Dette gliset var forbeholdt de aller, aller rikeste rundt årtusenskiftet. Men nå er det langt mer overkommelig å bli eier av en Mercedes CL 55 AMG. Foto: Finn.no
Dette gliset var forbeholdt de aller, aller rikeste rundt årtusenskiftet. Men nå er det langt mer overkommelig å bli eier av en Mercedes CL 55 AMG. Foto: Finn.no

Denne har tapt seg 2 millioner kroner!

Sjekk så billig råskinnet har blitt.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

Mercedes-flaggskipet S-klasse er en skikkelig direktørbil. Vi snakker sedan, masse plass i baksetet, stort bagasjerom – og naturligvis fire dører. 

Men det har også vært lange tradisjoner for å lage en coupe-versjon av denne bilen. Rundt årtusenskiftet hadde denne navnet CL. Det står for Coupe Light.

Akkurat det siste er etter vår mening ganske så selvmotsigende. For dette er en av de aller største og tyngste coupeene på markedet. I bunn og grunn en S-klasse med to dører – og langt mindre plass i baksetet.

Men få vil være uenig i at coupeen er vakrere enn storebror – og velger du AMG-versjonen følger det med en passende heftig motor.

Les også: Denne Mercedesen har tapt seg 1,5 millioner kroner

Fra uoppnåelig, til rimelig

Nettopp en slik CL 55 AMG er det vi har snublet over på bruktmarkedet. 2001-modellen har V8-motoren på 367 hk – som bidrar til et hyggelig fraspark. 0-100 km/t leveres på rundt 5 sekunder. Det er raskt også i dag, men for rundt 13 år siden var det ekstremt.

CL fikk raskt en ikonisk status, takket være det elegante designet, ytelsene – og ikke minst prisen.

Og om den var fullstendig uoppnåelig som ny, er den langt mer overkommelig nå. Prisen er nemlig 278.000 kroner. Du kan altså få denne til samme pris som en brukt VW Passat...

Les også: Tro det eller ei – prisen er mer enn halvvert

Folierte trelister

Bilen vi har funnet har ikke rullet mer enn 124.000 kilometer, og skal i følge annonseteksten være i særdeles god stand. Det har vært tre voksne eiere på bilen.

Det er gjort litt endringer på den – blant annet med foliering av trelistene, slik at det ser ut som børstet alu – og nye, sorte 20" Carlson-felger. 

Vinterdekk er det også, også de på Carlson-felger.

Det  ser også ut til å være mørk film på baklysene. Om det er tøft eller ikke, må nesten hver enkelt ta stilling til.

Slik ser det ut innvendig - men dette er fra facelift-modellen med nytt infotainmentsystem.
Slik ser det ut innvendig - men dette er fra facelift-modellen med nytt infotainmentsystem.

Les også: Se hva som skjedde da vi testet drømmebilen

Utstyrsorgie

Bilen ser i alle fall veldig godt holdt ut på bildene – og utstyrslisten er ikke akkurat noe å skjemmes over heller. Her er det MYE å kose seg med, og en hel del som selv moderne biler mangler i dag.

Radarbasert cruise control (Distronic), soft close-dører, massasje og kjøling i setene, doble ruter, elektriske persienner og BOSE stereoanlegg er noen av høydepunktene.

Bilen er ny i Norge og kommer rett fra storservice. Det er også full servicehistorikk.

Klikk her for å se hele annonsen

Kostnadene kommer...

Her kan en kanskje gjøre et aldri så lite vinterkupp. Det er i alle fall den klart billigste CL AMG-en i bruktmarkedet akkurat nå.

Hvis du setter av noen kroner til uforutsette regninger for sikkerhets skyld, kan dette bli et hyggelig bilhold. CL er nemlig solide greier, og motoren tåler en god porsjon juling. Så om de er godt holdt, skal du kunne unngå en de helt store overraskelsene.

Men det er ikke dermed sagt at bilholdet blir billig. Husk at forsikring koster skjorta når motoren er så stor, servicekostnadene er betydelige (ifølge annonsen kostet forrige storservice knappe 40.000 kroner) og drivstoffutgiftene vil nok merkes.

S-klasse som coupe falt i smak hos de velbemidlede rundt årtusenskiftet.
S-klasse som coupe falt i smak hos de velbemidlede rundt årtusenskiftet.

Les også: Denne kan skremme både bilister og fotgjengere...