Jaguar skal snart inn i SUV-segmentet med denne bilen, som så langt er et konsept og heter C-X17. Det er ventet at navnet blir XC når den kommer i produksjon. Men SUV-merkelappen vil Jaguar selv ligge langt unna.
Jaguar skal snart inn i SUV-segmentet med denne bilen, som så langt er et konsept og heter C-X17. Det er ventet at navnet blir XC når den kommer i produksjon. Men SUV-merkelappen vil Jaguar selv ligge langt unna.

Nei – dette er ikke en SUV

...det sier i alle fall produsenten selv! 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det nærmer seg en skikkelig merkedag for Jaguar. Det erkebritiske merket skal nemlig om ikke veldig lenge komme med det som blir deres aller første SUV.

Den fikk vi en forsmak på i fjor, da Jaguar viste konseptbilen C-X17. Nå er de i gang med å teste ut bilen i virkeligheten, og i løpet av 2015 skal den bli ferdig og klar for lansering.

– Ikke mulig

Jaguar og SUV er ikke akkurat en opplagt kombinasjon for menigheten (eller veldig mange andre), og nå har Jaguar selv begynt jobben med å distansere seg fra denne merkelappen.

– En Jaguar-SUV er rett og slett ikke mulig. SUV-er og 4x4 er for Land Rover. Jaguar-konseptet er mye mer skreddersydd for vanlige veier. Dermed trenger den også et nytt navn, sier Jaguar-sjef Ralt Speth til engelske Autocar.

Så selv om de aller fleste kundene temmelig sikkert kommer til å se på bilen som en SUV, drømmer altså Jaguar selv om at de skal kalle den noe annet. Noe sier oss at det kan bli krevende...

Sjekk hva du må betale for million-Jaguaren nå

Indisk eier

Men for Jaguar kommer dette naturligvis til å bli en svært viktig bil, og en sentral brikke i det som er en skikkelig offensiv. 

Indiske Tata tok over Jaguar og Land Rover for noen år tilbake. De som i utgangspunktet var skeptiske til indisk eierskap av disse tradisjonsrike merkene, har så langt fått mange grunner til å bli beroliget.

Tata har nemlig vist at de jobber både langsiktig og målrettet, noe som allerede har begynt å gi resultater. Salget har økt kraftig, og mer skal det bli.

Denne Jaguaren ble beskyldt for å ikke være ekte vare

Flere nye modeller


C-X17 er  første modell ut på en helt ny plattform som skal danne utgangspunkt for flere nye biler – og en kraftig økning i antall modeller fra merket i årene som kommer.

Interiøret forteller klart og tydelig at dette er et konsept. Enkelte elementer blir sikkert med videre, men det er grunn til å vente en god del endringer før dette er klart til å gå i produksjon.

Det er nok grunn til å vente endel endringer innvendig, når det er klart for produksjonsferdig bil.
Det er nok grunn til å vente endel endringer innvendig, når det er klart for produksjonsferdig bil.

Sporty design

Bilen  har ifølge ryktene bakhjulstrekk som standard. Men naturligvis kan man også få den med 4x4.

For Jaguar er det viktig å betone sporty, personbillignende kjøreegenskaper.

Det gjenspeiler seg også i designet, som er mer sportslig enn offroad-macho.

Jaguar har tapt mye av både salg og inntekter på å ikke ha en SUV i sitt modellprogram. Suksessen og marginene Porsche har hatt med sin Cayenne er et bevis på hvor lønnsom SUV-satsing kan være. Jaguar kommer sent til selskapet, men har en så sterk merkevare at de bør ha gode forutsetninger for å hevde seg også i dette markedet.

Se Jaguaren som var bortgjemt på låven

Sporty design og gode kjøreegenskaper er viktig for Jaguar når de snart skal bredde modellutvalget sitt med denne bilen.
Sporty design og gode kjøreegenskaper er viktig for Jaguar når de snart skal bredde modellutvalget sitt med denne bilen.

De skal lage den ultimate luksus-SUVen

Laster inn forumet...