Så mye moro får du for 300.000 kroner
Tåler sammenligning med biler som er dobbelt så dyre.
Toyota har ikke akkurat overøst oss med kjøreglade biler de siste årene. Det meste har handlet om driftssikkerhet, fornuft og miljø.
Men de har jo stolte tradisjoner på sportsbilfronten, helt tilbake til 2000GT og senere med Celica, Supra og MR2.
Men da det var slutt på alle de tre sistnevnte skjedde det ingenting - før i 2012. Da kom nemlig coupeen som vi uten å nøle kårer til den mest kjøreglade bilen på markedet i sin prisklasse. GT86.
Les også: Erlend trives best i sin Toyota MR2
Samarbeid
Modellen er resultat av et samarbeid mellom Toyota og Subaru - og sistnevntes mer eller mindre identiske søstermodell fikk navnet BRZ.
Begge to er nøyaktig like morsomme å kjøre – ikke minst takket være boxermotoren fra Subaru. Den byr på 200 hk og sikrer et lavt tyngdepunkt. Perfekt vektfordeling og bakjulstrekk er resten av oppskriften på mye moro.
Ny koster en slik 433.000 kroner. Men nå er den billigste tilgjengelig på bruktmarkedet for 300.000 kroner.
Les også: Thomas har 500 hk på bakhjulene
Spesiell farge
Bilen vi har funnet er en 2012-modell som har rullet 47.200 kilometer. Fargen er oransje - hvilket bør skille den litt ut fra mange av de andre modellene der ute.
GT86 koster faktisk det samme med automatgir som manuell - og bilen vi omtaler her har automatgir.
Fordelingen blant de brukte bilene er omtrent 50/50 - men vi ville nok i utgangspunktet foretrukket manuell girkasse på en slik bil. Da blir forbruket lavere (0,71 l/mil i stedet for 0,78 l/mil) - og langt viktigere: 0-100 km/t-tiden reduseres fra 8,2 til 7,6 sekunder.
Her er det imidlertid hver sin smak.
Klikk her for å se hele annonsen
Bra utstyrt
Den orange modellen vi har funnet ble kjøpt ny i Norge - og det følger med 33 måneder/160.000 kilometer garanti.
I utgangspunktet er det meste du trenger standardutstyr på disse bilene. Det vil si at du har navigasjon, sportsseter i skinn, xenonlys, klimaanlegg og cruise control.
Denne bilen har også vinter- og sommerdekk på alufelger.
Skal du ha noe ekstra til disse modellene, er det Aero-pakken som er alternativet. Den består i hovesak i en litt mer utagerende stylingpakke.
Men det skal sies at GT86 ser ganske frekk ut også i utgangspunktet.
Les også: Et fyrverkeri å kjøre - koster mindre enn du tror
- Fullverdig sportsbil
Det beste med denne bilen er kombinasjonen av et bilhold som vil by på få overraskelser - og hvor mye moro du kan ha med den.
Slik konkluderte Broom-Benny etter å ha prøvekjørt den: Dette er en fullverdig sportsbil etter god gammel oppskrift. Ikke nok med det – dette er også en bil som i motsetning til en gammel italiensk sportsbil eller amerikansk muskelbil – vil gi deg et forutsigbart og enkelt bilhold hvor du ikke behøver å tilbringe tre av ukas kvelder i garasjen for å få doningen til å gå.
Og med en solid prisrabatt i tillegg, er det vel egentlig ikke så mye å lure på?
Les også: Her er kanskje tidenes kuleste Toyota