger av den foregående generasjonen med samme startnummer ved siden av kan tyde på at dette er like etter at Daytonaen ble levert, og kanskje er det James Hylton som poserer. Foto: eBay.com
1969: En Charger av den foregående generasjonen med samme startnummer ved siden av kan tyde på at dette er like etter at Daytonaen ble levert, og kanskje er det James Hylton som poserer. Foto: eBay.com

Fikk tragisk plass i Nascar-historien

Under et kvalifiseringsløp i februar 1970 blåste den hardt trimmede motoren ut en masse olje, føreren Talmadge Prince mistet kontrollen, og den snurrende bilen ble påkjørt i siden av en annen bil. Prince knakk nakken, og ble den første og eneste som mistet livet i en Nascar-ulykke med noen av Charger Daytonaene.

Vraket skal ha blitt stående i et drøyt halvår hos en bilforhandler, før Prince-familien solgte den videre. Deretter er historikken ukjent, før den ble gjenfunnet ute på en eng i South Carolina i dagens tilstand, etter åpenbart å ha stått der og rustet friskt i lang tid.

Les også: BMW M3 – racerbilen som ble drømmebil også for gatebruk

En eller annen gang har den tydeligvis blitt rettet opp igjen, noe som ikke minst synes på taket. Det er tydeligvis tatt fra en standard Charger, ettersom den nå har det vanlige nedsenkede bakvinduet som ble byttet ut med et som fluktet med C-stolpenes bakerste kanter på Daytonaene – for å unngå uønsket løft.

Trimmingen av 426 Hemi-motoren var en viktig del av prep-jobben Nickels Engineering gjorde på de rundt 40 løpsbilene. Motoren skal være verifisert som den opprinnelige, men toppene er blitt byttet ut i løpet av årene. Foto: eBay.com
Trimmingen av 426 Hemi-motoren var en viktig del av prep-jobben Nickels Engineering gjorde på de rundt 40 løpsbilene. Motoren skal være verifisert som den opprinnelige, men toppene er blitt byttet ut i løpet av årene. Foto: eBay.com

Originalmotoren er på plass

Taket, eller i hvertfall bakdelen av det, må altså byttes ut for å få bilen tilbake i originalstand. På den annen side – det er i hvertfall på plass, hvilket ikke kan sies om nederste halvdel av karosseriet, som var så dårlig og opprustet at selgeren på eBay oppga at det ikke engang var noen vits i å ta bilder av det…

Den spesielt løpstrimmede 426 kubikktommers hemi-V8en, som var sentral i Nickels Engineerings modifikasjoner av løpsbilene, skal være på plass, om enn ikke med originale topper. Det følger videre med noen løse deler til bilen, men komplett er den på ingen måte. Altså er det mer enn de enorme forekomstene av rust som gjør dette til et krevende prosjekt for en med stor interesse for – og nødvendigvis god detaljkunnskap om – de originale Nascar-bilene.

Les også: Her er de aller villeste bakspoilerne fra bilhistorien

Med dette bak øret fulgte vi altså eBay-auksjonen, og syntes det var smått fantastisk når budene strømmet inn, og på et tidspunkt passerte 50.000 dollar med god margin. Altså over 360.000 norske kroner for et ukomplett objekt som vil kreve enormt med jobb og kostbare deler for å bli ferdig – og da som en ikke registrerbar baneløpsbil.

James Hylton i sin #48, etterfulgt av Dr. Don Tarr i en 1967 Charger #37 og Richard Brickhouse i nok en 1969 Daytona #88 under National 500 på Charlotte Motor Speedway 12. oktober 1969. Dette løpet var kun fire uker etter at Daytonaen hadde debutert på Talladega-banen, og var Hyltons debut-løp i den nye bilen. Foto: eBay.com
James Hylton i sin #48, etterfulgt av Dr. Don Tarr i en 1967 Charger #37 og Richard Brickhouse i nok en 1969 Daytona #88 under National 500 på Charlotte Motor Speedway 12. oktober 1969. Dette løpet var kun fire uker etter at Daytonaen hadde debutert på Talladega-banen, og var Hyltons debut-løp i den nye bilen. Foto: eBay.com

Trolig godt over 360.000 kroner...

Men det var tydeligvis ikke nok. For plutselig var bilen trukket fra eBay, åpenbart etter å ha blitt solgt gjennom andre kanaler. Den endelige prisen er det altså ingen annen enn kjøper og selger som vet – men når bilen ble trukket fra eBay flere dager før auksjonsslutt, og med aktiv budgivning, er det nok trygt å anta at den gikk for adskillig mer enn det budene var kommet opp i.

Hva man kan lære av dette? Først og fremst at spennende historie alltid er mye verdt når det gjelder spesielle biler. Og at det tilsynelatende aldri er for sent – har du rester av noe bilrelatert med en viss proveniens, så ta for all del vare på det. Det kan være mye verdt, om du så må sope det sammen og selge det i bøtter…

Les også: Fikk Superbird på skambud – tjente 200.000 kroner på en uke!