Saab-fabrikken har stått siden mai - noen hundre ansatte er igjen og jobber intenst for å finne en ny utvei for selskapet. Foto: Scanpix.
Saab-fabrikken har stått siden mai - noen hundre ansatte er igjen og jobber intenst for å finne en ny utvei for selskapet. Foto: Scanpix.

Snart blir Saabs framtid avgjort

Kreditorene tenker - ny eier kan være klar.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Saab og lokalsamfunnet i Trollhättan er akkurat nå inne i en helt avgjørende fase. 65 år etter at deres første bil rullet ut av fabrikken, kan det nå være snakk om dager før vi får vite om Saab overlever - eller om det er over og ut for selskapet.

Opprinnelig var Saab og eierselskapet NEVS (National Electric Vehicle Sweden) under en såkalt rekonstruksjon fram til 28. november i år. Denne datoen kom og gikk uten at man hadde funnet noen løsning, dermed ba NEVS om en forlengelse.

Vi dro til Trollhättan - les intervjuet her:

Kassen er tom

Rekonstruksjon betyr i praksis at selskapet er skjermet fra at kreditorer kan slå dem konkurs, mens man jobber med å løse de underliggende problemene.

For NEVS handler det rett og slett om at kassen er tom. Selskapets gjeld skal nå ligge rundt 500 millioner svenske kroner. Det har man per i dag ikke mulighet til å betale.

LES OGSÅ: Full stopp på Saab-fabrikken i hele sommer

Avgjørelse i neste uke

Nå er det opp til kreditorene å avgjøre om de vil gi selskapet ytterligere tid på seg. Det er ventet at en avgjørelse på dette vil komme tidlig i neste uke.

NEVS skal  i søknaden om videre rekonstruksjon ha anført at de har inngått avtale med et eksternt selskap. De skal være klare for å kjøpe en stor eierandel i NEVS.

Ifølge bransje-nettstedet autonews.com skal dette selskapet være indiske Mahindra & Mahindra, de har også vært koblet til Saab tidligere.

Kinesisk selskap?

NEVS skal dessuten være i forhandlinger med et annet asiatisk selskap, her skal formålet være å utvikle bilmodeller sammen.

Her er det sannsynligvis snakk om en kinesisk bilprodusent. Selv om mange nøkkelpersoner har forlatt Saab de siste årene, har de fortsatt betydelig kompetanse rundt å utvikle bilmodeller. Fasilitetene rundt utvikling og bilproduksjon i Trollhättan blir også sett på som både gode og moderne.

Ville Kina-selskapet gi 5 milliarder for Saab?

Snuoperasjon

Hvis Mahindra i praksis tar over selskapet, kan det åpne store muligheter for Saab. Inderne er i dag verdens største traktorprodusent og har i mange år også vært store på offroadere og firehjulstrekkere. I 2007 produserte de sin første rene personbil.

Mahindra har store ambisjoner, ikke minst ønsker de å vokse utenfor India. De er nå største eier av koreanske SsangYong og er i ferd med å gjennomføre en skikkelig snuoperasjon i det selskapet.

Rakk å lage elbil

Hva de eventuelt vil med NEVS og Saab er foreløpig grunnlag for en rekke spekulasjoner.

Alt fra at de ønsker å puste nytt liv i merkevaren Saab og utvikle nye bilmodeller som også skal produseres i Trollhättan - til at de vil bruke Saab til en spesifikk satsing mot elbiler.

Før fabrikken stoppet opp i mai i år, rakk NEVS og Saab å produsere noen få eksemplarer av en elektrisk 9-3. Vi i Broom har som et av svært få media kjørt denne bilen i Sverige. 9-3 Electric er ikke hundre prosent ferdigutvilket, men blir først og fremst sett på som et eksempel på hva Saabs ingeniører kan få til, ut fra eksisterende ressurser.

Vi har testet - blir dette den siste Saaben?

Dette er ett av seks eksemplarer som er laget av elektrisk Saab 9-3. Broom er blant de få som har kjørt den, på Saabs egen testbane i Trollhättan.
Dette er ett av seks eksemplarer som er laget av elektrisk Saab 9-3. Broom er blant de få som har kjørt den, på Saabs egen testbane i Trollhättan.

Les testen: Denne er for spesielt interesserte

 

 

 

Laster inn forumet...