Volvo XC90 er på vei med en svært kraftig, og sært gjerrig, ladbar hybrid. Den kjøre opptil 40 kilometer helt uten utslipp og klarer seg med et snittforbruk på bare 0,25 l/mil. Likevel blir den hardt straffet av det norske avgiftssystemet.
Volvo XC90 er på vei med en svært kraftig, og sært gjerrig, ladbar hybrid. Den kjøre opptil 40 kilometer helt uten utslipp og klarer seg med et snittforbruk på bare 0,25 l/mil. Likevel blir den hardt straffet av det norske avgiftssystemet.

Volvos versting-SUV blir supersnill!

Men straffes knallhardt at norske avgifter likevel.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

Neste år kommer Volvo med en av sine aller viktigste modeller på mange år - nemlig stor-SUVen XC90.

Dette er en modell det er knyttet store forventninger til - og som det har vært imponerende høy forhåndsinteresse for.

I utgangspunktet er det diesel det kommer til å dreie seg om i Norge. Enten det er 190 hk eller 225 hk. Begge to bør kunne by på tilstrekkelig med krefter.

Men det kommer en mye råere versjon også. Med betegnelsen T8. Det er en ladbar hybrid - som byr på hele 400 hk - og et særdeles lavt forbruk. 

Les også: 120 nordmenn kjøpte millionbilen usett

XC90 med R-design.
XC90 med R-design.

Kan kjøre 40 kilometer på strøm

Med så mye krefter, firehjulstrekk, automatgir og en høyreist 7-seter, er det all grunn til å trekke pusten før en skal sjekke forbruks- og utslippstall. I disse miljøtider, lover ikke disse faktorene veldig godt. For ikke mange år siden, ville fasiten her vært mellom halvannen og to liter per mil.

Men nå skriver vi snart 2015 - og det har skjedd mye på få år. Den ladbare SUVen til Volvo klarer seg faktisk med 0,25 l/mil. Og, kanskje like viktig, kan kjøre opptil 40 kilometer bare på strøm.

0-100 km/t er unnagjort på 5,9 sekunder.

Les også: Dette er verdens mest solgte SUVer

- Skjønner at det kan oppleves urettferdig

Det er altså fullt mulig å få både i pose og sekk: Stor og romslig SUV med superkrefter –  kombinert med klimavennlig utslipp.

Men enn så lenge er det ikke noe Kinderegg-løsning - med tre ting på en gang. Den siste, avgjørende biten mangler - nemlig prisen.

For selv med revideringen av statsbudsjettet, i favør av hybrider, er det fortsatt ikke gunstig å ha en ladbar hybrid med så mye krefter som 400 hk.

- Det er veldig synd at hk-avgiften fortsatt skal gjelde, så lenge bilene har et utslipp som faktisk er lavere enn de fleste andre bilene på markedet. Jeg skjønner at det kan oppleves urettferdig. Det å ha mye hestekrefter i seg selv er jo ikke negativt for miljøet, mener Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen.

Innvendig har det vært en liten revolusjon.
Innvendig har det vært en liten revolusjon.

Han synes at hvis en skal bruke utslipp som parameter, kan en ikke samtidig "straffe" de som klarer lavt utslipp kombinert med mye krefter.

Les også: Ny Volvo-SUV blir 150.000 kroner billigere

Million-pris

Startprisen på XC90 er 725.000 kroner med 190 hk - og med 225 hk starter moroa på 775.000 kroner. Foreløpig er det ikke klart hva T8-modellen vil koste - men trolig sniker den seg under millionen.

Ingen av de andre premium-SUV-ene kan skilte med ladbar hybrid enda. Men BMW X50d (381 hk), Mercedes ML 500 (408 hk) og Range Rover Sport 3.0 V6 (340 hk) har omtrent samme effekten. Disse koster henholdsvis 1.315.400, 1.426.943 og 1.354.900 kroner.

Stor SUV med stor motor må ikke lenger være ensbetydende med høyt utslipp.
Stor SUV med stor motor må ikke lenger være ensbetydende med høyt utslipp.

- Det er med andre ord mye som tyder på at XC90 T8 kan komme bra ut med tanke på prisene. Dette er selvsagt et svært begrenset marked - men også disse kjøperne vil jo gjerne ha mest mulig bil for pengene, sier Møller Johnsen.

Les også: Under halv pris i Sverige